تبیان، دستیار زندگی

سفر به دل جنگل های گلستان

گلستان، یکی از استان های شمالی ایران است که جنگل های زیبا، آبشارهای فراوان و جاهای دیدنی آن هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگل گلستان
اگر از آلودگی و شلوغی شهر خسته شده اید و هوس طبیعت و سرسبزی کرده اید، پیشنهاد می کنیم جنگلهای استان گلستان را انتخاب کنید. در این استان جنگل های انبوه و پوشش های گیاهی جنگلی فراوانی وجود دارد.در این مطلب می خواهیم شما را با این جنگل های زیبا آشنا کنیم:

پارک ملی گلستان


 یکی از زیباترین جاهای دیدنی گلستان، پارک ملی آن است که در  150 كیلومتری شرق گرگان بعد از شهر گالیکش در مسیر جاده ی مشهد قرار گرفته است. پارك ملی گلستان نخستین پاركی است كه در ایران عنوان پارك ملی را به خود گرفت.

این جنگل در مرز استان خراسان شمالی و استان گلستان قرار دارد.کسانی که برای رفتن به مشهد مقدس این جاده را انتخاب می کنند، حتما با زیبایی هایی این جنگل زیبا روبرو می شوند.

این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی زیبای ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی برای حیات‌وحش است. پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

آبشار آق سو و آبشار جنگل گلستان با ارتفاع ۷۰ متر و آب‌دهی ۳۰ لیتر بر ثانیه از آبشارهای معروف این پارک‌اند.همچنین ارتفاعات قره قون، تنگه گل، شاخا، یکه قدم، المه، قره قاشلی، قوفی قورچی و دره‌های آلمه، آنسر، قرغون، آق سو، آلی دالی، آدنس، جمشیدآباد، قزقلعه، آلوباغ و خشک از مهمترین کوه ها و دره های این بوستان است.
جنگل گلستان

 علاوه بر کوه ها و آبشارهای زیبا در این پارک رودخانه‌های متعددی جریان دارد و بیش از ۲۱ دهنه چشمه در آن شناسایی شده‌است که مهمترین آنان را می‌توان رودخانه مادرسو، زاو، قرتو، چشمه‌های گلشن، گلستان، جانو، سردارخانه، دوشان، آق سو، کرکولی نام برد.

 پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.


یکی از ویژگی های این پارک برای گردشگران وجود گرازهای بدون ترس از انسان در کنار جاده‌ای است که از مرکز پارک می‌گذرد. برخی گرازهای پارک به قدری با انسان راحت هستند که حتی از دست مسافران غذا می‌خورند.

 در پارک ملی گلستان ۱۴۹ گونه پرنده متعلق به ۱۵ راسته، ۴۲ تیره و ۸۹ سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده‌است که  مهمترین این پرندگان شامل قرقاول، کبک، تیهو، زنگوله‌بال، کوکر سینه‌سیاه، ابیا، بلدرچین معمولی، دارکوب سیاه، بلبل، توکای باغی، انواع مختلف سهرهها، زردپرهها، مگس‌گیرها، زنبورک‌ها و دم‌سرخ‌ها و پرندگان شکاری همچون قرقی، جغد خال‌دار، دلیجه، سارگپه پابلند، سارگپه، عقاب دوبرار، دال سیاه، دال، عقاب دریایی دم‌سفید، بالابان، و هما می‌ باشند.
جنگل ناهار خوران

ناهار خوران

یکی دیگر از جنگل های زیبا و دیدنی استان گلستان، جنگل ناهار خوران می باشد که در جنوب شهر زیبای گرگان قرار گرفته است. پارک جنگلی ناهارخوران به سبب موقعیت جغرافیایی خود آب و هوایی دلچسب و مطبوع دارد و به عنوان تفرجگاه اصلی شهر شناخته می‌شود می‌تواند یک روز خاطره‌انگیز برای گردشگران بسازد. این جنگل قدمتی 40 میلیون ساله دارد و بخشی از جنگل‌های با ارزش هیرکانی به حساب می آید.

در میان درختان جنگل ناهارخوران ، چشمه‌های فراوانی از دل زمین جوشیده‌ است که در خنک و مطبوع شدن هوای جنگل نقش موثری دارند. یکی از مشهورترین چشمه‌های این منطقه، سفید چشمه است که می‌توانید در کنار آن چند دقیقه‌ای بنشینید و از صدای زیبای آب لذت ببرید.

کسانی که اهل ورزش و طرفدار پیاده‌روی و یا کوهنوردی هستند، جنگل ناهارخوران این امکان را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این جنگل مکان مناسبی برای پیاده روی‌های دسته‌جمعی است و به واسطه هوای تمیز و خنک آن، امکان یک ورزش سالم را برای افراد فراهم می‌کند. اگر در ناحیه غرب و جنوب غربی جنگل ناهارخوران حرکت کنید، به مسیر اصلی کوهنوردی می‌رسید. بسیاری از کوهنوردان و یا طرفداران آن، هرساله برای یک تجربه تکرارنشدنی و صعود به سفید چشمه، به ناهارخوران می‌ روند.

 در این جنگل، جاذبه های زیبا و دیدنی فراوانی وجود دارد. یک یاز این جاذبه ها، تپه ی باباطاهر است که با بالا رفتن از این تپه می توان منظره بی‌نظیری از شهر و دیگر زیبایی‌های جنگل ناهارخوران را دید.

 در میان درختان جنگل ناهارخوران ، چشمه‌های فراوانی از دل زمین جوشیده‌ است که در خنک و مطبوع شدن هوای جنگل نقش موثری دارند. یکی از مشهورترین چشمه‌های این منطقه، سفید چشمه است که می‌توانید در کنار آن چند دقیقه‌ای بنشینید و از صدای زیبای آب لذت ببرید.


پوشش گیاهی متنوع و جذاب این منطقه، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خودش جذب می‌کند. عمده پوشش گیاهی این منطقه از نوع جنگل‌های هیرکانی است. علاوه‌بر آن انسان‌ها  هم درختان غیر بومی کاشته اند و  با این کار پوشش گیاهی این منطقه را گسترش داده اند. در این جنگل زیبا انبوهی از درختان بلوط، ازگیل، گیلاس وحشی، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار و درختچه‌های تمشک و همچنین گیاهان طبیعی و بومی مانند کاج، سرو، شمشاد، بید مجنون، مگنولیا، پاپیل و مینا را می توانید ببینید.

 علاوه بر پوشش گیاهی ،گونه‌های جانوری  زیادی در جنگل زیبای ناهارخوران شامل گراز، شغال، خفاش، موش، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، جغد، سهره، ریسک و مارمولک جنگلی ساکن هستند.

جنگل النگدره

جنگل النگدره


النگدره گرگان، یکی از هفت منطقه ی زیبا و نمونه گردشگری در کشور می باشد. آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است .النگدره در پنج کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان در استان گلستان قرار دارد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این پارک جنگلی  انجام دهید.

 پارک جنگلی النگ دره ، در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که با درخت‌هایی همچون انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی پوشیده شده، یک رودخانه و چندین چشمه‌ی زیبا نیز دارد و تقریباً در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی است.

رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریباً از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب وجود دارد.

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل و تماشایی دارد. در هر فصل و در هر زمانی که به این جنگل سفر کنید، آن را غرق در زیبایی و شگفتی خواهید دید. با این وجود این پارک جنگلی در پاییز چهره‌ هزار رنگ و رویایی به خود می‌گیرد که بسیار زیبا و چشم‌نواز است.
 در قسمت شمالی این جنگل منطقه ی محوطه ی تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران اسلامی برمی‌گردد.
در ظلع جنوبی پارک جنگلی النگدره، روستایی به نام توشن وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.در این روستا چشمه های زیبایی وجود دارد که یکی از این چشمه ها، چشمه دوبرار است که آب آن در نهایت به دریاچه توشن می‌ریزد. این دریاچه از سه طرف به جنگل منتهی شده است. دریاچه النگدره یا همان توشن یکی از مراکز اصلی ماهیگیری در استان گلستان شناخته می‌شود.


جنگل نیلبرگ

 جنگل نیلبرگ رامیان

یکی از جنگل های زیبای استان گلستان جنگل نیلبرگ در شهر رامیان می باشد. رامیان شهری کوچک اما پر جاذبه در جنوب استان گلستان است.جنگل و چشمه های نیلبرگ در چهار کیلومتری جنوب شرقی این شهر زیبا قرار گرفته است. منطقه ای که جنگل و چشمه نیلبرگ در آن قرار دارد، دارای چشمه ها و آبشارهای فراوانی است به حدی که اهالی رامیان آب آشامیدنی خود را از این چشمه ها تأمین می کنند.

گل های زیبای بهاری، طراوت و سرسبزی مراتع در کنار چشمه های زلال نیلبرگ در بهار و رقص رنگ های گرم در پاییز هزار رنگ شمال ایران، باعث شده تا این 2 فصل بهترین زمان سفر به نیلبرگ باشند. زمستان هم که فصل سپیدی و سپیدپوشی است؛ با وجود سرمای شدید، برف و صعب العبور بودن جاده های آن، مقصد عده خاصی از طبیعت دوستان است.
جنگل اولنگ

جنگل اولنگ رامیان

 یکی دیگر از زیبایی های شهر رامیان، جنگل اولنگ می باشد. این جنگل ؛ منطقه‌ای بکر میان رامیان و شاهرود  است. تنوع آب و هوایی و وجود انواع گوناگون پوشش گیاهی و وجود مراتع سرسبز و انواع بسیار گوناگونی از درختان از جمله بلوط، ازگیل، افرا و … از این منطقه یک بهشت دیدنی ساخته است.

این جنگل هم از طرف شهرستان رامیان در استان گلستان و هم از طرف شاهرود قابل دسترسی است. فاصله شاهرود تا جنگل اولنگ حدود ۵۰ کیلومتر است و در جهت شمال شرق آن قرار دارد.

 در این منطقه تنوع اقلیمی وجود دارد.همچنین پوشش گیاهی منطقه به دو بخش مرتعی و جنگلی تقسیم می‌شود. در بخش پوشش مرتعی که در دامنه‌ی جنوبی منطقه‌ی اولنگ قرار دارند، اغلب گونه‌ها شامل گراس‌های چندساله از جمله استیپا، فستوکا، برموس و اگروپایرون به همراه درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و… است. بخش شمالی جنگل اولنگ شامل جنگل‌های خزری است. از گیاهان درختی این جنگل می‌توان بلوط، ممرز افرا، یردار، توسکا، آزاد داغداغان و از گیاهان مرتعی گونه‌های، چوبک، اسپرس، دم‌روباهی، آویشن و شبدر را نام برد.

 در این منطقه جنگلی زیبا، گونه‌های جانوری ؛شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان دیده می شوند. از جانوران این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، قرقاول را نام برد.

قلعه میران

قلعه میران رامیان

یکی دیگر از جاهای زیبا و دیدنی شهر رامیان قلعه میران یا قلعه ماران این شهر می باشد. حدود ۱۲ کیلومتر که از  شهر رامیان، مرکز این شهرستان به سمت غرب بروید، به یک منطقه گردشگری زیبا به نام قلعه ماران خواهید رسید. به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و استراتژیک این منطقه از شهرستان رامیان، حاکمان بسیاری از سلسله ها و قبایل مختلف، این مکان را برای حکمرانی خود در طول تاریخ انتخاب کرده اند.

برخی از کارشناسان معتقدند ،در دوره تیموریان هم این بنا مورد استفاده قرار می گرفت. هنگامی که تیمور لنگ و فرزندش میرانشاه وارد شهرستان رامیان می شوند، در قلعه ماران دو دژ دیگر را احداث می کنند. یکی از قلعه ها به نام فرزند تیمور، میرانشاه نام گذاری می شود و از آن به بعد به کل این قلعه، قلعه میران یا ماران می گویند. برخی از حکام عرب و همچنین مغول ها هم چند سالی را در این منطقه حکم رانی کرده اند. بقایای یک زندان باستانی هم در اطراف این کوه دیده می شود.

 جنگل چهل چای مینودشت حالت تپه ماهوری دارد و پوشش گیاهی آن از نوع مرتع است.همچنین از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه آن است که جنگل چهل چای مینودشت در گروه جنگل‌های پهن‌برگ خزری قرار دارد. در این جنگل هم درختان بلندقد دیده می‌شود و هم درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای و علفی.


 قلعه میران ، یکی از بهترین مناطق استان گلستان برای ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی است.برای رفتن به این منطقه ی زیبا باید از روستای پاقلعه عبور کنید و دو تا سه ساعت پیاده روی کنید. چون تا یک محدوه ای می توانید با ماشین بروید و ادامه مسیر ،ماشین رو نمی باشد.

 بهترین زمان برای سفر به این منطقه، اردیبهشت می باشد.البته ماه های دیگر از سال هم لذت و زیبایی خاص خود را دارد، اما بهتر است اما شرجی بودن منطقه ی رامیان و مسیر جنگلی صعود را در نظر بگیرید.

جنگل چهل چای

جنگل چهل چای

 یکی دیگر از جاهای دیدنی استان گلستان، جنگل چهل چای در منطقه مینودشت می باشد.این جنگل در فاصله ی هفت کیلومتری این شهر قرار گرفته است.چهل چای ، جنگلی است که علاوه بر حضور درختان بلندبالا و زیبا، رودخانه های خروشان و چشمه سارهای متعددی نیز در دل آن جریان دارند. صدای آب، درختان زیبایی که در هر فصلی به شکلی جذاب درمی‌آیند و حال‌وهوای قدم‌زدن در جنگل چهل چای مینودشت بسیار جذاب و زیبا است تا جایی که به آن منطقه، تکه‌ای از بهشت می‌گویند.

جنگل چهل چای مینودشت حالت تپه ماهوری دارد و پوشش گیاهی آن از نوع مرتع است.همچنین از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه آن است که جنگل چهل چای مینودشت در گروه جنگل‌های پهن‌برگ خزری قرار دارد. در این جنگل هم درختان بلندقد دیده می‌شود و هم درختچه‌ها و گیاهان بوته‌ای و علفی.این جنگل در نزدیکی روستای کلوکند قرار گرفته است و ۵۹ هکتاری وسعت دارد.

افرا تخته

جنگل افرا تخته علی آباد

اَفراتَخته از روستاهای جنگلی استان گلستان است که یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناظر بکر طبیعت را در خود جای داده است.افرا تخته، روستایی با جنگل های انبوه چند هزار ساله در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول می باشد.

جنگل افراتخته دارای 150 هکتار از جنگل‌های 190 میلیون ساله‌است. در اطراف افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار دارد که گونه‌های جانوری منحصربه‌فردی در آن زندگی می کنند. سرخدار از درختان سوزنی برگ بومی ایران است  بسیار معدود و کم است و از بقایای رویش های دوران سوم زمین شناسی محسوب می شود. ذخیره گاه های سرخدار افراتخته که در استان گلستان واقع شده ،از رویشگاه های سرخدار جنگل های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی نیز به شکل توده های خالص روییده اند.قدمت این درختان  در جنگل های شمال ایران بالغ بر 190 میلیون سال است که در جنگل افراتخته در استان گلستان، جنگل 150 هکتاری آن موجود است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .