تبیان، دستیار زندگی

انتقادات واقع‌بینانه به گاندو

مشکل اصلی گاندو چی بود؟

ژانر پلیسی_امنیتی یکی از پرطرفدارترین انواع قصه‌ها در تمام دنیا هستند. روایت قدرت و اشراف نهادهای امنیتی کشور بااحساس غرور و همدلی مردم همراه خواهد شد. سریال گاندو یکی از نمونه‌های موفق این ژانر در تلویزیون بود و ماجرای چند پرونده‌ امنیتی را روایت کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گاندو 2 که در ایام نوروز از شبکه سه روی آنتن رفت روز 13 فرودین به اتمام رسید. شائبه‌های زیادی درباره پایان این سریال مطرح شد اما سؤال این است که آیا گاندو 2 سانسور شد یا دلیل دیگری برای پایان موقتی این سریال وجود داشت؟
مجتبی امینی تهیه‌کننده سریال گاندو 2 درباره علت پایان موقتی این سریال توضیحاتی را ارائه کرده و گفته است که علت پخش این سریال در ایام نوروز درخواست‌های زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی بوده است؛ به همین دلیل ما با تلاش یک گروه دویست‌نفری سعی کردیم سریال را برای ایام نوروز آماده کنیم که پخش این سریال در قسمت سیزدهم موقتاً به اتمام رسید.

مشکل اصلی گاندو چی بود؟

ساخت یک سریال جذاب با تم پلیسی فرصت خوبی برای نمایش قدرت امنیتی کشور بود. برخی شخصیت‌های این سریال در هر دو فصل شباهت زیادی به شخصیت‌های واقعی داشتند.

محمدجواد ظریف در گفتگویی اینترنتی مدعی شد تمام این سریال دروغ و خلاف واقع است. ادعای وزیر خارجه در حالی مطرح‌شده که برخی از این شخصیت‌ها قبلاً به‌عنوان جاسوس محکوم‌شده‌اند. 

ظریف در دوره حضور این شخصیت‌ها در جمع تیم مذاکرات با تمام قدرت از آن‌ها دفاع کرده بود اما همه انتقادات به گاندو بی‌پایه نیستند و این سریال دچار خطاهای متعددی شده است.
فصل دوم گاندو به‌جای تمرکز بر روایت بی‌نقص پلیسی، وقت خود را صرف خواندن بیانیه‌های سیاسی کرده بود. جهت‌گیری‌های گل‎‌درشت سیاسی در گاندو؛ مسیر اصلی سریال را از یک اکشن پلیسی منحرف کرده بود. سیاسی‌کاری گاندو حتی رسالت اصلی سریال در همراهی مردم با نهادهای امنیتی را هم تا حدی مخدوش کرد.

 قسمت آخر این فصل در حالی پخش شد که قصه سریال هنوز تمام نشده بود. با توجه به حساسیت‌های هیئت دولت روی این سریال، ممکن است ادامه گاندو توقیف‌شده باشد. وقفه ایجادشده می‎تواند فرصتی برای کم کردن سیاست زدگی گاندو و تمرکز بر ژانر پلیسی باشد.