تبیان، دستیار زندگی

چه کسی بر محدودیت‌های کرونایی نظارت می‌کند؟

محدودیت‌های ۱۰ روزه ستاد مقابله با کرونا از روز شنبه در تهران نیز کلید خورد و درحالی‌که اکثر مردم و اصناف آن را اجرا کردند و پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند اما شماری هم بی‌تفاوت و با ساده‌انگاری از کنار دستورالعمل‌های مسئولان وزارت بهداشت گذشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بنا بر تصمیم و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز به‌جز مشاغل گروه یک بقیه مشاغل تعطیل شدند اما برخی فروشندگان بی‌توجه به اعمال محدودیت‌ها اقدام به بازگشایی مغازه‌های خود کردند.
برخی فروشندگان ضعف در نظارت‌ها را عامل بی‌توجهی‌ها می‌دانند و ادعا می‌کنند که وقتی جلوی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات گرفته نشد چرا حالا باید مغازه‌هایمان را ببندیم، از سوی دیگر برخی دست‌اندرکاران ستاد ملی کرونا نیز معتقدند که با این شیوه نمی‌توان ویروس کرونا را مهار کرد چراکه شهری به بزرگی تهران باید برای مدتی تعطیل و قرنطینه شود. به هر ترتیب، هرروز با آمار سه‌رقمی مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در کشور مواجه هستیم و هنوز نظارت درستی بر اعمال محدودیت‌ها وجود ندارد اما سؤال اساسی این است که چه کسی بر محدودیت‌های کرونایی نظارت می‌کند؟

با قرمز شدن شهرهای کشور ستاد ملی کرونا بار دیگر دستور اعمال محدودیت‌های کرونایی را صادر کرد. بااین‌حال، هنوز شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و پاساژهای زیادی در حال فعالیت هستند.
برخی از این اصناف ادعا می‌کنند که برای ادامه فعالیت خود در روزهای کرونایی مجوز دریافت کرده‌اند اما هنوز هیچ نهاد و دستگاهی برای نظارت بر دستورات ستاد ملی کرونا ورود نکرده است.

برخلاف تصور عموم، وزارت بهداشت تنها می‌تواند با تخلفات بهداشتی برخورد و بر آن‌ها نظارت کند. به همین دلیل، همزمان با تشکیل ستادملی کرونا، قرارگاهی با این عنوان تحت نظارت وزیر کشور ایجاد شد.

به گفته حسن روحانی تمام مصوبات ستاد کرونا برای اجرای دقیق و نظارت بر آن به قرارگاه ارجاع داده می‌شوند. نیروی انتظامی، استانداری‌ها و فرمانداری تحت امر قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا هستند که بر اجرای دستورات ستاد ملی نظارت می‌کنند. به همین دلیل هرگونه اهمال در محدودیت‌های کرونایی می‌بایست از طرف این قرارگاه پیگیری و مورد پیگرد قرار بگیرد اما آنچه به نظر می‌رسد عدم نظارت صحیح این قرارگاه بر محدودیت‌های کرونایی و تصمیمات ستاد ملی کرونا است.

 تعلیق نکردن پروازها به ترکیه، بستن دیرهنگام مرزهای عراق، بازگشایی هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، افزایش مسافرت‌ها در نوروز، فعالیت برخی اصناف برخلاف دستور ستادکرونا، برگزاری صدها مراسم عزا و عروسی در خوزستان ازجمله اقداماتی است که نشان می‌دهد قرارگاه ملی کرونا آن‌طور که باید نظارت درستی انجام نمی‌دهد.