تبیان، دستیار زندگی

دلیل بی توجهی ستاد ملی مقابله با کرونا به هشدرهای وزیر بهداشت

چه کسانی اجازه ایجاد محدودیت در عید رو ندادند؟

باوجود مخالفت صریح وزارت بهداشت با سفرهای نوروزی و رفت و آمد مسافران به خارج از کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های چشمگیری برای سفرها اعمال نکرد و بسیاری از جاده‌های کشور باز ماندند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

دکتر نمکی در اسفند سال گذشته مسافرت را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل گردش ویروس کرونا اعلام کرده بود و نسبت به شیوع ویروس انگلیسی در شهرهای مختلف کشور هشدار داده بود اما این هشدارها از سوی رئیس‌جمهور، وزارت کشور، وزارت گردشگری و سایر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا جدی گرفته نشد و اکنون شاهد نتایج برقراری سفرهای نوروزی و نقشه سراسر قرمزرنگ کرونا در کشور هستیم.
درحالی‌که ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانست از تعطیلات نوروز بیشترین بهره را برای اعمال قرنطینه ببرد حالا با افزایش شهرهای قرمز مجبور به اعمال محدودیت در فعالیت کسب‌وکارهایی است که نیازمند کار کردن برای گذراندن معاش خود و خانواده‌هایشان هستند اما سؤال اینجاست که چرا برخی تصمیمات ستاد ملی کرونا عجیب است و دراین‌بین نظر وزیر بهداشت نادیده گرفته می‌شود؟

با شیوع ویروس کرونا در ایران با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ستادی تحت عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد. در چهارده ماه گذشته در ستاد ملی کرونا تصمیمات زیادی برای مقابله بیشتر با این همه‌گیری گرفته است.
قرنطینه شهرها، محدودیت‌های شبانه، آموزش مجازی و محدود کردن ساعات کاری کسب‌وکارها ازجمله تصمیمات مهم این ستاد در سال گذشته بوده است.اگرچه اعضای کمیته علمی ستاد کرونا، از بدنه وزارت بهداشت هستند اما نظرات آن‌ها الزاماً خروجی ستاد ملی کرونا نخواهد بود.

ستاد ملی کرونا در مواقعی، شرایط اقتصادی یا اجتماعی را بر وضعیت قرمز شیوع کرونا ارجع دانسته است. همین موضوع باعث شده وزارت بهداشت نیز مخالفت‌های زیادی با برخی از تصمیمات ستاد ملی کرونا داشته باشد.

باوجوداینکه وزیر بهداشت خط‌کشن مبارزه با این ویروس است اما در ستاد ملی کرونا تنها یک رأی دارد. تصمیم برای سفرهای نوروزی 1400 در ستاد کرونا نیز از سوی وزارت گردشگری و وزارت راه موردحمایت شدید قرار گرفت. این درحالی‌ بود که روزبه‌روز به پیک چهارم شیوع کرونا در شهرهای مختلف نزدیک می‌شدیم.

دکتر حریرچی گفت: «ستاد ملی کرونا مانع استفاده از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا شد!»
اخیراً نیز وزارت بهداشت به دلیل موج دوباره کرونا درخواست لغو سفرهای ترکیه را داده بود اما چون این درخواست از سوی اعضای ستاد جدی نگرفته شد، وزارت بهداشت ناچار به انتشار رسانه‌ای این نامه شد. بااین‌وجود حسن روحانی رئیس ستادملی کرونا با پیشنهاد توقف سفرها به ترکیه مخالفت کرد.

به نظر می‌رسد داشتن حق وتو برای وزارت بهداشت، می‌تواند تا حدود زیادی از مصوبات عجیب ستاد ملی کرونا بکاهد.
نبود حق ملغی کردن برای وزارت بهداشت اساسی‌ترین نقدی است که به ساختار فعلی ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود.