تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان شیرمال خانگی ویژه افطار در ماه مبارک رمضان

نان شیرمال یکی از نان های خوشمزه ای است که در بسیاری از شهرهای ایران با روش‌های کم و بیش متفاوتی پخت می‌شود. در این مطلب طرز تهیه این نان را به شما آموزش می دهیم که بافت بسیارسبک و لطیفی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نان ، آشپزی ، نان شیرمال ، کرونا ،

مواد لازم
آرد - 300 گرم (5/2 تا 3 پیمانه)
نمک - یک تا 2گرم
شکر-  60 گرم
تخم مرغ  -یک عدد کوچک
کره -  15 گرم
شیر- 150 میلی لیتر (یک پیمانه  )
وانیل - نوک قاشق چای‌خوری
هل -   به دلخواه نوک قاشق چای‌خوری
مخمر خشک - 7 گرم ( معادل یک قاشق غذاخوری)

مواد رومال

تخم مرغ کامل - یک عدد
خامه  - یک قاشق چای‌خوری
زعفران -    به مقدار کم
وانیل یا هل - به مقدار کم
(تخم مرغ و کره به دماى محیط رسیده باشد)

طرز تهیه

1-  تخم مرغ، کمى شیر، وانیل، شکر و هل را مخلوط و سپس آرد (الک شده) و نمک و مخمر فعال شده را با هم اضافه و مخلوط کنید و بقیه شیر را  به مواد بیفزایید (کمى از شیر را نگه دارید) و 3 تا 5 دقیقه  آخر کره را اضافه کنید و حدود 10 تا 15 دقیقه ورز بدهید یا 100  بار روى میز کار بکوبید، اگر خمیر کمى چسبندگى داشت اشکال ندارد.

2- سپس خمیر را داخل ظرفی قرار دهید و دستمال تمیزی روی آن بکشید که خمیر خیلی گرم نشود.

3- بعد از کمی استراحت با خمیر چانه‌هایی بگیرید. روی آنها کیسه  پلاستیکی چرب شده قرار دهید و حدود 10 تا 15 دقیقه به آن ها استراحت بدهید.

4- سپس به هر صورتی که دوست داشتید خمیر را شکل بدهید .سینی فر را چرب  کنید و روی آن  آرد بپاشید ،می توانید از کاغذ روغنی هم  استفاده کنید. خمیرهای شکل داده شده را داخل سینی فر قرار دهید.

روی آن ها پلاستیک چرب شده قرار دهید و در جای گرم و مرطوب بگذارید تا استراحت کند تا زمانی که خمیر حجم بگیرد و ور بیاید  حدود یک ساعت طول می کشد.

5- کیسه پلاستیکی را آرام از روی خمیر بردارید و اجازه دهید روی خمیر کمی هوا بخورد تا رومال روی نان شیرمال باقی بماند رومال بزنید و روی آن ها را کنجد یا بادام بپاشید.

6- سپس  آن ها را داخل فر با دمای  180 درجه به مدت 20 تا 25 دقیقه بگذارید تا زمانى که روى نانتان کاملا رنگ بگیرد البته  زمان بستگى به دمای فر دارد.

منبع: زندگی سلام 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .