تبیان، دستیار زندگی

نگاهی دقیق بر تفاوت‌های روغن ارده کنجد و روغن کنجد

این روزها همه جا صحبت از خواص روغن‌های گیاهی و ارگانیک است. همه ما می‌دانیم این روغن‌ها فواید بسیاری برای بدن دارند اما کمتر کسی است که بداند کاربرد و خواص دقیق آنها چیست. ما در این مقاله به توضیح خواص، کاربرد و نحوه استخراج دو روغن گیاهی معروف یعنی روغن ارده کنجد و روغن کنجد پرداخته‌ایم. ممکن است شما فکر کنید این دو روغن گیاهی تفاوت چندانی با هم ندارند اما اگر ادامه این مقاله را مطالعه کنید متوجه می‌شوید این تصور و باور اشتباه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نگاهی دقیق بر تفاوت‌های روغن ارده کنجد و روغن کنجد
شما با مطالعه این مقاله به شناخت کاملی درباره روغن ارده و کنجد دست پیدا می‌کنید و به آسانی می‌توانید درباره روغن مصرفی مناسب خود تصمیم بگیرید.

روش‌های متفاوت استخراج


یکی از تفاوت‌های اصلی روغن ارده کنجد و روغن کنجد در طرز تهیه آنها است. در این قسمت طرز تهیه این روغن‌ها را به‌طور دقیق و کامل شرح می‌دهیم.
روغن کنجد از طریق دو روش سرد و گرم به دست می‌آید. روش سرد را به نام‌هایی همچون پرس سرد، کلدپرس و عصاری می‌خوانند. در روش پرس سرد دانه‌های کنجد را درون یک دستگاه قرار می‌دهند و با اعمال فشار بر روی کنجدها، روغن استخراج می‌کنند. در این روش روغن‌گیری از کنجدها در دمایی پایین در حد 40 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. این حرارت پایین سبب می‌شود خواص کنجد به‌طور کامل حفظ شود.

در روش گرم، روغن کنجد از طریق حرارتی بالای 100 درجه سانتی‌گراد به دست می‌آید. این روش با توجه به آنکه خواص کنجد از بین می‌رود روش چندان سالم و قابل اطمینانی نیست.

روش تهیه و استخراج روغن ارده کنجد با روغن کنجد کاملا تفاوت دارد. تهیه روغن ارده نسبت به روغن کنجد زمان و زحمت بیشتری را نیاز دارد. مراحل به دست آمدن روغن ارده کنجد به ترتیب زیر است:

· ابتدا دانه‌های کنجد به مدت 8 ساعت در آب قرار می‌گیرند تا آب به‌طور کامل جذب دانه‌های کنجد شود.
·  بعد از جذب آب به وسیله دانه‌های کنجد، آب اضافی را خارج می‌کنند و دانه‌های کنجد را در دمای بسیار بالا در حد 300 درجه حرارت و گرما می‌دهند. در نظر داشته باشید این حرارت تنها باعث خشک شدن آب داخل کنجدها می‌شود و به خواص آن آسیبی نمی‌رساند.

· بعد از حرارت و تفت دادن کنجدها نوبت به آسیاب کردن آنها می‌رسد. آسیاب کردن کنجد باعث تشکیل ماده خمیری و کرمی رنگ به نام ارده می‌شود.

· ارده به دست آمده در همزن‌های بزرگ و قدرتمند همراه با آب در مدت زمان مشخصی مخلوط می‌شود.

در مرحله آخر مخلوط آب و ارده تحت فشار مستقیم دستگاه پرس قرار می‌گیرند و از این مخلوط روغنی سالم، تازه و ارگانیک استخراج می‌شود.

بررسی خواص و کاربرد روغن ارده کنجد و روغن کنجد


 روغن‌های ارده و کنجد خواص قابل توجه و شگفت‌انگیزی برای بدن دارند که با مصرف آنها می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

روغن ارده را بهتر است به صورت خوراکی مصرف کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. این فواید شامل موارد زیر است:

. مصرف روغن ارده در غذا باعث می‌شود تا حد زیادی کلسترول و چربی خون شما کنترل شود و قلبتان سالم بماند.

 . روی یکی از عناصری است که مصرف آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبتی می‌گذارد. روغن ارده کنجد سرشار از عنصر روی است و می‌تواند بدن شما را در برابر بیماری‌ها مقاوم نگه دارد.

. روغن ارده فعالیت روده شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر به یبوست مبتلا هستید حتما این روغن را در غذاهای خود استفاده کنید.

. روغن ارده کنجد آن‌قدر مقوی و مفید است که شما می‌توانید آن را به عنوان مکمل غذای کودکان به کار ببرید. در برخی منابع آمده این روغن در درمان سوزش ادرار کودکان نیز موثر است.

. روغن ارده برای حفظ سلامت دهان و دندان‌ها نیز مفید است. جالب است بدانید این روغن در گذشته به عنوان خمیر‌دندان کاربرد داشته است.

. اگر به بیماری‌های مرتبط با ریه مانند تنگی نفس، آسم، سرفه و زخم ریه مبتلا هستید با مشورت پزشک از روغن ارده استفاده کنید و تاثیر شگفت‌انگیز این روغن را در درمان بیماری خود مشاهده کنید.

با وجود آنکه این روزها استفاده از روغن کنجد در غذاها رایج شده است اما طب سنتی مصرف خوراکی این روغن را توصیه نمی‌کند زیرا پوسته کنجد باعث عارضه کبد چرب در مصرف‌کنندگان روغن کنجد می‌شود.

روغن کنجد بهترین کاربرد و فایده را زمانی خواهد داشت که از آن برای ماساژ بدن خود استفاده کنید. فواید ماساژ روغن کنجد برای قسمت‌های مختلف بدن عبارتست از:

. مرطوب نگه داشتن پوست و تقویت مو
. کاهش دردهای مفصلی و پا‌درد
. اگر هر شب پاهای خود را با مقداری از روغن کنجد ماساژ دهید، خواب آرام و راحتی را تجربه خواهید کرد.

نگاهی دقیق بر تفاوت‌های روغن ارده کنجد و روغن کنجد

نکاتی مهم و خواندنی درباره استفاده از روغن کنجد و روغن ارده


. روغن کنجدی که از روش پرس سرد حاصل می‌شود باید به‌طور کامل تصفیه شود زیرا روغن تصفیه نشده حاوی مواد مضر و اسیدهای چربی است که به سلامت بدن آسیب می‌رساند.
. هنگام خرید روغن کنجد به این نکته توجه کنید، دستگاهی که روغن کنجد از آن تهیه می‌شود آلودگی نداشته باشد و تمیز باشد.
. روغن ارده کنجد برای مصرف خوراکی مناسب است اما دقت کنید این روغن در دمای بالا برای سرخ کردن غذا مناسب نیست. برای مصرف خوراکی روغن ارده باید حرارت ملایم و اندک باشد تا خواص آن حفظ شود و بوی نامطبوعی را تولید نکند.
. یکی از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه در روغن ارده این است که ماندگاری و دوام بالایی دارد و حداقل تا یکسال برای شما قابل استفاده و سالم باقی می‌ماند.

روغن ارده کنجد و روغن کنجد همانند دیگر فرآورده های کنجدی از خواص ارزشمند و مفیدی برخوردار هستند. این دو روغن گیاهی از نظر طرز تهیه، خواص و کاربرد تفاوت‌های اساسی با هم دارند. به طور مثال روغن ارده برای مصرف خوراکی و روغن کنجد برای ماساژ بدن مناسب است. اگر روغن ارده کنجد را در غذاهای خود استفاده کنید تاثیر مثبتی بر سلامت ریه، قلب، دندان، روده و سیستم ایمنی شما می‌گذارد. ماساژ بدن با روغن کنجد باعث می‌شود تا درد مفاصل و پاهای شما التیام پیدا کند.