تبیان، دستیار زندگی

آموزش دلایل صرفه جویی در آب به کودکان دبستانی

فرهنگ سازی در جهت صرفه جویی و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان یکی از آموزش‌های مهم و کاربردی در مدارس است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصرف آب
از آنجایی که آب، منبع حیات در زمین است، حفظ آن اهمیت زیادی دارد. آموزش روش­ های بهینه مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف، در کلیه پایه­ های آموزشی از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان به دلیل اثرپذیری بالای آن ها در تغییر رفتار مصرف باعث می شود تا در آینده با روش های بهینه در مصرف آب آشنا شوند.

 

مصرف آب

آموزش دلایل صرفه جویی در مصرف آب به کودکان

صرفه جویی در آب با آموزش آغاز می شود، ارزش صرفه جویی در آب و اینکه چطور باعث پس انداز درآمد خانواده و کمک به حفظ محیط زیست می شود را توضیح دهید.

فراموش نکنید که خود شما باید الگو باشید، بچه ها تنها زمانی دستورالعمل های شما را برای صرفه جویی در انرژی  جدی می گیرند که بدانند شما بیش از حد به الگوی مصرف توجه دارید.

توصیه های خود را عملی انجام دهید و با بچه ها تمرین کنید. هر زمان که می خواهید برای آموزش هر چیزی به بچه ها اقدام کنید تمرین موعظه هایتان مهم است.

مصرف آب

آموزش را سرگرم کننده کنید

بسیاری از عادات و رفتار کودکان شما توسط پیروی از آنچه شما به عنوان پدر و مادر انجام می دهید شکل می گیرد. اگر شما بخواهید آن ها متعهد به حفاظت از آب باشند باید خودتان به آن عمل کنید.

هر آموزشی، زمانی اثر بخش ­تر است که جالب باشد، می توانید این کار را به بازی تبدیل کنید و مثلا اگر دو فرزند دارید سیستمی برای امتیازدهی به بچه ها برای یادآوری یا انجام کارهایی که سبب صرفه جویی در آب می شود درست کنید.آب برای بسیاری از کودکان نماد شادی و بازی است و بیشتر کودکان بازی کردن با آب یا در آب را دوست دارند. از اینرو اگر به طور صریح به آن ها بگویید که آب را زیاد مصرف نکن، مطمئنا تاثیر زیادی نخواهد داشت.

در داستان های خود برای کودکان توضیح دهید که زندگی بدون آب چقدر می تواند سخت باشد، آب را یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خدای مهربان بدانیم و در خلوت ( به ویژه در مقابل کودکان) با احترام با آن برخورد کنیم. درست مصرف کنیم، آن را هدر ندهیم و از آن به نیکی یاد کنیم. در هنگام نوشیدن آب، با ادب و لذت مراتب شکرگزاری خود را برای این نعمت بزرگ اعلام کنیم.

از کلیه قوانین و محدودیت های حفاظت آب که ممکن است در محل زندگی شما اعمال شود، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسئول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید. فرزندان خود را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه کنید، از خرید اسباب بازی‌ها و سرگرمی هایی که به یک جریان ثابت آب نیاز دارند، خودداری نمایید.

به کودکان آموزش دهیم تا با بستن بموقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند، در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم، گروه های فرهنگی، غیر دولتی را به ایجاد و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگسالان تشویق کنید. 

مصرف آب

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کرد؟

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. جلوگیری از هدر رفت آب از جمله مواردی است که به صورت یک احساس مشترک در همه انسان ها وجود دارد، اما اغلب خود را درگیر این مسئله نمی کنند و حاضر نیستند تغییری در زندگی روزمره خود ایجاد کنند.

میزان متوسط بارندگی سالانه در اروپا حدودا ٧۵٠ میلی متر، در آسیا ۵٠٠ میلی متر، در ایران ٢۵٠ میلی متر است؛ بنابراین در مقایسه با کشورهای پرباران، ایران از حداقل ریزش های جوی برخوردار است. مشکل آب چندین سال است که کشور ایران را درگیر خود کرده است.

هرچند که مدیریت قوی روی کنترل آن نبوده و هر ساله وضعیت بحرانی تر می شود. جمعیت زیاد ایران، کشاورزی ناکارامد، کمبود بارش با توجه به اقلیم  این کشور و خیلی عوامل دیگر موجب شده تا امروزه مسئله ی آب بحرانی شود. با توجه به افزایش دمای هر ساله ی جهان می توان گفت میزان بارش ها کاهش پیدا می کند.

با مصرف بیشتر از سفره های آب زیر زمینی و کمبود بارش ها تا خشکسالی خیلی فاصله نداریم. اگر هر فرد بر میزان آب مصرفی خودش صرفه جویی داشته باشد کمکی به این بحران کرده است.

صرفه جویی در مصرف آب علاوه بر ذخیره پول، به ما کمک می کند که از آلودگی آب جلوگیری کنیم که در رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر منابع آبی تاثیرگزار هستند و همین امر به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند.

صرفه جویی در مصرف آب همچنین می تواند سیستم گند زدایی را ارتقا ببخشد و آلودگی های بیشتری را از آب های عمومی بگیرد . هرچقدر میزان آب وارد شده به این سیستم ها کمتر باشد، آلودگی آن ها نیز کمتر خواهد بود و در نتیجه هزینه های مربوط به آب شهری نیز کاسته می شود.

