تبیان، دستیار زندگی

چگونه توت فرنگی را ضد عفونی کنیم؟

یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار بهاری، توت فرنگی می باشد. این میوه به صورت بته ای رشد می کند و به دلیل بوته‌ای بودن بیشتر در معرض آلودگی و انگل قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توت فرنگی
 با رسیدن فصل بهار، میوه های خوشمزه این فصل هم از راه می رسد. یکی از این میوه ها توت فرنگی است که طمع بسیار خوبی دارد و طرفداران زیادی دارد.توت فرنگی، گیاهی نهان‌دانه از خانواده گل سرخ است که در دو نوع ساقه راست و خوابیده یافت می‌شود.

گل‌های آن منظم و سفید رنگ ؛بوته اش کوتاه وبرگ‌هایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده دارد است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. قسمت خوراکی توت فرنگی نهنج گل آن است که به مرور بزرگ می شود و به آن اصطلاحاً میوه توت فرنگی می‌گویند.

این گیاه در آب و هوای معتدل گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی رشد می کند. گل‌های این میوه نسبت به سرما به شدت حساس هستند، ولی عطر و طعم نهنج آن با انجماد از بین نمی‌رود.

 گل‌های آن منظم و سفید رنگ ؛بوته اش کوتاه وبرگ‌هایی درشت و ساقه‌هایی باریک و خزنده دارد است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند. قسمت خوراکی توت فرنگی نهنج گل آن است که به مرور بزرگ می شود 

خواص توت فرنگی

این میوه خواص زیادی برای سلامتی دارد.یکی از عوامل بسیار مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده از میوه و سبزیجات تازه است. توت فرنگی هم از همین میوه هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و ویتامین های زیادی از بدن را تامین می کند.

این میوه قرمز رنگ حاوی آنتوسیانین است که می تواند به سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن کمک کند.

 همچنین مصرف منظم توت فرنگی راهی برای کنترل لحظه های پر استرس روزانه است. از آنجایی که توت فرنگی سرشار از ویتامین (ث) و منیزیم می‌باشد که هر دو باعث ایجاد نشاط و انرژی می‌شوند و به حفظ تعادل احساسی کمک می‌کنند.

توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین (ث) و فیبرهای غذایی ،خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. یعنی اینکه با رادیکال‌های آزاد مقابله می کند و به پیشگیری از برخی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، کولون و مغز کمک می‌کند. ترکیبات این میوه از تشکیل عوامل سرطان‌زا در روده پیشگیری می‌کنند. در حالت کلی باید بدانید که توت فرنگی هم مانند بیشتر میوه ها برای عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن مفید است و برای همین هم قدرت دفاعی بدن را در برابر بیماری‌ها بیشتر می‌کند.

 همچنین توت فرنگی یکی از آن میوه های رنگی است که دارای آنزیم‌ها، کلروفیل، کاروتنوئیدها و بیوفلاونوئیدها می‌باشند. این ترکیبات به داشتن کبدی سالم کمک  می کند و باعث تمیز شدن روده ها می‌شوند. توت فرنگی همچنین به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک خواص درمانی دارد. این ترکیب روی عملکرد کبد و کلیه‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد و باعث تمیز شدن آن‌ها می‌شود.
توت فرنگی

 روش های ضد عفونی

توت فرنگی از میوه هایی است که به صورت بته ای رشد می کند و بیشتر در معرض انواع میکروارگانیسم ها و عوامل آلوده کننده قرار دارد. به همین دلیل باید به دقت مورد ضد عفونی قرار گیرد . امروزه، به دلیل گسترش بیماری کرونا و شیوع آن، بیشتر از گذشته به نحوه شستن میوه ها، ضدعفونی کردن آنها باید توجه کرد. البته گند زدایی و ضدعفونی میوه ها و سبزیجات نباید فقط محدود به دوران کرونا باشد و در هر زمانی باید مورد توجه قرار داد. زیرا میکروب های موجود روی سبزیجات و میوه ها می تواند عامل بسیاری از بیماری ها در انسان باشد.

در واقع میوه ها اگر میکروب زدایی نشوند ، نه تنها هیچ خاصیتی نخواهند داشت و باعث تقویت سیستم ایمنی نمی شوند، بلکه مصرف آنها باعث خواهد شد که انواع بیماری ها در انسان شیوع پیدا کرده و در واقع، این مواد مقوی به موادی پرخطر برای بدن انسان ها تبدیل می شوند.به همین دلیل قبل از خوردن میوه و سبزیجات باید به دقت شسته شوند.
در ادامه، چند روش مختلف برای شستشو و ضد عفونی کردن توت فرنگی ها را بیان می کنیم:
شست و شو با آب

برای شست و شوی توت فرنگی با آب باید دقت داشته باشید توت فرنگی هایی که فاسد شده اند را قبل از شستشو بردارید و جدا کنید. توجه داشته باشید که توت فرنگی را قبل از مصرف بشویید ،یعنی هر وقت خواستید بخورید ، بشویید. چون توت فرنگی مانند یک اسفنج عمل می کند  و آب را به سرعت جذب می کند. همین جذب آب باعث می شود که توت فرنگی زودتر فاسد شود.

 توت فرنگی هایی که کبود، نرم، پوسیده و حتی نرسیده، هستند را جدا کرده و دور بریزید. بهتر است توت فرنگی های بزرگ و قرمز را نگه دارید.
توصیه می شود، قبل از شستشوی توت فرنگی ساقه آن را جدا نکنید، زیرا باعث جذب بیشتر آب می شود.

 توجه داشته باشید که توت فرنگی را قبل از مصرف بشویید ،یعنی هر وقت خواستید بخورید ، بشویید. چون توت فرنگی مانند یک اسفنج عمل می کند و آب را به سرعت جذب می کند. همین جذب آب باعث می شود که توت فرنگی زودتر فاسد شود.

 نیازی نیست  توت فرنگی را در آب بخیسانید. تنها کافی است توت فرنگی ها را در یک ظرف تمیز و بزرگ قرار دهید و زیر آب، آنها را بشویید. در هنگام شستن نیز به دقت توت فرنگی ها را شسته و توجه کنید که هیچگونه خاکی روی آن باقی نماند. در صورتی که توت فرنگی ها گل و یا خاک زیادی داشته باشند، بهتر است به مدت کوتاهی آنها را درون یک ظرف پرآب قرار دهید تا گل روی آنها در آب ته نشین شود. مطمئن شوید که توت فرنگی ها همه شسته شده اند و پس از آن توت فرنگی ها را در یک کاسه آب سرد قرار دهید. کمی صبر کنید. سپس توت فرنگی ها را آب کش کنید و میل کنید.

شستن توت فرنگی با استفاده از سرکه
 برای شستن توت فرنگی با سرکه هم نیازی نیست برگ های توت فرنگی را از آن جدا کنید و مانند روش قبل توت فرنگی های رسیده و قرمز را از توت فرنگی های له شده، خراب و کبود جدا کنید. درون یک ظرف مناسب مقداری آب و سرکه بریزید.

 دقت داشته باشید که نسبت آب و سرکه باید ۳ به ۱ بوده و آب نیز، بهتر است که سرد باشد. سپس سرکه و آب را به خوبی بایکدیگر مخلوط کنید. پس از آن، توت فرنگی ها را به مدت زمان کوتاهی و تنها در حد چند ثانیه درون آب و سرکه قرار دهید. ماندن زیاد سرکه در این محلول، باعث می شود که آب و سرکه به داخل توت فرنگی فرو برود. این مورد، علاوه بر اینکه باعث می شود توت فرنگی ها خراب شوند، همچنین باعث به وجود آمدن مزه بد در داخل توت فرنگیها خواهد شد.

به همین خاطر برای اینکه نتیجه ی بهتری بگیرید و توت فرنگی ها به خوبی شسته شود و مزه ی سرکه نگیرد، بهتر است چند عدد توت فرنگی را درون محلول آب و سرکه قرار دهید و پس از چند ثانیه آنها را با  آب بشویید و آب کش کنید و مجددا چند عدد دیگر درون محلول بگذارید و شستشو دهید.
توت فرنگی
شست و شوی توت فرنگی با شوینده های گیاه
 یکی دیگر از روش های ضد عفونی توت فرنگی استفاده از محلول شوینده های گیاهان می باشد که می توانید از فروشگاه ها آن را تهیه کنید. در این روش، باید یک کاسه تمیز و بزرگ را از آب سرد پر کنید. در این مرحله، میتوانید سینک ظرفشویی را با آب سرد پر کنید. سپس تنها مقدار ۲ اونس از محلول شوینده گیاه را درون آب بریزید و به خوبی مخلوط کنید. دقت داشته باشد که محلول شوینده گیاهی باید به خوبی با آب مخلوط شود. سپس توت فرنگی ها را درون این محلول بریزید و پس از گذشت مدت کوتاهی، تنها در حد چند ثانیه، توت فرنگی را خارج کنید و در آخر توت فرنگی ها را با استفاده از یک حوله تمیز و بدون اینکه به آنها فشاری وارد شود، تمیز کرده و خشک کنید.

با استفاده از این روش ها می توانید توت فرنگی را بشویید و ضدعفونی کنید و با خیالی راحت از آن استفاده کنید.


ماندگاری توت فرنگی

توت فرنگی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار این فصل می باشد، اما خیلی زود فاسد می شود و از بین می رود. در ادامه نکاتی برای افزایش ماندگاری توت‌فرنگی بیان می شود:

برای اینکه توت فرنگی شما مدت زمان بیشتری برایتان بماند؛ باید در هنگام خرید دقت کافی داشته باشید. توجه کنید که توت‌فرنگی‌های سالم و با رنگ قرمز روشن و سفت را انتخاب کنید. میوه‌هایی که نرم باشند و هرگونه صدمه فیزیکی با نشانه‌های کپک‌زدگی و لکه‌های سفید داشته باشند، را خریداری نکنید، زیرا یک میوه ی فاسد خیلی سریع به کل میوه ها منتقل می شود.

 یکی دیگر از راه ها برای ماندگاری بیشتر توت فرنگی این است که قبل از خوردن شسته شود و بعد مصرف شود. در واقع نیازی نیست کل توت‌فرنگی های خریداری‌شده را بشویید و سپس در یخچال بگذارید. زیرا ماندگاری آن به‌شدت کاهش می‌یابد. توت‌فرنگی باید قبل از مصرف شسته شود.

  توجه داشته باشید که حجم زیادی از توت‌فرنگی را روی هم در ظرف عمیقی نگهداری نکنید، چون لایه‌های زیری خیلی سریع کیفیت خود را از دست می‌دهند. روی توت‌فرنگی‌ها را با لایه‌ای از پلاستیک بپوشانید یا در ظروف دردار نگهداری کنید. توت‌فرنگی نشسته در دمای یخچال پنج تا هفت روز و در دمای اتاق فقط یک تا دو روز قابل نگهداری است.


اگر می‌خواهید آن را در فضای خانه برای مدتی قرار دهید بهتر است آب اضافی آن را با دستمال حوله‌ای بگیرید.در زمان قرار دادن آنها در یخچال آنها را در ظرف بزرگ‌تری به صورت لایه‌ای نازک بچینید.

 توجه داشته باشید که حجم زیادی از توت‌فرنگی را روی هم در ظرف عمیقی نگهداری نکنید، چون لایه‌های زیری خیلی سریع کیفیت خود را از دست می‌دهند. روی توت‌فرنگی‌ها را با لایه‌ای از پلاستیک بپوشانید یا در ظروف دردار نگهداری کنید. توت‌فرنگی نشسته در دمای یخچال پنج تا هفت روز و در دمای اتاق فقط یک تا دو روز قابل نگهداری است.

اگر مقدار توت فرنگی شما زیاد است ، می توانید بشویید و آب اضافه آن را با حوله به آرامی بگیرید و قسمت سبز آن را جدا کنید و در ظرف دردار و یا کیسه های مخصوص فریز قرار دهید و آنها را منجمد کنید.

توت‌فرنگی کامل با این روش شش تا هشت ماه و نوع برش‌خورده به مدت سه تا چهار ماه قابل نگهداری است. البته دقت کنید بسته‌های توت‌فرنگی تحت فشار قرار نگیرند. برای اینکه آنها را از حالت انجماد در بیاورید ،آنها را برای مدتی در یخچال قرار دهید. خروج از انجماد در دمای محیط به‌شدت کیفیت آنها را پایین می آورد.

 طبع توت فرنگی

طبع توت‌ فرنگی متناسب با طعم و رسیدگی‌اش متغیر است. طبع توت فرنگی سرد و‌ تر است. حالا هر چه این میوه رسیده‌تر باشد سردی آن کمتر می‌شود، در عوض رطوبتش بیشتر شده و لینت مزاج بیشتری ایجاد می‌کند. اما هر چه نارس‌تر باشد طبعش به سمت سرد و خشکی می‌رود، بنابراین توت‌فرنگی نارس قابض است و می‌تواند یبوست ایجاد کند.

افرادی که مزاج ذاتی‌شان سرد و‌ تر (بلغمی) است یا غلبه بلغم دارند نباید توت فرنگی مصرف کنند (یا در بهترین حالت آن را با مصلحش که عسل است، مصرف کنند). افرادی که طبع‌شان سرد و خشک است هم همینطور، چون به هر حال هر دو دسته با خوردن توت فرنگی سردی‌شان می‌شود.

 طبع توت فرنگی سرد و‌ تر است. هر چه این میوه رسیده‌تر باشد سردی آن کمتر می‌شود، در عوض رطوبتش بیشتر شده؛ اما هر چه نارس‌تر باشد طبعش به سمت سرد و خشکی می‌رود، بنابراین توت‌فرنگی نارس قابض است و می‌تواند یبوست ایجاد کند.


توت فرنگی، یک میوه عالی برای گرم‌مزاجان خصوصا صفراوی‌هایی با طبع آتشین است. چون با طبع سردش عطش این افراد را فرو می نشاند و سوخت و ساز بدن‌شان را پایین می‌آورد.

اگر توت فرنگی را به صورت شربت ومربا مصرف کنید خیلی بهتر است. چون طبع این فراورده‌ها معتدل می‌شود.مخصوصا اگر در مربا از عسل، نبات یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید و شهد این مربا را هم شربت کنید. این شربت طبع معتدلی دارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .