تبیان، دستیار زندگی

اسمم رو دوست ندارم

هرچه به پدر و مادرم می‌گویم اسمم راعوض کنند، گوش نمی‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نامگذاری فرزند - رابطه فرد با اسم خود -

نویسنده : انسیه برزویی| روان شناس بالینی

«آلپورت» روان‌شناسی است که برای اولین‌بار گفت نام اشخاص، لنگرگاه هویت آ‌ن‌هاست. برخی روان‌شناسان معتقدند نام فرد، تعیین‌کننده شخصیت اوست. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند دختران، اسامی کمیاب و پسران نام‌های رایج را بیشتر ترجیح می‌دهند. ترجیحات نام درحوالی نوجوانی هم تغییر می‌کند. مثلا افرادی که نام کوتاه و سنتی دارند، ممکن است اسامی بلندتر و مطابق با مُد را ترجیح دهند. رابطه‌ای که فرد با اسم خود برقرار می‌کند، اهمیت زیادی دارد. نام ما از اولین کلماتی است که از آغاز تولد به‌وفور از دیگران شنیده‌ایم و با هویت ما پیوند خورده‌است. تغییر نام می‌تواند تاثیر عمیقی بر سبک شخصیتی و رفتاری ما بگذارد و سبب احساس دوگانگی و بی‌هویتی‌ شود. پیش از تصمیم‌گیری برای تغییر نام، درباره علل آن تأمل کنید:

تداعی‌منفی

نام ما می‌تواند احساسات خوب یا بد یا موضوعاتی مثل مذهب یا وضعیت اجتماعی خاصی تداعی کند. شاید یادآور چیزی از کودکی‌مان باشد که آن را دوست نداشته‌ایم یا با لحنی ناخوشایند، تمسخرآمیز و شکسته اَدا شده و احساس بدی در ما ایجاد کرده‌باشد. به دلایل فوق ممکن است با شنیدن نام‌مان به‌طور خودکار احساساتی منفی پیدا و فکر کنیم نام‌مان را دوست نداریم درحالی‌که شاید درواقع «تجارب پیوندخورده با نام‌مان» را دوست نداریم نه خود «نام» را. روی این موضوع تأمل کنید. اگر تجارب ناخوشایندی یافتید، واکاوی‌شان کنید. چطور می‌توانید برای خود تداعی‌هایی مثبت ایجاد کنید؟ مثلا معنی اسم‌تان را جست‌وجو و درباره ریشه آن تحقیق کنید، شخصیت‌های همنام خود را بیابید، طرح‌های گرافیکی زیبای اسم‌تان را در دیدرس خود قرار بدهید و با این روش، تجارب مثبتی را با نام‌تان پیوند بزنید.

پیروی افراطی از مد سبب بی‌ثباتی، نارضایتی از خود و اضطراب می‌شود



کاهش عزت‌نفس

نام ما ارتباط نزدیکی با هویت‌مان دارد. نگرش ما به نام‌مان، منعکس‌کننده عزت نفس ماست. عزت نفس در نوجوانی متزلزل می‌شود. نوجوانان گاه از ویژگی‌های‌شان راضی نیستند و مایل‌اند تغییراتی اساسی در خود ایجاد کنند. میل به تغییر نام هم می‌تواند به همین دلیل باشد. گاه تصور می‌کنیم با ایجاد تغییراتی اساسی در خود، دوست‌داشتنی‌تر خواهیم‌بود درحالی‌که شاید پس از این تغییرات هم حال درونی خوشایندی نداشته‌باشیم؛ چون اساسا خود را دوست نداریم. پیش از تغییر نام بیندیشید که شاید این تمایل گذرا باشد. قدری به خودتان زمان دهید و بر تقویت عزت نفس‌تان تمرکز کنید.


مدگرایی

مدگرایی دریای بی‌انتهایی ا‌ست که اگر خود را به امواج آن بسپاریم، سرانجام‌مان ناپیداست. پیروی افراطی از مد سبب بی‌ثباتی، نارضایتی از خود و اضطراب می‌شود. اگر گمان می‌کنید نام‌تان دیگر مد نیست، به این بیندیشید که ما نمی‌توانیم خود را همواره مطابق با جریان بسیار سریع مد پیش ببریم، آن هم در مواردی مثل نام‌مان که نمی‌توان آن را بارها مطابق با مد تغییر داد. دوستان و رسانه‌های اجتماعی اثر چشم‌گیری بر مدگرایی و نارضایتی از آن چه هستیم دارند. اگر این موضوع به‌شدت تحت فشارتان قرار داده‌است، در ارتباطات و رسانه‌هایی که دنبال می‌کنید، تجدیدنظر کنید.

پیش از تغییر نام بیندیشید که شاید این تمایل گذرا باشد. قدری به خودتان زمان دهید و بر تقویت عزت نفس‌تان تمرکز کنید



ابراز مخالفت

شاید فکر کنیم سبک زندگی و نگرش‌های ما با خانواده‌مان متفاوت است و براساس علایق جدید خود به فکر تغییر نام بیفتیم یا بخواهیم با انتخاب نامی متفاوت، میل خود به فاصله‌گیری از سنت‌های خانواده را نشان دهیم. شاید دلیل والدین‌مان برای انتخاب نام‌مان را نپسندیم یا بخواهیم خشم، مخالفت با ارزش‌های آ‌ن‌ها و استقلال‌مان را با انتخاب شخصی نام‌مان نشان دهیم. شما می‌توانید فردی مستقل و با نگرش‌های خاص خود باشید و برای اثبات آن نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در خود ندارید. درباره تفاوت دیدگاه‌های خود با والدین‌تان گفت‌و‌گو کنید اما دست به اقدام فوری نزنید. برای تغییر نام، تا رسیدن به زمانی بهتر صبر کنید. از حوالی 20‌سالگی، شخصیت و نگرش‌های ما ثبات بیشتری پیدا می‌کند و بهتر می‌توانیم درباره این موضوع تصمیم بگیریم.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .