تبیان، دستیار زندگی

پسرم به جای ماشین‌ و ‌تفنگ، عاشق عروسک است!

پسری 3 و نیم ساله دارم که هر وقت به اسباب‌بازی فروشی می‌رویم، می‌گوید به جای ماشین و تفنگ برایم عروسک بخر! در ضمن، بیشتر دوست دارد در جمع دخترهای آشنا و فامیل حضور داشته باشد تا پسرها. نگران این رفتارهایش هستم. چه کنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربیت فرزند - عروسک بازی پسربچه -

نویسنده : فهیمه ملکی | روان‌شناس بالینی

مخاطب‌گرامی، قبل از هر چیز باید بدانید که شکل‌گیری هویت‌جنسی و نقش‌های جنسیتی در کودکان از سه تا هفت سالگی به تدریج با آموزش‌های والدین و مشاهده رفتار بزرگ سالان و انتظارات والدین و افراد دیگر رشد پیدا می‌کند. با توجه به سوال‌تان، در ادامه چند نکته خطاب به شما خواهم گفت.

ارتباط کودک با والد همجنس خود در رشد سالم کودک تاثیر زیادی دارد. تعامل بیشتر با پدر و پررنگ کردن نقش پدر به عنوان یک الگو در یادگیری رفتارهای مرتبط با نقش جنسیتی کودک‌تان تاثیر بسزایی دارد



نگران علاقه پسرتان به عروسک نباشید

بازی با عروسک‌ و کودکان جنس مخالف به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده مشکلی در رشد هویت جنسی کودک شما باشد. برخلاف تصور رایج وقتی کودکان دور از کلیشه‌های جنسیتی رشد می‌کنند، فرصت بیشتری دارند که توانایی‌ها و استعدادهای خود را بروز دهند. به همین دلیل بازی کردن با اسباب بازی‌های جنس مخالف یا وقت گذراندن با کودکان جنس‌مخالف می‌تواند به کاهش کلیشه‌های جنسیتی و سازگاری بیشتر کودکان در بزرگ سالی منجر شود.

چرا پسرتان با پسرها بازی نمی‌کند؟

در کنار این لازم است که فرصت بودن با همبازی‌های هم جنس را هم برای کودک‌تان فراهم کنید. بررسی کنید که علت علاقه نداشتن پسرتان به بازی کردن با هم جنس‌های خودش چیست؟ معمولا در بین همبازی‌های پسر، رفتارهای خشن و بعضا قلدرانه بیشتری دیده می‌شود و همچنین بازی‌ها به نوعی هستند که مهارت‌های حرکتی و توانایی‌های جسمی بیشتری نیاز دارند. گاهی اوقات پسرانی که از توانایی‌های جسمی خود اطمینان ندارند یا مهارت‌های کمتری در دفاع از خود دارند، کمتر جذب گروه‌های هم جنس خود می‌شوند. در این موارد با تقویت مهارت‌های کودک و انجام فعالیت‌های ورزشی بیشتر می‌توان به سازگاری بیشتر کودک با هم جنس‌های خود کمک کرد. علاوه بر نکاتی که مطرح شد، ارتباط کودک با والد همجنس خود در رشد سالم کودک تاثیر زیادی دارد. تعامل بیشتر با پدر و پررنگ کردن نقش پدر به عنوان یک الگو در یادگیری رفتارهای مرتبط با نقش جنسیتی کودک‌تان تاثیر بسزایی دارد.


منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .