تبیان، دستیار زندگی

زورآزمایی اتحادیه اروپا و بریتانیا با واکسن کرونا

چرا کشورهای اروپایی تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کردند؟

تعدادی از کشورهای اروپایی پس از چند مورد از مرگ افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تزریق آن را متوقف کرده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که واکسن ضد کرونای شرکت داروسازی آسترازنکا در مقایسه با واکسن‌های دیگر، ارزان‌تر و توزیع آن ساده‌تر است. از همین رو، این واکسن گزینه مناسبی برای کشورهای درحال توسعه به شمار می رود.

واکسن آسترازنکا، توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا بر روی شامپانزه‌ها تزریق شد. نتایج نشان داد که دوز اول این واکسن تا 90 درصد در جلوگیری از ابتلا به کرونا اثربخشی دارد. این واکسن ازنظر ایمنی مناسب است و عوارض جانبی آن ازجمله درد در محل تزریق، سردرد و حالت تهوع که به‌طور طبیعی در عرض چند روز برطرف می‌شود.

در 30 دسامبر 2020، این واکسن برای اولین بار در برنامه واکسیناسیون انگلستان تصویب شد و اولین واکسیناسیون در 4 ژانویه 2021 انجام شد. این واکسن از آن زمان توسط چندین آژانس دارویی در سراسر جهان مانند آژانس دارویی اروپا و اداره کالاهای درمانی استرالیا و همچنین توسط سازمان بهداشت جهانی تائید شد اما اخیراً اخباری درباره عوارض واکسن آسترازنکا-آکسفورد در رسانه‌ها منتشر شد.

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند، هلند، دانمارک و نروژ ازجمله کشورهایی هستند که به علت لخته شدن خون دریافت‌کنندگان، تزریق این واکسن را متوقف کردند.
این در حالی است که واکسن آسترازنکا در فهرست واکسن‌های مورد تائید اتحادیه اروپا برای بیماری کرونا قرار دارد.

پیش‌تر هم سازمان EMA (سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا) اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از ارتباط خطر ایجاد لخته خون وجود ندارد. به گفته EMA تنها ۳۰ مورد از بین ۵ میلیون نفری که این واکسن را دریافت کرده‌اند، دچار ترومبوز شده‌اند. همچنین گفته‌شده ماهانه 3 هزار نفر در انگلستان به علل مختلف دچار لختگی خون می‌شوند. بااین‌حال تبلیغات منفی علیه واکسن آسترازنکا سبب شده کشورهای مختلف از دریافت آن سرباز بزنند.

به نظر می‌رسد توقف واکسیناسیون آسترازنکا بیش از آنکه علمی باشد، یک بازی سیاسی است. بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر برکزیت کشمکش‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. رقابت بر سر تصاحب واکسن‌های کرونا، از مهم‌ترین عوامل تنش‌زا در روابط بین بریتانیا و اتحادیه اروپا است.

کشورهای لغو کننده تزریق واکسیناسیون باوجود اثبات‌نشدن عوارض آن، دست به تعلیق چنین طرح وسیعی زده‌اند؛ البته ایران به دور از هیاهوی رسانه‌ای علیه این واکسن، درصدد واردات واکسن آسترازنکا به کشور است.