تبیان، دستیار زندگی

بدترین سال تاریخ ایران چه سالی بوده است؟

سال ۱۳۹۹ اتفاقات خیلی بدی افتاد که بدترینش کرونا بود، اما واقعاً سال قبل بدترین سال تاریخ بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

عموم مردم سال 1399 را به‌عنوان بدنام‌ترین سال در سال‌های اخیر می‌دانند، همین نگاه را مردم غرب به سال 2020 میلادی دارند.
شیوع ویروس کرونا، رکود اقتصادی، مرگ‌ومیرهای فراوان سبب شده مردم از سال گذشته خاطره خوبی نداشته باشند. بااین‌حال اغلب مورخین معتقدند سال گذشته در بین بدترین سال‌های بشریت قرار ندارد.

سال 98 یکی از سال‌های بی‌سابقه‌ در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که طوفانی از حوادث و اتفاقات تلخ و سخت خود را به همراه داشت. سیل، زلزله، هجوم ملخ‌ها، فقر، بیکاری، سرنگ‌های آلوده و تزریق ایدز، حقوق عقب‌مانده کارگران، اعتصابات معلمان، اعتراضات آبان ماه به دلیل افزایش نرخ بنزین، ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و حمله متقابل موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد، پنهان‌کاری پیرامون ساقط شدن هواپیمای مسافربری اکراینی و کرونا تنها بخشی از حوادث تلخ سال 98 بود.
سال 98 در حالی به پایان رسید که هنوز سیل حوادث تمام نشده بود لذا به‌تبع این واقعیت شاهد امتداد و کشیده شدن دامنه حوادث به سال 99 نیز بودیم. شیوع ویروس منحوس کرونا یکی بدترین و تلخ‌ترین اتفاقاتی بود که در اواخر سال 98 اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد.

در سال 99 عده‌ زیادی از هم‌وطنانمان را به‌خصوص در پی ابتلا به بیماری کرونا از دست دادیم. در این میان شخصیت‌های برجسته‌ای در عرصه‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و علمی نیز از دنیا رفتند که از دست دادن هرکدام ضربه‌ای جبران‌ناپذیر در این عرصه‌ها به شمار می‌رود اما واقعیت این است که در ایران میزان مرگ‌ومیر سالانه تغییر محسوسی نداشته است و میزان مرگ‌ومیرها در سال 98 و 99 تقریباً یکسان بوده است؛ البته علل مرگ‌ومیرها متفاوت شده و در سال 99 بیش از 60 هزار نفر از هم‌وطنانمان به علت ویروس کرونا جان‌باخته‌اند اما آمریکا در سال 2020، بیش از 3.2 میلیون مرگ‌ومیر را ثبت کرده که بالاترین میزان فوتی سالانه در تاریخ این کشور است.

در سال 2020، بیش از 400 هزار نفر بیشتر از سال قبل فوت کرده‌اند که افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد اما اگر کمی به عقب‌تر برگردیم خواهیم دید که در سال 1918 شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در خلال جنگ جهانی اول قربانیان بیشتری برجای گذاشته است.

شمار قربانیان جنگ جهانی اول 10 میلیون نظامی، 7 میلیون غیرنظامی و 20 میلیون مجروح تخمین زده‌شده است.
عمده فوتی‌ها در سال‌های جنگ جهانی اول به دلیل شیوع ویروس آنفلوانزای اسپانیایی در سراسر جهان بود اما در قرن حاضر توسعه علم پزشکی و ساخت واکسن‌ها جهان را قادر ساخته تا در برابر این همه‌گیری‌ها ایستادگی کند.

پیش‌بینی‌شده امسال اقتصاد جهانی 4 درصد کاهش پیدا کند و 115 میلیون نفر را به زیرخط فقر بکشاند. بااین‌وجود این شرایط از 30 سال قبل که نیمی از مردم جهان زیرخط فقر بودند، بهتر است.

آنچه از مطالعه تاریخ برمی‌آید این است که سال 1399 می‌توانست به‌مراتب وحشتناک‌تر باشد اما رشد علم و امید به زندگی در مردم سبب شد تا سال گذشته، در بهترین حالت خود سپری شود.