تبیان، دستیار زندگی

انواع نوشیدنی های بهاری

با رسیدن فصل بهار، میوه های خوشمزه و پرطرفدار این فصل هم از راه می رسد که می توان با آن نوشیدنی های خوشمزه را درست کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت توت فرنگی
بهار ، نه تنها میوه های خوشمزه دارد، بلکه نوشیدنی های دلچسب و گوارایی هم دارد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه برخی از این نوشیدنی ها را بیان کنیم.

شربت توت فرنگی

شاید با شنیدن نوشیدنی های بهار ،به یاد شربت توت فرنگی بیفتید، چون یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار بهار؛ توت فرنگی می باشد.

 از توت فرنگی می توانید در تهیه  شربت، مربا، مارمالاد،و انواع دسر ها، سالاد و کیک ها استفاده کنید. طرز تهیه شربت توت فرنگی بسیار آسان است و در مدت زمان کمی می توانید به کمک میوه توت فرنگی و آب و شکر یک شربت خوشمزه درست کنید.

شربت توت‌فرنگی دارای مقدار مناسبی از فیبر، پتاسیم، آنتی اكسیدان‌، كلسیم، آهن و فسفر است كه این مواد مغذی باعث می‌شوند توت‌فرنگی به عنوان یك جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتی بدن شود.

برای تهیه شربت توت فرنگی به مواد زیر نیاز دارید:

توت فرنگی: یک کیلوگرم

آب: ۴ پیمانه

شکر: ۲ پیمانه

اسانس توت فرنگی: ۲ قطره

برای تهیه این نوشیدنی خوشمزه، ابتدا توت فرنگی ها را بشویید و با یک چاقوی تیز دمگل آنها را جدا کنید و  آنها را را به چند قسمت تقسیم کنید.بعد از ریز کردن توت فرنگی ها، آنها را در یک قابلمه متوسط بریزید. آب را به آن اضافه کنید و ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا توت فرنگی ها برای حدود ۲۰ دقیقه بپزند. در زمان پختن توت فرنگی ها ،کف ایجاد شده در سطح آنها را با یک قاشق تمیز بردارید.

وقتی که توت فرنگی ها به طور کامل بپزد رنگ آنها از بین می رود و در عوض آب درون قابلمه قرمز رنگ می شود. وقتی که به این مرحله رسیدید قابلمه را از روی حرارت بردارید و محتوای قابلمه را از یک صافی ریز رد کنید تا توت فرنگی های بدون رنگ را از آب جدا کنید. یادتان باشد که نباید توت فرنگی ها را فشار دهید چون رنگ شفاف شربت را از بین می برد.

 وقتی که توت فرنگی ها به طور کامل بپزد رنگ آنها از بین می رود و در عوض آب درون قابلمه قرمز رنگ می شود. وقتی که به این مرحله رسیدید قابلمه را از روی حرارت بردارید و محتوای قابلمه را از یک صافی ریز رد کنید تا توت فرنگی های بدون رنگ را از آب جدا کنید. یادتان باشد که نباید توت فرنگی ها را فشار دهید چون رنگ شفاف شربت را از بین می برد.


وقتی که شهد توت فرنگی ها را جدا کردید شکر را به شهد اضافه کنید و ظرف را دوباره روی حرارت قرار دهید. محلول را هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. حدود ۵ دقیقه که روی حرارت بماند شکر به طور کامل حل خواهد شد. در این مرحله هم کف بوجود آمده بر روی شربت را با قاشق تمیز جدا کنید.

در آخرین مرحله می توانید ۲ قطره اسانس توت فرنگی به شربت بزنید و آن را از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید تا کاملا خنک شود. شربت را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

 نکته: اگر خواستید که شربت توت فرنگی غلیظ تر باشد، می توانید مدت زمان حرارت دیدن شربت بعد از اضافه کردن شکر را بیشتر کنید و همچنین برای جلوگیری از شکرک زدن، به آن کمی جوهر لیمو اضافه کنید.

اسموتی توت فرنگی و موز

اسموتی توت فرنگی و موز

 یکی دیگر از نوشیدنی های خوشمزه، اسموتی توت فرنگی و موز می باشد.برای تهیه این نوشیدنی به مواد زیر نیاز داریم:

توت فرنگی خرد شده 1و نیم لیوان

 موز متوسط     2 عدد

کره بادام زمینی 2 قاشق غذاخوری

ماست خامه ای 1لیوان

شیر به مقدار کافی

عسل به مقدار لازم
برای تهیه این اسموتی توت فرنگی ها و موز ها را خرد کنید و روی آنها عسل بریزید و در ظرفی بریزید و داخل فریزر بگذارید و منتظر بمانید تا یخ بزند. بعد از یخ زده شدن میوه ها آنها را به همراه کره؛ بادام زمینی و ماست خامه ای داخل مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید .هنگام سرو به اندازه دلخواه شیر را به آن اضافه کنید تا اسموتی رقیق شود.

 اگر دوست داشتید می توانید مقداری شکلات خرد شده هم به اسموتی اضافه کنید و همچنین در صورت تمایل به جای ماست خامه ای از ترکیب شیر و خامه استفاده کنید.
میلک شیک شاتوت

میلک شیک شاتوت

میلک شیک نوعی نوشیدنی است که با ترکیب کردن بستنی و شیر با شهد میوه ها، کارامل، سس شکلات یا طعم دهنده ها تهیه می شود.در ادامه می خواهیم طرز تهیه میلک شیک شاتوت را بیان کنیم. شاتوت هم از میوه های مقوی و مفید برای سلامتی می باشد. این میوه ی پر خاصیت از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و سکته مغزی جلوگیری می کند.این میوه خوشمزه منبع خوبی از آهن، ویتامین (آ؛ای ؛ث) و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و به تصفیه خون کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

مواد لازم برای تهیه میلک شیک شاه‌توت:

شیر      یک لیوان

بستنی وانیلی     یک لیوان

شاه توت          نیم کیلو

آب       نصف لیوان

شکر     یک لیوان

پوره شاتوت      مقداری

خرده بیسکویت یا پودر پسته برای تزیین مقداری
برای تهیه این میلک شیک خوشمزه ابتدا شربت شاتوت را اماده کنید. برای آماده کردن این شربت ، در قابلمه ای یک لیوان شکر و نیم لیوان آب را مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا چند جوش بزنید. شاه توتها را در مخلوط کن بریزید و پوره کنید. سپس از صافی خیلی ریز رد کرده و داخل شربت بریزید و در زمان پخت مانند شربت توت فرنگی، کف های روی شربت را بگیرید. وقتی شربت به غلظت مناسب رسید شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود.

بعد از سرد شدن شربت، برای تهیه میلک شیک ابتدا داخل لیوان کمی شربت بریزید  و کمی بچرخانید تا بدنه داخلی لیوان به شربت آغشته شود.لیوانها را 10 تا 20 دقیقه در فریزر بگذارید تا شربت یخ بزند. طی این مدت بستنی و شیر را با مقداری پوره شاتوت کاملا مخلوط کنید. لیوانها را که از فریزر خارج کردید، مخلوط بستنی را داخل لیوانها بریزید و به دلخواه تزیین کنید. می توانید روی میلک شیک را با شاه توت، بیسکویت خرد شده، پودر پسته و … تزیین کنید.
شربت زغال اخته

 اسموتی زغال اخته

یکی دیگر از نوشیدنی های خوشمزه برای روزهای گرم بهار و تابستان، اسموتی زغال اخته می باشد. زغال اخته، یک میوه همه کاره با مزایای فراوانی برای سلامتی است. آب این میوه نه تنها از لحاظ غذایی ارزش بالایی دارد ، بلکه خواص درمانی بسیار زیادی دارد و در درمان بیماری های قلبی و دیابت استفاده می شود.

پلی فنول موجود در آب زغال اخته، خواص و اثرات ضد توموری دارند.مصرف منظم آب این میوه، مانع از گسترش تومورهای ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات می شود.اسید سالیسیلیک موجود در زغال اخته، از ایجاد لخته های خون، که باعث ایجاد تومور می شوند، جلوگیری می کند.

  برای خوشمزه تر شدن می توانید مقدار کمی توت فریز شده و یا هر میوه ای که دوست دارید به آن اضافه کنید.سپس یک دوم فنجان شیر سویا اضافه کنید. شیر سویا باعث غلیظ تر شدن و خوشمزه تر شدن اسموتی می شود


این اسموتی خوش طعم و متفاوت هم سرشار از آنتی اکسیدان و پتاسیم میباشد.برای تهیه اسموتی به مواد زیر نیاز داریم:

یک چهارم فنجان زغال اخته تازه

یک عدد موز

لیوان شیر سویا یک دوم پیمانه

نکتار زغال اخته (اختیاری) یک قاشق غذاخوری

ماست وانیلی یک تا دو قاشق اسکوپ

زغال اخته فریزر شده یک دوم فنجان

برای تهیه این اسموتی ابتدا کمی زغال اخته آماده کنید و در فریزر نگهدارید تا زغال اخته کمی به حالت یخی و سرد تبدیل شوند.

سپس یک موز تازه با اندازه متوسط تهیه و پوست آن را جدا کنید. موز را به صورت حلقه حلقه  و به اندازه دلخواه برش دهید.

 یک چهارم فنجان از زغال اخته ها را اندازه بگیرید اگر میخواهید اسموتی مقدار زیادی زغال اخته داشته باشد می توانید زغال اخته های بیشتری اضافه کنید.سپس یک تا دو اسکوپ ماست وانیلی اضافه کنید می توانید به جای ماست از بستنی وانیلی استفاده کنید.

 برای خوشمزه تر شدن می توانید مقدار کمی توت فریز شده و یا هر میوه ای که دوست دارید به آن اضافه کنید.سپس یک دوم فنجان شیر سویا اضافه کنید. شیر سویا باعث غلیظ تر شدن و خوشمزه تر شدن اسموتی می شود.در مرحله ی بعد یک قاشق غذاخوری نکتار زغال اخته یا هر میوه دلخواه دیگری را به مخلوط کن اضافه کنید. همه ی مواد (زغال اخته های فریزر شده ،نکتار میوه، شیر سویا،بستنی با ماست وانیلی) را داخل مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.
اسموتی شما آماده خوردن می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .