تبیان، دستیار زندگی

آماده شدن برای ماه مبارک رمضان

کم کم به روزهای پایانی ماه شعبان نزدیک می شویم و باید خود را برای ماه رمضان، ماه خدا آماده کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان
 نهمین ماه قمری، ماه رمضان می باشد. ماه رمضان، ماهی است که قرآن در نازل شده است و بندگان خدا در این ماه روزه می گیرند.این ماه یکی از بهترین ها ماه ها در اسلام شناخته شده و به ماه خدا معروف است.

 این ماه اهمیت زیادی برای زندگی دنیا و آخرت انسان دارد، از این رو بهتر است هر شخصی آداب ورود به این ماه پر برکت را بداند و از آن نهایت استفاده را ببرد.

قطعا افراد برای انجام هر کاری نیاز به آمادگی لازم را دارند. ماه رمضان هم یکی از ماه هایی است که انسان باید با آمادگی کامل به آن وارد شود.این ماه ، ماه طهارت و پاکی و ماه تقوا و خودسازی است؛ رمضان ماهی که انسان مراحل قرب‏ الهی و سیر و سلوک الی‏ الله را با گام‏ های سریع و استوار می‏ تواند سپری کند.

 قطعا افراد برای انجام هر کاری نیاز به آمادگی لازم را دارند. ماه رمضان هم یکی از ماه هایی است که انسان باید با آمادگی کامل به آن وارد شود.این ماه ، ماه طهارت و پاکی و ماه تقوا و خودسازی است؛ رمضان ماهی که انسان مراحل قرب‏ الهی و سیر و سلوک الی‏ الله را با گام‏ های سریع و استوار می‏ تواند سپری کند.


این ماه، ماه خداست. هر کسی که در این ماه به خدا نزدیک شود، حال و احوال روحی  او خوب و دلنشین خواهد شد. چون اگر کسی  مشکل روحی  دارد،بخاطر دوری و فاصله گرفتن از منبع انرژی یا همان خداست.برای نزدیک تر شدن با خدا، باید با او ارتباط برقرار کنیم و برای برقراری این ارتباط باید روح و جسم خود را پاک سازیم.

 انسان برای بهره گیری صحیح از این ماه و ورود به آن باید شناخت کافی و کامل از آن داشته باشد.ماه رمضان، ماهی است که خداوند میزبان و انسانها مهمان او می باشند.رحمت خداوند در این ماه بی پایان و عام است و خداوند همیشه آماده پذیرایی از مهمانها می باشد و این انسان است که برای ورود به این مهمانی و بهره مندی از این ماه پر برکت باید خودش را آماده کند.

توبه و استغفار

یکی از آداب ورود به ماه رمضان توبه و استغفار می باشد.ماه رمضان بهار عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می‏آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا کند و این میسر نیست مگر اینکه انسان قبلا آمادگی پیدا کند و این آمادگی در درجه اول توبه است.

 انسان برای وارد شدن به ماه رمضان باید بسیار استغفار کند تا نشاط عبادت در او به وجود بیاید. در خطبه ‏ای از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) درباره ماه رمضان‏ ، چنین می‏ خوانیم: "أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفارِکم‏...؛ ای مردم روان ها و نفس های شما درگرو اعمال شما است، پس با استغفار و توبه رهایشان کنید."

امام رضا (ع) هم به دوست خود اباصلت فرمودند: زیاد دعا و استغفار کن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه کن، تا در حالی ماه خدا به تو رو آورد که خود را خالص گردانیده ای، امانتی بر گردنت نباشد مگر آن که ادا کرده باشی. در قلبت نسبت به هیچ مۆمنی کینه و عداوتی نباشد، و خود را از گناهی که مرتکب شده ای جدا ساز، تقوای الهی پیشه کن و بر خدا در سر و علنت توکل نما که "و من یتوکل علی الله فهو حسبه".

زیاد در باقیمانده ماه شعبان بگو  “اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه ” زیرا خداوند متعال به احترام این ماه (رمضان) گروه هایی را از آتش جهنم آزاد می سازد.

ماه رمضان

مال حلال

یکی دیگر از مواردی که هر شخصی برای ورود به ماه مبارک رمضان باید به آن توجه ویژه داشته باشد، مال حلال  و اصلاح غذا می باشد.او باید به غذایی که روزی او شده، دقت کند،وگرنه اگر بخواهد در این موضوع غفلت کند ، غافل بودن او باعث از بین رفتن تمامی عبادات و اعمال او در  ماه مبارک رمضان می شود.

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: روز قیامت، گروهی می آیند، در حالی که حسناتشان همچون کوه هاست، خداوند هیچ کدام را نمی پذیرد، سپس فرمان می رسد، که آنان را به خاطر نداشتن حسنات به آتش بیفکنند. سلمان پرسید: ای پیامبر خدا، آنان چه افرادی هستند؟ حضرت فرمودند: آنان، کسانی هستند که روزه گرفته، نماز خوانده و شب زنده داری کرده اند، لیکن هرگاه حرامی بر آنان عرضه می شده، بر آن می شتافتند.(در خوردن و آشامیدن، حلال و حرام را رعایت نمی کردند).

 همچنین در روایتی از پیامبر گرامی اسلام آمده است که: العباده مع اکل الحرام کالبناء علی الرمل عبادت همراه با حرامخواری، مثل بنا ساختن بر شنزار است.

پرداخت خمس و زکات اموال

 یکی دیگر از مواردی که افراد برای وارد شدن به ماه مبارک باید به آن توجه داشته باشند، پرداخت حقوق اموال ،یعنی پرداخت خمس و زکات می باشد. پرداخت زکات و خمس و دیگر انفاق‌هاى واجب و مستحب، از تکالیف اقتصادی مسلمانان است. ادای این وظایف مالی، علاوه بر اینکه در اخلاق شخص ، اثر سازنده ای دارد، نقش مهمى در توزیع و تعدیل ثروت میان افراد جامعه و برقرارى عدالت اجتماعى دارند. اما هر کدام از خمس و زکات از جهت موارد تعلّق، شرایط وجوب و مصرف با هم تفاوت دارند.

 پرداخت زکات و خمس و دیگر انفاق‌هاى واجب و مستحب، از تکالیف اقتصادی مسلمانان است. ادای این وظایف مالی، علاوه بر اینکه در اخلاق شخص ، اثر سازنده ای دارد، نقش مهمى در توزیع و تعدیل ثروت میان افراد جامعه و برقرارى عدالت اجتماعى دارند


در فقه اسلامی؛ منظور از «خمس» عبارت است از یک پنجم اموال انسان که باید از درآمد و مازاد بر مخارج خود با شروط خاصى که در فقه بیان شده، پرداخت شود و آن حقّى است که خداوند براى پیامبر اکرم(ص) و امام معصوم(ع) قرار داده تا مستمندان از خاندان آن بزرگواران به جاى زکات مصرف و نیازمندی‌هاى خود را با آن تأمین کنند.

 زکات هم حقّ واجبى  است که به بخشى از اموال برخی افراد غنیّ و ثروت‌مند جامعه تعلق می‌گیرد و باید به نفع فقرا براى صرف در مصالح عمومى پرداخت شود.

 در واقع هر شخصی برای ورود به ماه خدا باید این حقوقی که به گردن دارد را ادا کند ،چون  نپرداختن خمس و زکات اموال، باعث شبهه ناک شدن آنها شده و مصرف این گونه اموال تأثیر منفی بر عبادات و روزه های انسان خواهد گذاشت.

بهتر است هر شخصی برای آماده شدن در ماه رمضان در اموال و پول هایی که به دست آورده و همچنین حساب اموال خمس و زکات ،و آنچه که در این ماه مصرف میکند، را دقت داشته باشد، تا خدایی ناکرده مرتکب خطا و اشتباه نشود.

 بخشیدن و عفو دیگران

ماه رمضان، ماه بخشش و استغفار می باشد و بهتر است قبل از ورود به این ماه بزرگ، اگر شخصی از دیگری کینه ای به دل دارد ،و یا او درحقش ظلم و بدی کرده، او را ببخشد و خود را آماده مهمانی خداوند کند.چون اگر انسانها نتوانند همدیگر را ببخشند، چگونه انتظار دارند که خداوند در این ماه آنها را ببخشد. به همین دلیل یکی از کارهایی که برای ورود به ماه مبارک رمضان باید انجام دهیم، بخشیدن دیگران و پاک کردن دل از هر گونه کینه و دشمنی با دیگران است.

در واقع  برای ورود به ماه مبارک رمضان باید  روح و قلبمان را صفا دهیم و کینه ‏ها و حسادت ‏ها و غل و غش ‏ها را از روحمان بزداییم. پیامر اکرم صلی الله علیه و آله در ادامه خطبه شعبانیه حضرت شرایط دعا کردن را بیان می‏فرمایند: «فاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَة؛ پس، از پروردگار خویش با نیّات راستین و با دل های پاک بخواهید». یعنی باید قلب که محل نیت انسان است از کینه ‏ها و رذایل اخلاقی پاک باشد.

 همانطور که دوست داریم اگر خطایی کردیم مورد عفو بخشش شخص قرار گیریم ، بهتر است نسبت به دیگران هم چنین باشیم، و عذر تقصیرشان را پذیرا باشیم.

طهارت و پاکی، شرط ورود به ماه رمضان

همانطور که برای رفتن به مهمانی ، بهترین و تمیزترین لباس خود را می پوشیم و سعی می کنیم با طهارت وارد آن مجلس مهمانی شویم، برای ورد به مهمانی خدا هم باید این نکات را رعایت کنیم.در واقع انسانی که به مهمانی خداوند دعوت شد، با لباس پاک وارد آن می‏شود نه اینکه با لباس کثیف وارد مهمانی شود و در آنجا لباس کثیف را بیرون بیاورد و بشوید. منظور از لباس پاک و تمیز، لباس تقوا است . یعنی باید با لباس تقوا و پاکی وارد ماه رمضان شد تا از فیوضات آن بهره‏مند شود.

 اعمال ورود به ماه رمضان


 علاوه بر اینکه وارد شدن به ماه رمضان آدابی دارد و باید هر شخصی آنها را رعایت کند، ورود به این ماه هم اعمالی دارد که افراد بهتر است آنها را انجام دهند تا از ثواب بیشتری برخوردار خواهند شد.

امام سجاد(ع) در قسمتی از دعای چهل و چهارم از صحیفه ی سجادیه هنگام ورود به ماه مبارک رمضاان می فرماید: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرَ الصِّیَامِ وَ شَهْرَ الْإِسْلاَمِ‏

حمد و سپاس خداوندى را كه یكى از آن راهها كه در برابر ما گشوده، ماه خود، ماه رمضان است، ماه صیام و ماه اسلام،

وَ شَهْرَ الطَّهُورِ وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ وَ شَهْرَ الْقِیَامِ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ‏

ماه پاكیزگى از آلودگیها، ماه رهایى از گناهان، ماه نماز، ماهى كه در آن قرآن نازل شده، قرآنى كه راهنماى مردم است و نشانه آشكار هدایت است و تمیز دهنده حق از باطل است.

فَأَبَانَ فَضِیلَتَهُ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ بِمَا جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُمَاتِ الْمَوْفُورَةِ وَ الْفَضَائِلِ الْمَشْهُورَةِ فَحَرَّمَ فِیهِ مَا أَحَلَّ فِی غَیْرِهِ إِعْظَاماً ...
پس به حرمت بیشمار و فضیلت بسیارى كه بدین ماه ارزانى داشت، برترى آن را بر دیگر ماهها آشكار ساخت. براى بزرگداشت آن، هر چیز را كه در دیگر ماهها حلال داشته بود، در این ماه حرام كرد....

 مناجات شعبانیه یکی از پربارترین دعاهای ماه شعبان است .در مناجات شعبانیه همه حرف هایی که دوست داریم با خدای خوبمان بگوییم و عاجزیم، به شیواترین شکل آمده است.این مناجات،نمونهٔ کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا می باشد. این مناجات را حضرت امیر(ع) و امامان دیگر در «ماه شعبان » می خواندند.


 روزه گرفتن سه روز آخر ماه شعبان

 یکی از اعمال ورود به ماهر مضان، این است که سه روز آخر شعبان را روزه بگیرید و آن را به ماه رمضان وصل کنید.

از رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) سوال کردند که کدام روزه برتر است؟فرمودند: روزه شعبان در بزرگداشت رمضان.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متصل نماید، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پیاپی را می نویسد.

 خواندن مناجات شعبانیه

مناجات شعبانیه یکی از پربارترین دعاهای ماه شعبان است .در مناجات شعبانیه همه حرف هایی که دوست داریم با خدای خوبمان بگوییم و عاجزیم، به شیواترین شکل آمده است.این مناجات،نمونهٔ کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا می باشد. این مناجات را حضرت امیر(ع) و امامان دیگر در «ماه شعبان » می خواندند.

در قسمتی از این مناجات آمده است:خدایا ! در دنیا گناهانی را بر من پوشانده ای که در آخرت، نیازمندترم که پرده پوشش خود را بر آنها افکنی.

خدایا! چون گناهانم را پوشاندی و بر هیچ یک از بندگان شایسته ات فاش نساختی، بر من نیکی کردی، خدایا، پس در روز قیامت نیز رسوای خلایقم مگردان.خدایا جود و بخشش تو، دامنه آرزوهایم را گسترده است و بخشایش تو، برتر از عمل من است. خدایا! آن روز که میان بندگانت به داوری می پردازی، با دیدار چهره رافت خود، مسرورم ساز.

 کسانی که تاکنون فرصت نکرده اند و این مناجات نورانی را نخوانده اند، در این روزهای پایانی ماه شعبان این دعای شریف را بخوانند و از فضائل آن بهره مند شوند.

 سخن آخر:

برای اینکه خود را برای ماه مبارک رمضان اماده کنید، در این روزهای باقیمانده بسیار صلوات بفرستید و استغفار کنید و ذکر خداوند را بگویید و قرآن بخوانید.امید است که آمرزیده وارد ماه سراسر نور شوید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .