تبیان، دستیار زندگی

فیلم هایی که ارزش چندبار دیدن را دارند

طبیعتا دیدن فیلم خوب همیشه لذت بخش است اما شناختن فیلم هایی که بعد از اولین بار دیدن باز هم ارزش دیدن داشته باشند بسیار مهم و حیاتی است مخصوصا برای کسانی که تازه وارد عرصه دیدن فیلم شده اند و میخواهند یک فیلم باز حرفه ای شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم هایی که ارزش چندبار دیدن را دارند

در این مقاله با ما همراه باشید تا لیستی از بهترین فیلم های تاریخ را با شما به اشتراک بگذاریم.


1 سرگذشت ریدیک

سرگذشت ریدیک (به انگلیسی: The Chronicles of Riddick) یک فیلم اکشن و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۴ به نویسندگی و کارگردانی دیوید تویی، و دومین قسمت در مجموعه فیلم‌های سرگذشت ریدیک است. سرگذشت ریدیک ماجراجویی ریچارد بی. ریدیک را بعد از رخ‌دادهای قسمت اول فیلم با نام پیچ بلک در سال ۲۰۰۰ دنبال می‌کند. در این فیلم وین دیزل در نقش ریدیک، و بازیگرانی همچون تندی نیوتون، کارل اوربان، کلم فیور، کیث دیوید، الکسا داوالس و جودی دنچ ایفای نقش می‌کنند. ادامه‌ای برای این فیلم سینمایی با عنوان ریدیک در سال ۲۰۱۳ به روی پرده رفت.

2 آواتار

آواتار (انگلیسی: Avatar‎؛ عرضه‌شده با نام آواتار جیمز کامرون) یک فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی و تدوین جیمز کامرون و با نقش‌آفرینی سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز و سیگورنی ویور است.

3 سه گانه ارباب حلقه ها

ارباب حلقه‌ها (به انگلیسی The Lord of the rings همچنین شناخته‌شده با عنوان The Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy) نام یک مجموعه‌فیلم است که پیتر جکسون کارگردانی‌شان کرده‌است. این فیلم‌ها براساس رمان ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جان رونالد روئل تالکین ساخته شده‌اند. مجموعهٔ ارباب حلقه‌ها شاملِ سه فیلم است: ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱)، ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (فیلم) (۲۰۰۳). پخش‌کنندهٔ فیلم هم شرکت نیو لاین سینما است هم اکنون میتوانید این سه گانه را در سایت آپنود دانلود کنید.

4 ماتریکس

ماتریکس (به انگلیسی: The Matrix) فیلم اکشن علمی-تخیلی فیلم آمریکایی استرالیایی ، به نویسندگی و کارگردانی واچوفسکی‌ها است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی همچون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو و گلوریا فاستر ایفای نقش می‌کنند. ماتریکس که اولین قسمت از سه‌گانه ماتریکس است، آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی و دارای یک فیلم‌نامه چندلایه است که یک جامعه پادآرمان‌شهر در آینده را به تصویر می‌کشد، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام «ماتریکس» رخ می‌دهد، که به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده‌است. این در حالی است که حرارت و فعالیت‌های الکتریکی بدن انسان‌ها به‌عنوان منبع انرژی برای ماشین آلات محسوب می‌شوند. در این بین یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام نئو، از این حقیقت آگاه شده و همراه با افراد دیگری که خود را از این دنیای رؤیایی رها کرده‌اند، به شورشی علیه ماشین‌ها برمی‌خیزند.

5 عشق خوبه

عشق خوبه (به تامیلی: Anbe Sivam) فیلم هندی محصول سال ۲۰۰۳ و به کارگردانی مانی راتنام است. در این فیلم بازیگرانی همچون کمال حسن، رانگاناتان مدهوان، کیران راتهود، نثار ایفای نقش کرده‌اند.

6 داستان عامه‌پسند

داستان عامه‌پسند یا پالپ فیکشن (به انگلیسی: Pulp Fiction)؛ دانلود سریال آمریکایی، محصول سال ۱۹۹۴، به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و در گونهٔ سینمای جنایی است. عمدهٔ شهرت فیلم به دلیل به نمایش درآوردن ترکیبی کنایه‌آمیز از خشونت و شوخ‌طبعی، داستان غیرخطی، اشاره‌های سینمایی، ارجاعات آن به فرهنگ عامه و دیالوگ‌های آن است.

7 سرزمین فردا

سرزمین فردا (انگلیسی: Tomorrowland‎) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی به کارگردانی برد برد است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده‌است. از بازیگران آن می‌توان به جرج کلونی و هیو لوری اشاره کرد. داستان فیلم دختری به نام کیسی (برت رابرتسون) است. کیسی دختری باهوش و بسیار کنجکاو است که قصد دارد اطلاعات زیادی از فضا داشته باشد. او که نگران اخراج پدرش از سازمان NASA می‌باشد، سنجاق سینه‌ای را از طریق رباتی که خودش را به شکل دختربچه ترسیم کرده و از جایی به نام «سرزمین آیندگان» آمده، دریافت می‌کند. کیسی با لمس این سنجاق سینه قادر است تا دنیای آینده را ببیند اما این مسئله مشکلاتی را به همراه دارد که در ادامه با اضافه شدن فرانک (جورج کلونی) به او، وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و…

فیلم هایی که ارزش چندبار دیدن را دارند

8 شهر گناه

شهر گناه (به انگلیسی: Sin City) (نام دیگر: Frank Miller's Sin City) محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی رابرت رودریگز، فرانک میلر و کوئنتین تارانتینو (کارگردان مهمان)، فیلم هندی ساخته شده بر اساس کمیک بوک‌های «شهر گناه» نوشتهٔ فرانک میلر می‌باشد. پیشنهاد ساخت شهر گناه در ابتدا توسط رابرت رودریگز به میلر داده می‌شود که او به دلیل عدم اطمینان از نتیجه کار با آن مخالفت می‌کند. رودریگز تصمیم می‌گیرد بخش کوتاهی از داستان را به‌عنوان پیش‌درآمد کارگردانی و برای میلر نمایش دهد تا نظرش را جلب کند. نتیجه کار که سه دقیقه ابتدایی فیلم را تشکیل می‌دهد آنچنان درخشان از آب درمی‌آید که میلر بلافاصله موافقت خود را برای ساخت فیلم اعلام می‌کند.

9 دختری با خالکوبی اژدها

دختری با خالکوبی اژدها (سوئدی: Män som hatar kvinnor مردانی که از زنان متنفرند) یک فیلم درام دلهره‌آور سوئدی محصول سال ۲۰۰۹ است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته نویسنده و روزنامه‌نگار سوئدی استیگ لارسن و به کارگردانی نیلس آردن اپلو ساخته شده‌است. این کتاب اولین رمان از سه‌گانه هزاره (میلنیوم) است که در سال ۲۰۰۵ در سوئد منتشر شد.

10 فرصتی برای به یاد آوردن

فرصتی برای به یاد آوردن یا پاک‌کنی در ذهن من (به هانگول: 내 머리 속의 지우개؛ به انگلیسی: A Moment to Remember) دانلود سریال ، محصول سال ۲۰۰۴ کشور کرهٔ جنوبی با بازی سون یه-جین و جونگ وو-سونگ است. فیلم برگرفته از سریال تلویزیونی ژاپنی «روح ناب» می‌باشد و به شکل‌گیری رابطهٔ یک زوج و مشکلات ناشی ز بیماری آلزایمر زن می‌پردازد. این فیلم در ۵ نوامبر ۲۰۰۴ منتشر شد و به موفّقیّت تجاری چشم‌گیری دست یافت.

11 دفترچه خاطرات

دفترچه یا دفترچه خاطرات (به انگلیسی: The Notebook) فیلمی است از نیک کاساوتیس محصول ایالات متحدهٔ آمریکا است که در سال ۲۰۰۴ از روی رمانی به همین نام نوشتهٔ نیکلاس اسپارکس ساخته شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به رایان گاسلینگ و ریچل مک‌آدامز اشاره کرد.

12 لبه فردا

لبهٔ فردا (به انگلیسی: Edge of Tomorrow) فیلمی آمریکایی در ژانر علمی تخیلی با بازی ستارگانی چون تام کروز و امیلی بلانت و محصول ۲۰۱۴ می‌باشد. این فیلم به کارگردانی داگ لیمان و اقتباسی از رمان ژاپنی فقط باید بکشی از هیروشی ساکورازاکا می‌باشد. ماجرای این فیلم در زمانی از آینده که در آن زمین توسط یک نژاد بیگانه مورد هجوم قرار گرفته‌است اتفاق می‌افتد. کروز در نقش بیل کیج ایفای نقش می‌کند. یک افسر روابط عمومی، بدون هیچ تجربه جنگی که توسط مافوق خود دستور دارد در خط مقدم یک عملیات بسیار مهم علیه بیگانگان شرکت کند. اگرچه او در میدان جنگ کشته می‌شود، اما خود را گرفتار یک حلقه زمانی می‌بیند که با هربار کشته شدن او را به روز قبل از جنگ بازمی‌گرداند. کیج به همراه ریتا ورتاکسی (بلانت)، یک جنگجو نیرو ویژه گروهی تشکیل می‌دهد تا راهی برای شکست دادن موجودات فرا زمینی بیابند. تمامی حقوق این انیمه در اواخر سال ۲۰۰۹ به صورت فیلم‌نامه ویژه به استودیو برادران وارنر فروخته شد و ویلیج رودشو پیکچرز هم به تهیه‌کنندگی این فیلم به برادران وارنر اضافه شد. استودیو ساخت این فیلم را با مشارکت ۳ آرتز، ویز مدیا ناشر رمان و شرکت تولید استرالیایی رودشو شروع کرد. در اواخر سال ۲۰۱۲ فیلمبرداری در استودیو لیوسدن برادران وارنر واقع در حومه لندن آغاز و حتی برخی صحنه‌ها در میدان ترافالگار هم فیلم گرفته شد. برای جلوه‌های ویژه این فیلم از نه شرکت کمک گرفته شد.

13 اثر پروانه‌ای

اثر پروانه‌ای (به انگلیسی: The Butterfly Effect) فیلمی تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی اریک برس و جی. مکی گروبر و با بازی اشتون کوچر و ایمی اسمارت، محصول سال ۲۰۰۴ آمریکا است. داستان فیلم از اثر پروانه‌ای مطرح شده در نظریه آشوب استفاده می‌کند. نسخه دوم این فیلم هم با نام اثر پروانه‌ای ۲ در سال ۲۰۰۶ ساخته شده‌است و نسخه سوم این فیلم هم با نام اثر پروانه‌ای ۳ سه سال بعد ساخته شد.

14 غلاف تمام‌فلزی

غلاف تمام‌فلزی (به انگلیسی: Full Metal Jacket) فیلمی در ژانر جنگی ساختهٔ استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۷ است. این فیلم با تحسین منتقدان مواجه گشت و نامزد یک جایزه اسکار برای بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی شد. در سال ۲۰۰۱ بنیاد فیلم آمریکا در فهرست ۱۰۰ سال... ۱۰۰ هیجان به انتخاب بفا این فیلم را در رتبهٔ ۹۵# قرار داد. این فیلم به نقد خشونت بیش از اندازه در تبدیل کردن جوانان عادی آمریکایی به قاتلانی بی‌رحم و ماشین کشتار ارتش آمریکا می‌پردازد. همچنین، نقدی بر جنگ، به‌ویژه جنگ ویتنام، دارد. غلاف تمام‌فلزی یکی از بهترین فیلم‌ها دربارهٔ به‌وجود آمدن معضلات روانیِ جنگ بر روح و روان سربازان است.
فیلم هایی که ارزش چندبار دیدن را دارند

 15 پروژه ایکس

پروژه ایکس (به انگلیسی: Project X) فیلمی کمدی به کارگردانی نیما نوری‌زاده محصول سال ۲۰۱۲ آمریکا است و از بازیگران اصلی آن می‌توان به توماس من، (خرید بازی کامپیوتر آریاناگیم ) الیور کوپر، جاناتان دانیل براون، کیربی بلیس بلنتون، آلکسیس کناپ و جاناتان دانیل براون اشاره کرد. فیلم سال ۲۰۱۲ در سه جایزه سینمایی ام‌تی‌وی نامزد دریافت جایزه شد.

16 تاریخ مجهول آمریکا

تاریخ مجهول آمریکا (به انگلیسی: American History X) فیلمی به کارگردانی تونی کی و با بازی ادوارد نورتون، ادوارد فرلانگ و بورلی دی آنجلو محصول سال ۱۹۹۸ است که به مسائلی همچون نژاد پرستی و نئو نازیسم در آمریکا می‌پردازد. روایت فیلم به شکل غیر خطی است. انجمن سینمایی آمریکا (MPAA) به تاریخ مجهول آمریکا برای «صحنه‌های آشکار خشونت بی رحمانه مثل تجاوز، عبارات رکیک فراگیر، صحنه‌های شدید جنسی و برهنگی» درجهٔ R داد. نورتون در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما آن را به روبرتو بنینی برای فیلم زندگی زیباست واگذار کرد.[۱] بازی در نقش دریک وینیارد به واکین فینیکس هم پیشنهاد داده شد اما آنچه که فیلم در بر داشت، اصلاً به نظرش خوشایند نیامد و سریعاً آن را رد کرد.[۲] این فیلم برای ۱۰۰ سال... ۱۰۰ تحسین به انتخاب بفا نامزد شد[۳] و در سال ۲۰۰۸ مجلهٔ امپایر تاریخ مجهول آمریکا را سیصد و سیزدهمین فیلم بزرگ تاریخ سینما قرار داد.[۴] و همینطور در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDB) از ۲۵۰ فیلم برتر جهان به انتخاب کاربران و همچنین داوران در رتبه سی و پنجم قرار دارد.

17 مسیر سبز

مسیر سبز (به انگلیسی: The Green Mile) فیلمی است به کارگردانی فرانک دارابونت و محصول سال ۱۹۹۹ شرکت آمریکایی برادران وارنر است که بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده‌است و در آن تام هنکس در نقش پل اجکام و مایکل کلارک دانکن در نقش جان کافی بازی می‌کنند. برخلاف استقبال[۲] منتقدین[۳] و مردم[۴] فیلم مورد کم‌لطفی جشنواره‌های هالیوود حتی اسکار قرار گرفت اما به مرور زمان محبوبیتش زیاد شد و اکنون در وبگاه بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb) جزو ۲۵۰ فیلم برتر سینما محسوب می‌شود. مسیر سبز همچنین یک موفقیت در گیشه بود و موفق شد نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار فروش کند در حالی که بودجه ساختش تنها ۶۰ میلیون دلار بود.
 

هم اکنون میتوانید ادامه این لیست شامل 150 فیلم برتر تاریخ از نظر کارشناسان و بینندگان را در سایت آپنود ببینید و دانلود کنید .