تبیان، دستیار زندگی

با خجالتی بودن بچه ام چه کنم؟ چند توصیه برای رشد اجتماعی کودک

اگر کودک‌تان خجالتی است، بهتر است بدانید راه‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک خجالتی ، خجالتی بودن بچه‌ها ، مادر و کودک ،

نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار
شما به عنوان یک مادر وظیفه دارید به اجتماعی شدن فرزندتان کمک کنید و راه‌های رفع این ویژگی شخصیتی را بیابید. در ادامه نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
 

5 خصوصیت کودکان خجالتی

1- کودک خجالتی اغلب با صدای آرام سخن  می گوید یا بیشتر اوقات آرام و ساکت می‌نشیند.
2- به ظاهر در مقابل مشکلات عقب‌نشینی و از مقابله با آن‌ها به طور جدی پرهیز می‌کند و در واقع از انجام کارهایی که احتمال دردسر در آن وجود دارد به شدت گریزان است.
3- صحبت کردن برایش مشکل است و اصولا دوستان کمی هم دارد و سعی می‌کند که از تماس با مردم اجتناب  کند، به خصوص از روبه‌رو شدن با بزرگ‌ترها هراسان است.
4- زیاد عرق می‌کند، به خصوص اگر مجبور شود در جمع یا مجلسی حاضر شود و همیشه سعی می‌کند که مورد توجه و حمایت دیگران باشد و به ندرت برای اثبات عقیده‌اش پافشاری می‌کند.
5- به لحاظ آناتومی بدن (وضعیت فیزیکی و جسمی) ضعیف‌تر از هم سن و سال‌هایش است.

«ببخشید، این بچه من خیلی خجالتی است»، جمله‌ای است که مادر و پدر یک کودک خجالتی معمولا زمان روبه‌روشدن با دیگران به زبان می‌آورند. غافل از این‌که این کار اشتباه است!



نحوه اصلاح این ویژگی شخصیتی کودک

1- با کمرویی فرزند خود همدردی کنید| دادن این تصور که چیز بدی در رفتار او وجود دارد باعث می‌شود او حس بدی پیدا کند و در نتیجه خجالتی‌تر شود. همدردی با فرزندتان به او کمک می‌کند که مهارت‌های اجتماعی خود را افزایش دهد و با دیگران ارتباط برقرار کند. به کودک‌تان نشان دهید، او را درک می‌کنید.

2- راهکار ارائه دهید| به کودک‌تان بیاموزید از دیگر کودکان سوال کند و به جواب‌های‌شان گوش دهد. با او صحبت کنید چطور موقعیتی را که باعث عصبی‌شدن او شده باید مدیریت کند. «اگر در مهمانی عصبی بودی چه کار باید بکنی تا آرام شوی؟ می‌توانی با یکی از بچه‌هایی که در مدرسه می‌شناسی معاشرت کنی، می‌توانی پیشنهاد کنی که تو هم از مهمان‌ها پذیرایی کنی، فکر می‌کنی با دیگر بچه‌ها درباره چه چیزی می‌توانی صحبت کنی؟»

3- به کودک‌تان برچسب نزنید| «ببخشید، این پسر من خیلی خجالتی است»، جمله‌ای است که مادر و پدر یک کودک خجالتی معمولا زمان روبه‌روشدن با دیگران به زبان می‌آورند. غافل از این‌که این کار اشتباه است! گفتن این‌که فرزندتان خجالت می‌کشد یا خجالتی است، به او این پیام را می‌دهد که چیزی غیرطبیعی در وجودش است و شما از این بابت شرمنده یا نگران هستید. همین موضوع موجب می‌شود تا کودک احساس گناه و تقصیر کند.

4- مهارت‌های اجتماعی‌شدن را آموزش دهید: می‌توانید با نقش بازی‌کردن و بازی با عروسک‌ها به کودک بیاموزید که وقتی فردی را می‌بیند، تماس چشمی برقرار کند، بخندد و با احترام با بقیه ارتباط داشته باشد.
در تهیه این مطلب از سایت «iranasena» کمک گرفته شده است.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .