تبیان، دستیار زندگی

گونه جدید ویروس کرونا در هند

خطرات ویروس فوق جهش‌یافته هندی چیست؟

از زمان شیوع ویروس کرونا در چین تاکنون یک‌میلیون نفر در جهان براثر این بیماری جان‌باخته‌اند. تقریباً از همان زمان گونه‌های جدید جهش ویروس کرونا در کشورهای مختلف مشاهده می‌شد. حال نیز محققان چینی در یک مطالعه خبر از مشاهده گونه جدیدی از ویروس کرونا در شمال مرکزی هند داده‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توییتی خبر از شناسایی گونه جدید ویروس کرونا با جهش E484Q داده است. به گفته جهانپور بیماری‌زایی این ویروس نسبت به نوع اولیه آن بیشتر بوده و احتمالاً توانایی فرار از سیستم ایمنی و شاید واکسن را دارد.

وزارت بهداشت هند نیز از مشاهده نمونه جهش‌یافته ویروس کرونا در ایالت ماهاراشترا خبر داده است. تاکنون شمار مبتلایان براثر ویروس کرونا در هند به بیش از 160 هزار نفر رسیده است. گونه جدید ویروس کرونا در 18 ایالت هند مشاهده است.

تعیین توالی ژنوم توسط کنسرسیومی از 10 آزمایشگاه در هند، دو جهش مهم را در نوع جدید شناسایی کرده است و به آن عنوان  "جهش مضاعف یا فوق جهش‌یافته" داده است.
اول، جهش E484Q که شبیه جهش E484K است که در برزیل و آفریقای جنوبی پیداشده است. این جهش می‌تواند قسمت‌هایی از پروتئین سنبله ویروس کرونا را تغییر دهد. پروتئین سنبله بخشی از لایه بیرونی ویروس کرونا را تشکیل می‌دهد و همان چیزی است که ویروس برای ایجاد تماس با سلول‌های انسانی، اتصال به آن‌ها و سپس ورود و ایجاد عفونت در بدن انسان استفاده می‌کند.
واکسن‌های ساخته‌شده برای ایجاد آنتی‌بادی‌هایی طراحی‌شده‌اند که پروتئین سنبله ویروس را به‌طور خاص مورد هدف قرار می‌دهند.. نگرانی این است که اگر جهشی شکل پروتئین سنبله را به میزان قابل‌توجهی تغییر دهد، ممکن است آنتی‌بادی‌ها نتوانند ویروس را به‌طور مؤثر خنثی کنند. دانشمندان در حال تحقیق هستند که آیا این مورد ممکن است برای جهش E484Q اتفاق بیفتد.
دوم، جهش L452R است که از کالیفرنیا شیوع پیدا کرد. دانشمندان بر این باورند که این جهش توانایی پروتئین سنبله را برای اتصال به سلول‌های میزبان انسان افزایش داده و درنتیجه عفونت آن را افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که این جهش ممکن است به ویروس کمک کند تا از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ای که هم واکسن و هم عفونت قبلی می‌توانند تولید کنند، جلوگیری کند، هرچند که هنوز در حال بررسی است. حال ترکیبی از این دو جهش در نوع جدید ویروس کرونای هندی شناسایی‌شده است.

دولت هند معتقد است 771 گونه جدید در بیش از 10 هزار نمونه مثبت تست کرونا دیده‌شده است. در حال حاضر هند؛ پنجمین کشوری است که ژنوم ویروس جدید کرونا را تعیین کرده است.

بسیاری از ایالت‌های هند تجمعات گسترده مردم در جشنواره بهاره را ممنوع کرده و واکسیناسیون افراد بالای 45 سال در اولویت قرارگرفته است.

ویروس جهش‌یافته در حالی در هند مشاهده‌شده است که بسیاری از کشورها اقدام به واکسیناسیون علیه این ویروس کرده‌اند.

طبق آنچه جهانپور گفته هنوز موردی از نوع جهش‌یافته هندی ویروس کرونا در ایران شناسایی نشده است.

بیماری‌زایی، احتمال فرار از سیستم‌های ایمنی و بی‌اثری واکسن در برابر نوع جهش‌یافته ویروس، نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

با گسترش سفرهای نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی طولی نمی‌کشد که گونه جدید ویروس کرونا مانند کرونای انگلیسی وارد کشور شود.حال باید دید کشور ما برای جلوگیری از ورود گونه جدید ویروس چه تمهیدات بهداشتی را می‌اندیشند.