تبیان، دستیار زندگی

غذاهای مناسب برای وعده افطار

تغذیه مناسب در ماه رمضان، به سلامت بدن و راحت‌تر شدن شرایط روزه‌داری، کمک می‌کند. از این رو بهترین غذاها برای وعده افطار سیب زمینی آب پز، سیفی جات و عسل و تخم مرغ آب پز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک رمضان روزه‌داران باید به نوع وعده‌های غذایی خود توجه داشته باشند، همچنین در این ماه سفره افطاری همیشه جذابیت‌های خاص خود را داشته است. مهمانی‌های افطاری یکی از رسوم خوب ایرانیان در این ماه است.

خوراکی های مناسب برای وعده افطار 

فرد روزه‌دار در ماه رمضان باید حتما از تمام گروه‌های غذایی اصلی شامل غلات، لبینات، سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات استفاده کند. مصرف این مواد به محافظت از بدن در برابر خشکی، مشکلات و آسیب‌های دیگر کمک می‌کند، همچنین برای دریافت و جذب آب و غذا، بدن را باید آماده کرد و این آمادگی با شروعی سبک و گرم بدست می‌آید.استفاده از سبزیجات و کربوهیدرات نیز در وعده افطاری یا سحری پیشنهاد می‌شود. سبزیجات به علت فیبری که دارند بدن را از حالت خشکی خارج کرده و بخشی از نیاز به مایعات و ویتامین بدن را تامین می‌کند. گلوکز سوخت اصلی مغز و همچنین سیستم دستگاه عصبی است و کربوهیدارات یکی از منابع مهم در تامین انرژی می‌باشد.

غذاهای مناسب برای وعده افطار
مهم ترین توصیه برای تهیه غذا در ماه مبارک رمضان به‌عنوان وعده افطار استفاده از مواد نشاسته ای است. مصرف برنج، گندم، جو، کینوا، بلغور و ماکارونی یا انواع نان در وعده های غذایی بسیار مناسب است که می‌توان به انواع فرنی و شله زرد، حلیم، انواع سوپ و آش‌ها اشاره کرد.

دقت کنید که سبزیجات و میوه‌های تازه حتما در لیست غذای افطاری شما حضور داشته باشند. صیفی‌جات، سبزی جات تازه مانند کاهو، گوجه، خیار، کلم بروکلی و غیره را از یاد نبرید. همینطور انواع میوه‎‌های آبدار مانند زردآلو، هلو، سیب، هندوانه و غیره برای رفع تشنگی در ماه رمضان مفید هستند.

حواستان باشد که یکباره معده خود را پر نکنید؛ یک مرتبه خوردن غذا در وعده افطاری سبب بروز دل درد و سنگینی می‌شود. حتما ابتدا وعده افطاری را با حجم کمی از نان، غلات، گردو، پنیر، سبزی و سوپ‌های نرم شروع کنید. قبل از آن کمی نوشیدنی گرم مناسب مورد طبعتان به همراه دو عدد خرما میل کنید. حدود دو ساعت بعد روزه خود را با یک غذای ساده افطار کنید.

افرادی که در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوند می‌توانند با مصرف انجیر، آلو، انگور و هندوانه از این مسئله پیشگیری کنند، این افراد نیز می‌توانند کمی روغن زیتون را در لیست خود جای دهند. توصیه می‌شود 2 تا 3 واحد میوه حتما در فاصله میان افطار تا سحر میل كنید تا در پایان این ماه دچار كمبود انواع ویتامین‌ها نشوید.

غذاهای مناسب برای وعده افطار

خوراکی های ممنوع در لیست غذا برای افطاری

برای جبران کمبود آب بدنتان سعی کنید آب و مایعات زیاد مصرف کنید. در فاصله بین افطار تا سحر بافاصله حدودا 8 لیوان یا بیشتر آب بخورید هیچ چیز جای آب را نمی‌گیرد پس به فکر سلامتی خود در ماه رمضان باشید.

نوشیدنی‌های بسیار سرد: از خوردن نوشیدنی‌های تگری در وعده افطاری جدا خودداری کنید، زیرا خوردن آب تگری تنها در کوتاه مدت سبب کاهش دمای بدن می‌شود.خوردن آب یخ نه تنها سبب رفع عطش نمی‌شود بلکه سبب پیدایش صدماتی به سیستم گوارش نیز می‌‌شود.

نوشیدنی های گازدار: در ماه رمضان با انواع نوشیدنی‌های گازدار مانند دلستر، نوشابه و.. خدافظی کنید. به دلیل دو وعده‌ سحری و افطار و نوع تغذیه‌ی مناسب ماه رمضان، از خوردن نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها به ظاهر سبب رفع عطش می‌شوند و در طولانی‌مدت آسیب‌های بدی به بدن وارد می‌کنند.

چای زیاد نخورید: چایی مُدر است و ممکن است شما را دچار کم آبی شوید. افراد علاقمند به چایی یکی از نوشیدنی‌های گرم مناسب را جایگزین کنند.

فست‌فود،غذاهای پرادویه، شور و چرب: حتی الامکان غذای چرب و سرخ کردنی مانند خورشت بادمجان، ته‌دیگ، ماکارونی، فلافل، سیب‌زمینی سرخ کرده نخورید. این‌ها حاوی مقادیر زیادی انرژی و کالری هستند موجب افزایش ترشح عرق و اختلال در فعالیت دستگاه هاضمه در طول روز می‌شود. انواع غذاهای پرادویه، تند یا شور یا انواع فست‌فودها هم مناسب وعده‌های ماه رمضان نیستند.

انواع نوشیدنی های مناسب برای وعده افطار

- چای کمرنگ
- آبجوش با نبات یا آبجوش با عسل
- مایع مغذی و گرم مانند شیر گرم یا شیرعسل
- انواع آبمیوه‌های طبیعی
- شربت‌هایی مانند خاکشیر یا تخم‌شربتی(یا تخم‌ریحان) به‌همراه عسل،
- شربت آبلیمو، کاسنی، شربت سکنجبین 
- انواع دمنوش ها مانند دم‌کرده نعنا که برای رفع عطش بسیار مناسب است.

انواع غذای مناسب برای افطاری ساده

- انواع غذای ساده برای افطار مثل وعده‌های سبک نون‌پنیرسبزی، نون خیارو گوجه، تخم مرغ آب‌پز وغیره.
- انواع آش (آش شله قلم کار، آش رشته، آش جو وغیره)
- انواع سوپ (سوپ جو، سوپ حریره ، سوپ مرغ و غیره)
- انواع حلوا (حلوا هویج، حلوا خرمایی، حلوا با سرلاک، حلوا ترکی، حلوا زعفرانی )
- انواع فرنی و شیر برنج (فرنی زعفرانی,، فرنی کاکائویی، فرنی انبه و غیره)
- انواع کباب‌ها یا مرغ و ماهی بخارپز 
- انواع کتلت‎‌ها و کوکوهای کم‌چرب 
- حلیم
- عدسی
- شله زرد
- کشک بادمجان
- حلیم بادمجان
- رنگینک، کاچی
- انواع غذاهای نونی (سالاد الویه، دلمه، میرزاقاسمی، انواع املت‌ها، سوفله‌ها، اسنک‌ها، گراتن‌ها و پوره‌ها)

چند پیشنهاد برای پیش غذا مخصوص سفره افطار

- آش آبغوره
- سوپ جو سفید
- شیربرنج انبه
- آش ماست
- آش بلغور
- آش عباسعلی
- آش رشته
- آش ماست شیرازی
- آش گندم شیر 
- آش کشک
- آش شله قلمکار
- حلیم بادمجان
- آش شیر
- آش جو
- آش گندم بدون گوشت 
- آش نخود 
- سوپ حریره
- سالاد اندونزی
 

چند پیشنهاد غذایی برای سفره افطار

- باقلوای گوشت
- مرغ پورتوریکو
- بادمجان با سس ماست
- دویماج
- توپک های پنیری
- شیر برنج
- کوکوی اسفناج
- حلیم
- کباب دیگی
- استیک
- بیفتک
- کباب تابه ای
- کتلت آلمانی
- کتلت دسته دار
- کباب ترکی
- کباب حسینی
- رول مرغ پنیری
- گیس باف فیله مرغ
- گوشت و لوبیا

نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان

- شربت خاکشیر
- آب هندوانه و پرتقال
- خیار و سکنجبین
- شربت ریواس
- شربت جلاب
- شربت طالبی
- شربت توت فرنگی
- لیموناد نعنایی

در نهایت پیشنهاد می‌شود؛ اگر به سلامتی و تندرستی خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید وعده افطار را سبک میل کنید.یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرف افطاری نان و پنیر و گردو است، غذایی سبک سالم و مقوی و در عین حال خوشمزه و نوستالژیک که معمولا در سفره افطار بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .