تبیان، دستیار زندگی

چگونه برای سقف خود تخته گچ نصب کنیم- گام های نصب سقف

ممکن است آگاهانه متوجه آن نشوید، اما سقف تان همیشه مراقب شماست! سقف لایه ای محافظ صدا برایتان ایجاد می کند، که جلوی ورود صداهای مختلف را می گیرد. همچنین سقف نقش عایق را دارد و کمک می کند اتاقتان راحت باشد. به علاوه، سطحی صاف بالای سرتان باعث می شود خانه تان زیبا و مرتب به نظر برسد. بنابراین، هر زمان تصمیم به نوسازی خانه را در سر داشتید، حتما باید چگونگی نصب تخته گچ را یاد بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
چگونه برای سقف خود تخته گچ نصب کنیم- گام های نصب سقف

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت گچکاری را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک کناف کار در تهران باشید می‌توانید درخواست کناف ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اما گاهی ممکن است کهنه به نظر برسد و نشانه های آسیب دیدگی آن مشخص شوند. اگر علائمی از فرسودگی یا بدتر از آن را مشاهده کردید، یعنی به چیزی بیشتر از یک لایه رنگ معمولی نیاز دارید. برای آن که سقف تان شروعی دوباره داشته باشد، باید تخته گچ نصب کنید. این کار باعث می شود ظاهر سقف نیز تازه شود. با استفاده از رنگی مناسب یا ایجاد روکشی بافت دار، ظاهر خانه تان را تازه کنید. تخته گچ برای تمام ایده های شما بهترین انتخاب است.  

قبل از آن که برای خرید لوازم مورد نیازتان به فروشگاه بروید باید نحوه نصب تخته گچ روی سقف را یاد بگیرید تا کار را به درستی به انجام برسانید. وقتی روش کار را یاد بگیرید، به پروژه ای مبتکرانه تبدیل می شود که در عرض چند روز آن را انجام خواهید داد. وقتی سقفی جدید بالای سر خود داشته باشید، از این موضوع خوشحال خواهید شد.

تخته گچ چیست؟

قبل از آن که چگونگی نصب تخته گچ را یاد بگیرید، بهتر است ایده ای کلی از تخته گچ داشته باشید. هر چه باشد، اگر از قبل روی سقف یا دیوار کار نکرده باشید، در هر صورت ممکن است بدانید تخته گچ چیست. تخته گچ ورقه ای گچی است که بین دو تخته کاغذ سنگین قرار می گیرد. این گچ از همان مواد موجود در گچ های قدیمی سقف ساخته شده، با این تفاوت که این گچ خشک بوده و آماده هستند. تخته گچ برای پوشش سقف عالی است. این کار خطر و آشوب گچ سنتی را کاهش داده و گزینه ای سریع تر به شمامی دهد.

نصب تخته گچ حدسیات زیادی دارد. نصب آن به کمی مهارت نیاز دارد. با تخته گچ حتی فردی با توانایی متوسط نیزمی تواند سقفی صاف و عالی به دست آورد. جدید و زیبا به نظر می رسد. همچنین خشک شدن آن به زمان کمتری نیاز دارد، که یعنی می توانید خیلی سریع پروژه خود را به پایان برسانید. این امر برای زمانی مناسب است که نمی خواهید برای خشک شدن سقف، مدت زیادی را صرف کنید. می توانید رنگ آمیزی را در زمان بسیار کمتری به پایان برسانید. همچنین سطحی یک دست را به شما تحویل می دهد که با تلاش کمتر، زیباتر هم به نظر می رسد.

چگونگی نصب تخته گچ، راهنمای گام به گام


 وقتی به بالا نگاه کرده و درباره نصب تخته گچ فکر می کنید، ممکن است کاری سخت به نظر برسد. وقتی نمی دانید باید چه کنید، پیدا کردن نقطه شروع کار سختی خواهد بود. اما با آماده سازی درست می توانید پروژه تان را به خوبی پیش ببرید. این مورد شامل تهیه وسیله ها و مواد مورد نیاز و پیروی از گام ها می باشد. به این ترتیب، با آشفتگی سقف رو به رو نخواهید شد.
چگونه برای سقف خود تخته گچ نصب کنیم- گام های نصب سقف

موارد مورد نیاز


حتما قبل از آغاز کار تمام موارد مورد نیاز خود را تهیه نمایید. در این صورت، می توانید بدون صرف زمان برای تهیه وسیله های فراموش شده در هنگام کار، آن را به پایان برسانید.

تخته گچ، متناسب با طول و عرض سقف
پیچ ها و چسب مناسب برای محکم کردن تخته گچ
دریل مناسب برای پیچ ها
متر
تراز برای هم سطح بودن دیوار و آگاهی از عدم وجود سطح یکسان
دستگاه چوب یاب برای تشخیص مواد موجود در زیر سقف
چاقوی مخصوص برای تخته گچ
چسب نواری مخصوص درزهای تخته گچ
گچ، برای انتهای کار و داشتن پوششی صاف
ماله یا چاقوی مخصوص برای اعمال گچ
کاغذ سنباده برای اطمینان حاصل کردن از داشتن سطحی صاف و یک دست
پرایمر یا رنگ برای پایان کار
نردبان یا چهارپایه بلند برای رسیدن به ارتفاع سقف
یک دوست که برای نگه داشتن و نصب تخته گچ به شما کمک کند

نکته: می توانید از یک بالابر تخته گچ استفاده کنید، تا در هنگام نصب به بازی های خود آسیب نرسانید. می توانید این دستگاه تخصصی را اجاره کنید، چون برای کارهای دیگر به آن نیاز ندارید، نیازی نیست آن را خریداری کنید.

آماده سازی


حال که موارد مورد نیاز را تهیه کردید، باید فضای مورد نظر را آماده نمایید. باید اتاق مورد نظر را کاملا خالی کنید، تا کار راحت تر انجام پذیرد. برای نصب تخته گچ باید بتوانید آزادانه در اتاق حرکت کنید. از آن جایی که باید به بخش بالای سرتان دسترسی داشته باشید، باید امکان آن را داشته باشید که نردبان را در تمام نقاط اتاق قرار دهید. البته می توانید مبل را خارج نکنید، اما هر بار باید جای آن را تغییر دهید که این کار بسیار سخت خواهد بود به همین دلیل پیشنهاد می کنیم فضای مورد نظر کامل تخلیه شود. وقتی با گرد و خاک دست و پنجه نرم می کنید، این کار بهتر نیز هست.

دقت کنید قبل از شروع کار سقف را بازرسی کنید تا هر گونه آسیب یا پوسیدگی را پیدا کنید. این مشکلات باید قبل از نصب تخته گچ حل شوند. در بیشتر مواقع می توانید مشکلات را مشاهده کنید، اما مطمئن نیستید چگونه باید آن را ترمیم کنید، در این صورت باید با فردی حرفه ای تماس حاصل کنید.

هر گونه لوازم مربوط به سقف مانند چراغ یا پنکه سقفی را جدا نمایید. قالب های قاشقی نیز باید قبل از شروع کار جدا شوند، اما اگر الوار ها مشکلی نداشته باشند می توانید روی گچ آن ها را نصب کنید.

چگونه در هفت گام برای سقف خود، تخته گچ نصب کنیم؟

نصب تخته گچ روی سقف پروژه بزرگی است، اما بیش از اندازه سخت نیست. با اعتماد به نفس جلو بروید و قبل از آن که خودتان بدانید، از کار خود تعریف خواهید کرد.

سقف خود را اندازه گیری کنید


با اندازه گیری سقف کار را آغاز کنید. باید طول و عرض اتاق خود را بدانید. به یاد داشته باشید ممکن است اتاق کاملا مربعی شکل نباشد، که این امر به اندازه گیری و نحوه نصب تخته گچ اثر خواهد گذاشت. این یعنی به ایجاد برش های بیشتر نیاز دارید، اما بهتر است قبل از آغاز برش بدانید کدام قسمت ها صاف نیستند.

برش های مورد نیاز را روی تخته گچ اعمال کنید


 برای برش تخته گچ، ابتدا فضای سقف را اندازه گیری کنید. سپس این اندازه گیری ها را روی تخته گچ اعمال نمایید. اندازه کرده و علامت بزنید.

با چاقوی مخصوص تخته گچ را برش دهید. به اندازه کافی فشار وارد کنید تا زیر پوشش به درستی برش داده شود. سپس برای داشتن لبه های صاف می توانید آن را به پشت باز گردانید.

اگر می توانید قطعات را در جای دیگری برش دهید. فقط، به یاد داشته باشید هر چه قطعات بیشتری داشته باشید، برای داشتن ظاهری یک دست در گام های نهایی باید کار بیشتری انجام دهید.

تخته گچ قدیمی را جدا کنید


اگر می خواهید تخته گچ فعلی را جایگزین کنید، قبل از وارد کردن تخته گچ جدید به فضا آن را جدا کنید. وقتی جداسازی را به انجام رساندید، الوار و میله های زیرین را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید در حالت خوبی قرار داشته باشد. این امر به شما امکان می دهد تا الوارهای خود را بررسی کنید و برای نصب مناسب پیچ از آنها بهره ببرید. حتی می توانید تخته گچ جدید را روی قدیمی نصب کنید. فقط مطمئن شوید هیچ بخشی شل نباشد، چرا که بر نصب تخته گچ جدید تاثیر خواهد گذاشت. مهم نیست روی چه چیزی کار می کنید، در هر صورت برای علامت گذاری بخش ها زمان بگذارید، تا کار راحت تر انجام شود.

از چسب ساخت و ساز استفاده کنید


برای محکم نصب شدن تخته گچ روی تیره ها را به چسب ساخت و ساز آغشته کنید. مراقب باشید روی لبه ها را چسب نزنید چرا که در هنگام خشک شدن با جایگاه پیچ ها برخورد می کند.
چگونه برای سقف خود تخته گچ نصب کنیم- گام های نصب سقف

از گوشه ای هم سطح کار را آغاز کنید


از مسطح ترین بخش کار را آغاز کنید. اگر می توانید یک تخته کامل را نصب کنید، همین کار را انجام دهید. ممکن است برخی اتاق ها بسیار کوچک باشند، برای این کار قبل از نصب باید تخته را برش دهید.

در کنار گوشه خارجی کار را آغاز کنید


تخته را با پیچ در گوشه ها نصب کنید. با کار کردن روی لبه های خارجی، تخته گچ تان سقف را به خوبی نگه می دارد، و در نتیجه هنگام کار خم نشده و نمی شکند، در این صورت نصب آن برایتان آسان تر خواهد شد.

نصب را کامل کنید


تخته گچ را درر تمام بخش های سقف نصب کنید، سپس درز ها و شکاف ها را با گچ بپوشانید تا سطحی یک دست داشته باشید.

آیا قبل از رنگ آمیزی باید روی تخته گچ را گچ بزنیم؟

به لطف پوشش کاغذی تخته گچ، نیازی نیست به تمام بخش های سقف گچ بزنید. باید روی درز و شکاف ها را با چسب و گچ بپوشانید تا سطحی یک دست و آماده رنگ آمیزی داشته باشید. اما بخش اصلی تخته گچ آماده می باشد.

به عهده خودتان است؛ می توانید کل سقف را با لایه ای از گچ بپوشانید تا سقفی بادوام تر و محکم تر داشته باشید. فقط به خاطر داشته باشید، روکش گچ برای خشک شدن به زمان نیاز دارد. این کار به پروژه تان زمان خواهد داد. باید قبل از ورود به مرحله آخر که اعمال پرایمر و رنگ است، اجازه دهید گچ خشک شود.

اعمال لایه گچ باعث می شود سقف محکم شده و تا سال ها باقی بماند. حتی می توانید الگویی زینتی روی آن اعمال کنید تا ظاهر زیباتری به خود بگیرد. این کار با گچ مخصوص طراحی انجام پذیر می باشد. می توانید طرح موجی، چرخشی، پفیلایی و حتی غنچه رز را انتخاب کنید. این طرح ها با استفاده از ماله های مخصوص ساخته شده و ممکن است نیاز باشد برای داشتن انتهای کاری بی نقص از فردی متخصص کمک بگیرید. برای ایجاد ظاهر نهایی تخته گچ، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

خلاصه


با این که ممکن است نصب تخته گچ از تعمیر آن سریع تر نباشد، اما ظاهری زیبا به اتاق می بخشد. با این کار دیگر به سقفی آسیب دیده و قدیمی نگاه نخواهید کرد. تخته گچ جدید باعث می شود سقف تان زیبا به نظر برسد.

وقتی تلاش خود را کردید، می توانید راجع به پردوام بودن تخته گچ مطمئن باشید. پایان نصب تخته گچ باعث می شود حس موفقیت داشته باشید و از ظاهر جدید اتاق خود لذت ببرید. پروژه خود را آغاز کرده و انجامش دهید.