مصرف آب

چگونه صرفه جویی در مصرف آب را به کودکان آموزش دهیم؟

تمام اتفاقات و آموزش‌ها در زندگی آینده کودکان تاثیر مستقیمی دارد، لمس یک محصول آموزشی حجمی، شنیدن یک شعر یا موسیقی، در رفتار آینده کودک تاثیر زیادی دارد و آینده کشور را می ­سازد، در حالی که متاسفانه برخی از سازمان ها هنوز گمان دارند که کودک به اقتضای کودکی خود فاقد درک است.صرفه جویی در آب با آموزش آغاز می شود. ارزش صرفه جویی در آب و اینکه چطور باعث پس انداز درآمد خانواده و کمک به حفظ محیط زیست می شود را توضیح دهید. فراموش نکنید که خود شما باید الگو باشید. بچه ها تنها زمانی دستورالعمل های شما برای صرفه جویی در انرژی را جدی می گیرند که بدانند شما بیش از حد دنبال این کار را گرفته اید.
- به کودکان آموزش دهیم تا با بستن بموقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

- در داستان های خود برای کودکان توضیح دهید که زندگی بدون آب چقدر می تواندسخت باشد.

-از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسئول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید.

- از کلیه قوانین و محدودیت های حفاظت آب که ممکن است در محل زندگی شما اعمال شود، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

- فرزندان خود را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه کنید. از خرید اسباب بازی‌ها و سرگرمی هایی که به یک جریان ثابت آب نیازدارند، خودداری نمایید.

- آب برای بسیاری از کودکان نماد شادی و بازی است و بیشتر کودکان بازی کردن با آب یا در آب را دوست دارند. از اینرو اگر به طور صریح به آنها بگویید که آب را زیاد مصرف نکن، مطمئنا تاثیر زیادی نخواهد داشت.

- توصیه های خود را عملی انجام دهید و با بچه ها تمرین کنید. هر زمان که می خواهید برای آموزش هر چیزی به بچه ها اقدام کنید تمرین موعظه هایتان مهم است. بسیاری از عادات و رفتار کودکان شما توسط پیروی از آنچه شما به عنوان پدر و مادر انجام می دهید شکل می گیرد. اگر شما بخواهید آن ها متعهد به حفاظت از آب باشند باید خودتان به آن عمل کنید.

- آموزش را سرگرم کننده کنید. هر آموزشی، زمانی اثربخش­ تر است که جالب باشد. می توانید این کار را به بازی تبدیل کنید و مثلا اگر دو فرزند دارید سیستمی برای امتیازدهی به بچه ها برای یادآوری یا انجام کارهایی که سبب صرفه جویی در آب می شود درست کنید.

- آب را یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خدای مهربان بدانیم و در خلوت جلوت ( به ویژه در مقابل کودکان) با احترام با آن برخورد کنیم. درست مصرف کنیم، آن را هدر ندهیم و از آن به نیکی یاد کنیم. در هنگام نوشیدن آب، با ادب و لذت مراتب شکرگزاری خود را برای این نعمت بزرگ اعلام کنیم.

مصرف آب

آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان در مدارس

ایجاد حساسیت و قدرت تشخیص و توصیف مسایل و پروراندن مهارت‌هایی برای ابداع روش‌ها و وسایل حل مسائل مربوط به مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آب، ایجاد حس مسئولیت در برابر آیندگان، می تواند از اهداف آموزش چگونگی صرفه جویی در مصرف آب باشد.

- برگزاری سخنرانی هایی برای دانش آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلّط به موضوع اعم از جامعه شناسان، مهندسین، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی در مصرف آب.

- الزام نمودن دانش آموزان به آوردن لیوان یا بطری برای شرب آب، جهت جلوگیری از به هدر رفتن آب. آب خوردن با دست، مقدار زیادی از آب را هدر می دهد.

- فرهنگ سازی در جهت اصلاح الگوی مصرف، مثل؛ برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش آموزان، برنامه های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف آب.

- در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

-گروه های فرهنگی، غیر دولتی را به ایجاد و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگسالان تشویق کنید.

- تهیه تراکت و بروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده های آنان، حاوی اطّلاعاتی در مورد میزان اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و این که "صرفه جویی، مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است".

آموزش کودکان به مصرف بهینه آب از طریق رسانه ها

آموزش کودکان به مصرف بهینه آب از طریق رسانه ها

رسانه نیز به عنوان یکی از نهادهای آموزشی در کنار سایر نهادها می تواند در ترویج فرهنگ مصرف بهینه در کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی داشته باشد.

- تهیه فیلم های آموزشی و کارتون های ویژه کودکان مشکل آب را که جهانی است به مردم اطلاع و آموزش کافی برای مصرف بدهد.

-تکرار پیام های آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب.

- استفاده از انیمیشن و جاذبه های تصویری در پیام های آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب.

- تثبیت و تعمیق مسائل مربوط به حوزه آب از طریق کودکان و نوجوانان در نقش سفیران و حامیان آب.

- برگزاری مسابقه هایی با مشارکت نهادهای آموزشی در رسانه و یا پوشش دادن فعالیت نهادهای آموزشی در خصوص ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در دانش آموزان.

- فواید استفاده از روش‌های بهینه مصرف در مقایسه با روش‌های متداول پر مصرف برای انجام کارهای روزانه به صورت مصداقی از طریق اینفوگرافی و یا انیمیشن قابل درک برای کودکان و نوجوانان به نمایش در آید تا تفاوت‌ها ملموس‌تر باشد.

- عدم تبلیغ وسایل بازی پرمصرف آبی و یا آگاهی دادن در خصوص میزان مصرف اسباب بازی‌های پرمصرف آبی (مثل برخی تفنگ‌های آب پاش بزرگ که آب فراوانی را هدر می دهند).

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .