تبیان، دستیار زندگی

عوارض جدید و نگران‌کننده در واکسن آسترازنکا

چه کشورهایی تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند؟

کشورهای زیادی به دلیل عوارض واکسن آسترازنکا تزریق آن را متوقف و یا محدود کرده‌اند. علاوه بر لخته شدن خون، اخیراً ایراد دیگری نیز از این واکسن مشخص‌شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در میان چند گزارش از لخته شدن خون، بسیاری از کشورها، در درجه اول در اروپا، استفاده از واکسن آسترازنکا را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام باعث می‌شود سرعت واکسیناسیون اروپا در حال حاضر کند باشد. اتریش اولین کشوری بود که زنگ خطر احتمالی لخته شدن خون ناشی از واکسن آسترازنکا را به صدا درآورد و دانمارک اولین کشوری بود که تزریق آن را متوقف کرد. چندین کشور دیگر ازجمله نروژ و ایرلند هم پیش از کشورهای بزرگ اقتصادی اروپا تعلیق خود را اعلام کنند. آلمان، فرانسه، ایتالیا، تایلند، اندونزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و ونزوئلا از دیگر کشورهایی هستند که استفاده از واکسن آسترازنکا را محدود کردند.

دولت فرانسه در اقدامی عجیب اعلام کرده است: «افرادی که دوز اول واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند می‌توانند برای دوز دوم واکسن دیگری دریافت کنند.» این تصمیم‌گیری بعد از مشاهده عوارض قابل‌توجه واکسن انگلیسی آسترازنکا اتخاذشده است. در میان افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند، حداقل در ۲۲۰ نفر لخته خونی خطرناک مشاهده‌شده و ۳۰ نفر هم جان خود را ازدست‌داده‌اند.

نا‌کارآیی در مدیریت عوارض واکسن آسترازنکا با اعتراض بسیاری از کارشناسان مواجه شده است. سازمان بهداشت جهانی معتقد است نمی‌توان بدون تحقیقات کامل واکسن را برای افراد تغییر داد.

کشورهای زیادی به دلیل عوارض واکسن آسترازنکا تزریق آن را متوقف و یا محدود کرده‌اند. علاوه بر لخته شدن خون، اخیراً ایراد دیگری نیز از این واکسن مشخص‌شده است. در برخی از افراد که اخیراً این واکسن را تزریق کرده‌اند، سندروم نشت مویرگی دیده‌شده است!

به دلیل افزایش عوارض واکسن، آژانس دارویی اروپا (Ema) که تاکنون بسیار محتاطانه اظهارنظر می‌کرد، حالا ارتباط لخته شدن خون با این واکسن را تأیید کرده است. Ema تاکنون چند بار نظرات خود را در مورد واکسن انگلیسی تغییر داده بود. به همین دلیل بسیاری معتقد بودند اتحادیه اروپا جان میلیون‌ها نفر را با سیاسی‌کاری به خطر انداخته است.

آژانس دارویی انگلستان، به‌عنوان تولیدکننده واکسن آسترازنکا هم واکسن را برای افراد زیر سی سال ممنوع اعلام کرده است. البته هنوز مشخص نیست در بلندمدت، این واکسن چقدر برای افراد مسن کارایی داشته باشد.

یک روزنامه آلمانی چند روز پیش مدعی شده بود:‌ «برای افراد بالای ۶۵ درصد این واکسن تنها ۸ درصد اثرگذار است.» رقمی که بسیار کمتر از ۷۰ درصد ادعایی شرکت آسترازنکا است. باوجود این مخاطرات واکسن آسترازنکا به‌عنوان بهترین گزینه برای کشورهای کم‌درآمد معرفی‌شده است! اثرات منفی واکسن آسترازنکا موجی از بی‌اعتمادی مردمی را به دنبال داشته است.

بر اساس نظرسنجی‌ها تنها ۳۳ درصد فرانسوی‌ها این واکسن را بی‌خطر می‌دانند! شاید هم به همین دلیل نام این واکسن به واکسزوریا تغییر کرده است تا شاید از حجم بی‌اعتمادی به این واکسن بکاهد.