تبیان، دستیار زندگی

انواع آش های خوشمزه برای وعده افطار

ماه مبارک رمضان از راه رسید و حالا به جای شام و ناهار باید به این فکر کنیم که برای افطار و سحر چی بپزیم که هم مناسب و هم مقوی باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره افطار
همه دوست دارند بعد از یک روز روزه داری و گرسنگی کشیدن، در وعده افطار غذاهای خوشمزه و مقوی بخورند تا بدنشان انرژی لازم را به دست آورد.

 بهتر است در این وعده از آش های سبک  و سوپ های خوشمزه استفاده کنید،تا بعد از خوردن افطار احساس سنگینی نکنید.در این مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع سوپ ها و آش هایی که برای افطاری مناسب می باشد را بیان کنیم:
سوپ گوجه فرنگی

سوپ گوجه فرنگی به سبک ایتالیایی

یکی از ساده ترین سوپ ها که طعم خوبی هم  دارد، سوپ گوجه فرنگی است که می تواند یک وعده غذایی خوشمزه و مقوی برای افطار باشد.برای تهیه این سوپ به آرد، گوجه فرنگی ، جعفری و آرد نیاز داریم:

 مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی :

کره  ۵۰ گرم

آرد  ۱ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی  ۸ عدد

نمک و فلفل سیاه   به اندازه کافی

رب گوجه فرنگی    ۱ قاشق غذاخوری

جعفری تازه   به اندازه کافی

آب گوشت   ۱ لیتر

پیاز  ۱ عدد

طرز تهیه: برای تهیه این سوپ خوشمزه ابتدا داخل قابلمه مقداری آب بریزید و در آن را بگذارید و روی حرارت زیاد قابلمه را قراردهید تا آب سریع تر به جوش بیاید. تا جوش آمدن آب، گوجه فرنگی ها را بشویید  و زمانی که آب به جوش آمد، گوجه ها را داخل آب در حال جوش قرار دهید.چند دقیقه زمان دهید تا در آب جوش بماند و بعد از آب خارج کنید و در آبکش قرار دهید و صبر کنید تا خنک شوند؛ سپس پوست روی گوجه فرنگی ها را با دست بگیرید و روی تخته آشپزخانه آنها را خرد کنید و در مخلوط کن بریزید تا  پوره شوند و یا با گوشت کوب آنها را خوب له کنید.

سپس پیاز را پوست بگیرید و بشویید و روی تخته نگینی خرد کنید. قابلمه ای را روی حرارت بگذارید و کره را داخل آن قرار دهید تا ذوب شود و پیاز را به کره اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شود.

 سپس آرد را به آنها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آرد کاملا تغییر کند و بوی خامی اش از بین برود.

 زمانی که آب به جوش آمد، گوجه ها را داخل آب در حال جوش قرار دهید.چند دقیقه زمان دهید تا در آب جوش بماند و بعد از آب خارج کنید و در آبکش قرار دهید و صبر کنید تا خنک شوند؛ سپس پوست روی گوجه فرنگی ها را با دست بگیرید


بعد در تابه ای کوچک کمی روغن بریزید و رب را هم روی روغن بریزید و روی حرارت کم قرار دهید و پیاپی آن را هم بزنید تا رنگ روغن قرمز شود و بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود و به مواد اضافه کنید و تفت دهید.

درمرحله ی  آخر پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و بلافاصله آب گوشت را روی مواد بریزید و حرارت را ملایم کنید تا سوپ آرام آرام به جوش بیاید. در ادامه کمی نمک، فلفل سیاه و جعفری خرد شده به آن اضافه کنید و پس از ۱۰ دقیقه سوپ آماده خوردن است.
سوپ کرفس

سوپ کرفس

 سوپ غذایی ساده و سبک است و این سوپ کرفس ، برای کسانی که رژیم دارند، بسیار مناسب است.
مواد لازم برای تهیه سوپ کرفس:

کره       ۱۰۰ گرم

خامه     ۱۰۰ گرم

پیاز متوسط       ۲ عدد

پنیر خامه ای     ۱۰۰ گرم

آبلیمو    ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل      به میزان لازم

ساقه کرفس تازه   ۵۰۰ گرم

سیب زمینی متوسط       ۲ عدد

آب مرغ یا آب قلم          ۳ تا ۴ لیوان

جعفری خرد شده           نصف فنجان
طرز تهیه:
ابتدا ساقه های کرفس را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن برود و بعد روی تخته ریز خرد کنید. پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید و روی تخته نگینی ریز خرد کنید.سپس سیب زمینی ها را نیز بشویید و روی تخته ریز خرد کنید. سپس کرفس و پیاز خرد شده را به همراه آب مرغ یا آب قلم و فلفل در قابلمه ای بریزید و روی حرارت تقریبا زیاد بگذارید تا زودتر جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید تا خوب مواد پخته شوند.

 اگر دوست داشتید می توانید ۲ قاشق پودر جو پرک نیز به مواد اضافه کنید تا سوپ لعاب دار تری داشته باشید.

سپس در تابه ای کوچک کره را بریزید و روی حرارت کم صبر کنید تا کاملا آب شود. آنگاه سیب زمینی خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا سرخ شود و سپس به مواد داخل قابلمه اضافه کنید .مقداری از سیب زمینی سرخ شده را برای تزئین نگه دارید.

پنیر خامه ای را حسابی خرد کنید تا له له شود و به غذا اضافه کنید و کی هم نمک به سوپ اضافه کنید. اگر دوست داشتید جعفری خرد شده هم اضافه کنید و بعد از چند دقیقه سوپ را خاموش کنید. پس از آنکه سوپ کمی خنک شد در ظرف مورد نظر بریزید  و با سیب زمینی سرخ شده و خامه تزئین کنید و از آبلیمو به عنوان چاشنی سوپ استفاده کنید.
آش شله مشهدی

آش شله مشهدی

یکی دیگر آش های مناسب برای افطاری ، آش شله مشهدی می باشد. این غذا جزو اصلی‌ترین غذاهای مشهد به حساب می آید و بر سر سفره‌ اغلب مشهدی‌ها به ویژه در مهمانی‌های آنها دیده می‌شود. این غذا در مشهد فقط با نام شُله شناخته می شود. مواد اصلی این غذا گوشت، حبوبات و ادویهٔ فراوان است که می توان برای خوشمزه و مقوی تر شدن این غذا، مقداری مغز قلم گاو به آن اضافه کرد.
مواد لازم برای شله مشهدی

برنج   250 گرم

گوشت  سر دست   3 کیلو

پیاز خرد شده :500 گرم

بلغور گندم:750 گرم

نخود :500 گرم

ماش :1/4 پیمانه

لوبیا چیتی :250 گرم

لوبیا قرمز :250 گرم

دارچین :20 گرمشله مشهدی

نمک و فلفل :به مقدار کافی

  لازم است این آش را مدام در مقاطع مختلف هم بزنید تا ته نگیرد و اگر در هر مرحله اگر نیاز به اضافه کردن آب بیشتر بود، تنها از آب جوش استفاده کنید.


طرز تهیه: برای تهیه این آش خوشمزه و معروف ابتدا باید از چند ساعت قبل همه حبوبات را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید و بعد آب‌پز کنید  پس از نرم شدن مواد آنها را مانند برنج آبكش کنید.

چربی گوسفند و پیاز چرخ شده را داخل ظرفی بریزید. گوشت‌ها را با آنها بجوشانید تا كاملا پخته شود. سپس استخوان‌های گردن را از گوشت جدا کنید.

حبوبات را داخل ظرف گوشت بریزید و مرتب هم بزنید تا زمانی كه كاملا از هم باز شود و حالت خامی خود را از دست بدهد. ادویه‌ها، نمك، بلغور و برنج را با هم مخلوط كنید و به مواد اضافه کنید و دوباره به مدت سه ساعت اجازه دهید بجوشد. بعد از این‌كه كاملا مواد پخت روغن را اضافه کنید و آن را به مدت یك ساعت مانند برنج با دمای بسیار پایین به حالت دم بگذارید.
نکته: لازم است این آش را مدام در مقاطع مختلف هم بزنید تا ته نگیرد و اگر در هر مرحله اگر نیاز به اضافه کردن آب بیشتر بود، تنها از آب جوش استفاده کنید.
سوپ ورمیشل

 سوپ ورمیشل

 یکی از سوپ های خوشمزه و مناسب برای افطاری سوپ ورمیشل و یا همان سوپ رشته فرنگی می باشد.اسم این سوپ از رشته های ورمیشل گرفته شده است و  یکی از دلایلی که سوپ ورمیشل لعاب زیادی دارد به این دلیل است که رشته های آن از آرد تهیه شده است.

مواد لازم سوپ ورمیشل

پیاز بزرگ ۱ عدد

سینه مرغ ۲۵۰ گرم

هویج متوسط ۲ عدد

گوجه فرنگی بزرگ ۱ عدد

روغن مایع به اندازه کافی

رشته ورمیشل خرد شده ۱ پیمانه

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

جعفری و لیمو ترش برای طعم دهی و تزیین

  به دلیل استفاده از رشته ورمیشل این سوپ لعاب زیادی دارد و اگر بیش از حد رشته داخل آن ریخته باشید سوپ به شدت سفت می شود. به همین جهت زمان اضافه کردن رشته ورمیشل مراقب باشید که بیش از حد رشته داخل سوپ نریزید.


طرز تهیه:
برای تهیه این سوپ ابتدا مقداری آب در یک قابلمه کوچک بریزید و قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب سریع به جوش بیاید ، سپس مرغ را به همراه کمی زردچوبه به آرامی به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه داخل آب جوش بماند.

پس از گذشت این زمان مرغ را از آب جوش خارج کنید و کنار بگذارید. در ادامه قابلمه ای را که می خواهید در آن سوپ تهیه کنید را  روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع اضافه کنید. سپس پیاز را پس از پوست گرفتن به صورت ریز خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. پس از اینکه مرغ را کمی تفت دادید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. در ادامه گوجه فرنگی را پس از گرفتن پوست به صورت ریز خرد کنید. هویج و سیب زمینی را هم پس از گرفتن پوست به صورت مکعبی خرد کنید.

پس از گذشت مدتی ؛گوجه فرنگی را به همراه هویج به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید هویج کمی نرم شود ، در ادامه پس از چند  دقیقه سیب زمینی را اضافه کنید. دوباره  چند دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی هم پخته شود.

در این مرحله رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن تفت دهید و به همراه نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه کنید. در این مرحله رشته ورمیشل را نیز اضافه کنید و سوپ را مخلوط کنید تا مواد سوپ یکدست شود و رشته ها به هم نچسبند.

پس از اینکه رشته را داخل قابلمه ریختید چند دقیقه دیگر به سوپ زمان دهید تا رشته ها از هم باز شوند و لعاب بیندازند. پس از گذشت این زمان سوپ را در ظرف مورد نظر بریزید  و با لیموی تازه و جعفری خرد شده تزیین و سرو کنید.

نکته: به دلیل استفاده از رشته ورمیشل این سوپ لعاب زیادی دارد و اگر بیش از حد رشته داخل آن ریخته باشید سوپ به شدت سفت می شود. به همین جهت زمان اضافه کردن رشته ورمیشل مراقب باشید که بیش از حد رشته داخل سوپ نریزید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .