تبیان، دستیار زندگی

7 کالای پرخطر برای کودکان

بدترین چیزهایی که هرگز نباید برای کودکان بخرید

اغلب والدین به انتخاب غذاهای سالم برای کودکانشان اهمیت می‌دهند اما معمولاً هنگام خرید اسباب‌بازی برای نوزادان و کودکان نوپا بدون در نظر گرفتن جوانب دیگر، بیشتر به سلیقه و خواسته کودکان توجه می‌کنند. به‌همین‌منظور ما برای آگاهی دادن به والدین به معرفی وسایل پرخطری می‌پردازیم که والدین در خرید این وسایل باید دقت کرده و تا حد امکان از خرید آنها اجتناب کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسباب بازی
کودکان در مناسبت‌های مختلف و جشن تولدشان اغلب به واسطه والدین، اقوام و دوستان اسباب بازی‌هایی را به عنوان هدیه دریافت می‌کنند که برخی از این اسباب‌بازی‌ها متفکرانه خریده می‌شوند و متناسب با سن کودک هستند، در حالی که برخی دیگر بدون فکر و تنها به جهت جذابیت ظاهری خریداری می‌شود اما مواردی وجود دارد که باید قبل از خرید برای کودکان به خاطر داشته باشید. در اینجا بدترین چیزهایی که هرگز نباید برای کودکان خریداری شود را معرفی می‌کنیم.

1. اسباب‌بازی‌های پر سرو صدا

والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها سعی می‌کنند اسباب‌بازی‌هایی را برای فرزند و نوه‌هایشان تهیه کنند که برای کودک جذاب و خاطره‌انگیز باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند اسباب‌بازی‌هایی که جملات خاصی را تکرار می‌کنند یا سرو صدا ایجاد می‌کنند، سرگرمی خوبی برای کودکان هستند اما واقعیت این است که اینگونه سر‌و‌صداها هم اعصاب شما را بهم می‌ریزد و هم پس از مدتی کودک نیز از آن اسباب‌بازی متنفر خواهد شد. از‌طرف‌دیگر برخی اسباب‌بازی‌ها از چنان سر‌و‌صدای بالایی برخوردارند که می‌توانند در شنوایی کودکان تأثیر منفی بگذارند زیرا نوزادان و کودکان نوپا اغلب اسباب‌بازی‌های پر سر‌و‌صدا را نزدیک صورت یا در برابر گوش‌های خود نگه می‌دارند و خود را در معرض سطح صوتی بالقوه مضر قرار می‌دهند. "طبق مرکز ملی آمار بهداشت،حدوداً 2.5 میلیون کودک 6 تا 19 ساله دارای درجه‌ای از کم‌شنوایی ناشی از سرو‌صدا حداقل در یک گوش هستند اما این آسیب ممکن است در سنین پایین‌تر، شاید از همان نوازدی شروع شود."(1) در واقع، می‌توان گفت که چنین اسباب‌بازی‌هایی برای کودکان از بدو تولد تا 2 سالگی نامناسب است. 

2- بادکنک

بادکنک‌های رنگارنگ یکی از بخش‌های جدانشدنی در جشن و تولدهاست اما این اکسسوری زیبا می‌تواند برای کودکان 1 تا 8 ساله خطرناک باشد. از سال 1973 بیش از 110 کودک در حال جویدن یا بلعیدن بادکنک جان خود را از دست داده‌اند. بادکنک یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند باعث خفگی شود چراکه به دیواره گلو می‌چسبد و راه نفس کشیدن را مسدود می‌کند. یکی از بادکنک‌هایی که این روزها بسیار پرطرفدار شده، بادکنک‌های هلیومی است. ترکیدن این بادکنک‌ها و استنشاق گاز هلیوم نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم خطرناک است چرا که می‌تواند باعث افت سطح اکسیژن بدن شود.

3-اسباب‌بازی‌های خشن

مطالعات نشان داده است که استفاده افراطی از اسباب‌بازی‌های خشن مثل تفنگ، شمشیر، کمان و ... باعث پرخاشگری کودکان در رده سنی 1 تا 11  سال می‌شود. حتی اسباب‌بازی‌هایی حاوی تصاویر خشن و عصبانی هم نباید برای کودکان خریداری شود زیرا اینگونه اسباب‌بازی‌ها ناخودآگاه کودک را با شرارت و جنایت آشنا کرده و بر روحیات او تأثیر منفی می‌گذارد. همچنین اسباب‌بازی‌های خشن می‌تواند باعث بی‌قراری و اضطراب کودکان شود که این مسئله در مسائل تربیتی کودکان نیز تأثیر‌گذار است.(2)

4-عروسک باربی

مطالعه منتشر شده توسط مجله Body Image نشان می‌دهد که عروسک‌های باربی نمایش نامناسب و خطرناکی از شکل انسان را برای کودکان در سنین 6 تا 12 سال ارائه می‌دهد. این عروسک‌ها که در سال 1959 توسط روت هندلر ساخته شد، قصد داشت تا دختران آینده مورد علاقه خود را در حین بازی با عروسک‌های باربی تجسم کنند. محققان در پی تحقیق از دختران خردسال به این نتیجه رسیدند که دختربچه‌هایی که با عروسک‌های باربی بازی می‌کنند، آرزو دارند مانند باربی بدنی لاغر داشته باشند. الگوبرداری غلط از باربی باعث شده تا دختران به بیماری‌هایی همچون سوء تغذیه و رژیم لاغری و یا افسردگی دچار شوند. به همین منظور توصیه می‌کنیم والدین از خرید چنین عروسک‌هایی برای کودکانشان خودداری کنند.

5-اسباب‌بازی‌های حاوی سرب

برخی از اسباب‌بازی‌ها به ویژه اسباب‌بازی‌های وارداتی، زیور‌آلات، اسباب‌بازی‌های فلزی، مداد رنگی و مواد‌آرایشی حاوی سرب هستند. اگرچه سرب با چشم قابل مشاهده نیست و هیچ بویی ندارد اما قرار گرفتن در معرض سرب می‌تواند به سلامت کودک آسیب برساند. خطرات سرب برای کودکان در سنین 6 ماهگی تا 7 سالگی بیشتر است. کودکان خردسال تمایل دارند دست‌ها، اسباب‌بازی‌ها یا سایر اشیا خود - که ممکن است از سرب ساخته شده‌ باشند- را در دهان خود بگذارند. صرفاً بازی کردن با اسباب‌بازی‌های حاوی سرب باعث آسیب به کودک نمی‌شود بلکه جویدن و بلعیدن اینگونه اسباب‌بازی‌ها، کودک را در معرض سرب قرار می‌دهد؛ بنابراین در صورت خرید اسباب‌بازی‌های حاوی سرب مراقب استفاده کودکتان از آنها باشید. تحقیقات نشان داده است که حتی سطح پایین سرب می‌تواند بر ضریب هوشی، توانایی توجه و پیشرفت تحصیلی در کودکان تأثیر بگذارد.(3)

6-اسلایم

در چند سال اخیر اسلایم به یکی از سرگرمی‌های محبوب در بین کودکان تبدیل شده است اما گزارش‌های اخیر نشان داده که اسلایم حاوی مقادیر بالایی مواد شیمیایی است که می‌تواند باعث تحریک پوستی، حالت تهوع و سوزش چشم در کودکان 3 تا 12 ساله شود.

7-کنسول‌های بازی

یکی از تفریحات کودکان، استفاده از کنسول‌های بازی است اما این کنسول‌ها می‌تواند خطراتی را برای کودکان در سنین 7 تا 12 سالگی در پی داشته باشد. یکی از این خطرات، صرف وقت زیاد برای انجام بازی‌های ویدیویی است که می‌تواند برای سلامتی کودک مضر باشد. نشستن مداوم در یک مکان و انجام طولانی مدت بازی‌های ویدیویی می‌تواند باعث افزایش چاقی، ضعف عضلات و مفاصل، بی‌حس شدن دست و انگشتان شود و مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این کنسول‌های حتی می‌تواند بینایی را نیز ضعیف کند. از طرف دیگر، خشونت بیش‌از‌حد در بازی‌های ویدیویی از مواردی است توسط بچه‌ها به درستی قابل درک نیست و ممکن است همان رفتاری را که در بازی‌ها به تصویر کشیده شده را تقلید کنند زیرا مغز کودکان در حال رشد و پیشرفت است و تاز مانی که در دنیای واقعی قرار نگیرد، قادر به تشخیص درست و غلط نیست .
انزوای اجتماعی از دیگر مضرات کنسول‌های بازی است چرا که اکثر بچه‌ها آنها را به تنهایی در اتاق خود بازی می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود مهارت‌های بین فردی آنها در زندگی واقعی به شدت محدود شده و آنها تنهایی را بیش از حضور در جمع ترجیح دهند. در نتیجه احتمال افسردگی، اضطراب، استرس در کار و همچنین زندگی شخصی در آنها زیاد می شود.(4)

پی نوشت ها:
1- ترجمه شده از سایت parents
2- ترجمه شده از سایت indiaparenting
3- ترجمه شده از سایت cdc
4-ترجمه شده از سایت parenting.firstcry