تبیان، دستیار زندگی

7 مکان کثیف و ویروسی

مکان‌های باورنکردنی که ویروس و باکتری‌ها در آنجا پنهان می‌شوند

میکروب‌ها مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در برخی نقاط غیرمنتظره زندگی کنند. در این مقاله به معرفی 7 مکانی که باکتری و ویروس‌ها در آنجا پنهان می‌شوند، می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس، ضدعفونی کننده،بیماری،لوازم آرایشی
با توجه به اینکه بحران ویروس کرونا در حال گسترش در سراسر جهان است، رعایت توصیه‌های ارائه‌شده توسط مقامات و کارشناسان بهداشت بسیار مهم است. ‌هراندازه که امکان انتقال ویروس از روی سطوح و اجسام پایین باشد اما نباید از تمیز کردن برخی مکان‌ها غافل شوید چراکه یکی از متداول‌ترین روش‌های شیوع باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های بیماری‌زا، لمس سطوح آلوده است. درحالی‌که اکثر افراد مکان‌های در معرض تماس مثل پریزهای برق، کنترل تلویزیون، دستگیره، تلفن همراه، میز کار و... را مرتب تمیز و ضدعفونی می‌کنند اما میکروب‌ها به‌ناچار مکان‌هایی برای پنهان شدن پیدا می‌کنند که این مکان‌ها عبارت‌اند از:

کفش‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح بالایی از باکتری‌های عامل بیماری در کفش وجود دارد و همچنین مطالعه اخیر CDC نشان می‌دهد که وقتی افراد در مناطقی که ویروس کرونا وجود دارد، راه می‌روند تا 50% ویروس به کف کفش می‌چسبد. حال اگر ازجمله افرادی هستید که کفش‌هایتان را به داخل خانه می‌برید، بهتر است ته کفش را ضدعفونی کنید و یا آن را در جاکفشی قرار دهید؛ همچنین اگر مجبورید برای پا کردن یا درآوردن کفشتان از دستتان استفاده کنید، حتماً بعد از انجام این کار دستانتان را ضدعفونی کنید. محققان دانشگاه میشیگان می‌گویند با ضدعفونی کردن دست و کف کفش قبل از آمدن به خانه تا 60% سطح ورود میکروب‌ها به داخل خانه و یک‌سوم خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهید.

دستگیره‌های اجاق‌گاز

دانشمندان دانشگاه کلرادو می‌گویند باکتری‌های موجود در دستگیره‌های اجاق‌گاز بیش از اسکاچ ظرف‌شویی و یا حتی ته سطل آشغال است. دکتر بت ردموند، متخصص میکروبیولوژیست می‌گوید که افراد اغلب تمام سطوح آشپزخانه را به‌طور منظم تمیز می‌کنند اما از تمیز کردن دستگیره‌های اجاق‌گاز به‌راحتی چشم‌پوشی می‌کنند. برای کاهش سطح باکتری‌ها به میزان 90 درصد یا بیشتر و از بین بردن ویروس‌ها، دستگیره‌های اجاق‌گاز را یک‌بار در هفته با 1 قاشق چای خوری سفیدکننده مخلوط شده در یک فنجان آب تمیز کرده و سپس خشک‌کنید.

ماشین ظرف‌شویی

مطالعه در مجله BMC Microbiology نشان می‌دهد که تقریباً 100 درصد از لوازم ماشین ظرف‌شویی که بیشتر شامل لاستیک دور درب و دیوارهای داخلی آن می‌شود، به باکتری و قارچ‌های بیماری‌زا آلوده می‌شوند. برای رفع سریع میکروب‌ها از این محل، محققان UCLA توصیه می‌کنند که ماشین ظرف‌شویی را هفته‌ای یک‌بار خالی، در حرارت بالا و به همراه یک لیوان پر از سرکه در طبقات بالای ماشین ظرف‌شویی شست‌وشو دهید.

جاروبرقی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که صحبت کردن، عطسه و سرفه کردن فرد مبتلا به ویروس کرونا در خانه می‌تواند باعث شود تا ذرات آلوده به سطوح فرش و مبلمان منزل برخورده کرده و برای مدتی روی گردوغبار آن‌ها باقی بماند. بااین‌حال، جاروبرقی کشیدن فرش باعث می‌شود تا اولاً، برس جاروبرقی آلوده به ویروس شود دوماً، امکان پخش ویروس در نقاط دیگر خانه وجود دارد؛ بنابراین تا جای ممکن از کشیدن جاروبرقی تا زمان بهبودی کامل فرد مبتلا به کرونا در منزل خودداری کنید یا برس جاروبرقی را ضدعفونی کنید. محققان دانشگاه آریزونا می‌گویند اسپری کردن محلول ضدعفونی‌کننده در قسمت برس جاروبرقی می‌تواند باعث از بین رفتن 100 درصد میکروب و ویروس شود.

آب‌سردکن

هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا بتواند در آب آشامیدنی زنده بماند. این بدان معناست که ویروس کرونا مانند آنفولانزا آلوده‌کننده آب نیست اما سطوح خارجی آب‌سردکن‌ها به علت تماس مشترک افراد باعث آلوده شدن آن می‌شود؛ بنابراین مهم است که آب‌سردکن‌ها در ادارات و سایر مکان‌های عمومی روزانه ضدعفونی شود و افراد در استفاده از آب‌سردکن‌ها احتیاط کرده و لیوان شخصی‌شان را با فاصله زیر شیر آب سردکن بگیرند.

برس و شانه

شانه و برس یکی از مکان‌هایی است ویروس و باکتری‌ها می‌توانند به‌سرعت رشد کنند. رشد سریع میکروب‌های شانه نسبت به میکروب‌های دستگیره‌های توالت 300 برابر و نسبت به تعداد باکتری‌های کفش 20 برابر بیشتر است.
شانه زدن موها با یک شانه کثیف خطر بالایی از بیماری‌های پوست ازجمله خارش پوست و شوره را به همراه دارد؛ بنابراین هر شش ماه یک‌بار شانه‌تان را عوض کنید و حتماً هفته‌ای یک‌بار شانه خود را با آب گرم و کمی شامپو بشویید و در آفتاب خشک‌کنید.

کیف لوازم‌آرایش

وسایل آرایشی یکی از آلوده‌ترین وسایلی هستند که به‌صورت روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرند. گوشه‌های کیف لوازم‌آرایش و برس‌های مویی محل مناسبی برای تجمع میکروب‌ها هستند، به‌خصوص اگر کیف آرایش خود را بیرون از خانه حمل کنید.
میکروب‌های موجود در مواد آرایشی می‌توانند باعث ایجاد عفونت در پوست و چشم شوند؛ بنابراین برای محافظت از خود در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها به‌خصوص ویروس کرونا لازم است هفته‌ای یک‌بار مواد آرایشی خود را با آب و صابون معمولی بشویید و یا از اسپری الکلی روی برس‌ها نیز استفاده کنید. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که لوازم‌آرایشی را هر 6 ماه یک‌بار عوض کنید. همچنین بهتر است افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، لوازم‌آرایشی استفاده‌شده در دوران بیماری‌شان را معدوم کرده و لوازم‌آرایشی جدید جایگزین کنند.