تبیان، دستیار زندگی

نحوه ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت

هدف از اعطای کارت‌های اعتباری سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامدارن است و شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرآیند اعطای سود سهام عدالت را انجام می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهام عدالت
سهام عدالت به منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است، که این طرح‌ اقتصادی دولتی به نوعی یارانه محسوب می‌شود.

همچنین سهام عدالت شامل شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات و نفت گاز می شود.

سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی: گروه تخفیف‌دار محسوب می‌شوند و همه اعضای این گروه سود سهام برای عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند.

روستاییان و عشایر: سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ سهام خود را دریافت کرده‌اند.

کارگران فصلی ساختمانی: آن‌ها هم‌سود مربوط به عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را گرفته‌اند.

گروه سایر اقشار: گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد هستند که آن‌ها هم‌سود عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ را به طور کامل دریافت کرده‌اند.

گروه کارمندان و بازنشستگان دولتی: دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.

سهام عدالت

نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

مشتریانی که بانک ملی ایران به عنوان کارگزار سهام عدالتشان انتخاب کرده اند می توانند تا 50 درصد ارزش روز سهام عدالت خود را تسهیلات کارت اعتباری (2 میلیون تومان تا سقف 10 میلیون تومان) درخواست نمایند. تسهیلات مربوطه براساس اعتبارسنجی انجام شده به مشتریان در قالب کارت اعتباری اعطا می گردد.

مشولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک‌ها دارند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد، این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

آن دسته از سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای آزادسازی سهام خود انتخاب کرده بودند، هم‌اکنون قادر خواهند بود تا به صورت اینترنتی درخواست الکترونیکی دهند و کارت اعتباری‌شان را دریافت کنند.

در حال حاضر ۲ بانک ملی و تجارت زیرساخت ها‌ی لازم را انجام داده اند بطوریکه بانک ملی اسفند ماه ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده اند. افراد باید در هر یک از این ۲ بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکته‌ای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند.

همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند می‌توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند همچنین باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند.

سهام عدالت

نکات مهم درباره کارت اعتباری سهام عدالت

- ۶۰ درصد دارایی سهام عدالت توسط بانک مبنای صدور کارت اعتباری می‌شود.

- اگر متقاضی روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کند.

- فراآند ارائه این تسهیلات زمان‌بر است و فعلا در بانک‌های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

- سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

- اگر یک مرجع قانونی به هر دلیل و شکلی، به شرکت سپرده‌گذاری اعلام کرده که سهام فرد توقیف است، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

- کارت اعتباری سهام عدالت یک کارت مجزا و فیزیکی نیست. بلکه نوعی دسترسی و اعتبار است که از سمت بانک به مشتری داده می‌شود. مثلا اگر از بانک ملی کارت اعتباری گرفته باشید، می‌توانید به فروشگاه طرف قرارداد این بانک مراجعه و خرید کند.

سهام عدالت

دلیل صدور و دریافت کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

برای اینکه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سودی که امسال برای اوراق بهادار برآورد شده است، میان ۵۰ میلیون نفر ایرانی به خوبی توزیع شود و سهامداران هم از رضایت بیشتری برخوردار باشند، صدور این کارت‌های اعتباری پیشنهاد شد.به این شکل سهامدارانی که نیاز دارند تا مبلغی کمتر از ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را دریافت کنند، دیگر مجبور نمی‌شوند سهامشان را بفروشند و قادر خواهند بود تا از طریق اخذ کارت اعتباری سهام عدالت، نیاز خود را برطرف کنند. در حقیقت دارایی سهام عدالت پشتوانه صدور کارت اعتباری برای هر فرد خواهد بود. کارت اعتباری که دارندگان سهام عدالت بتوانند آن را در مراکز فروش و خدمات خرج کنند.

این کارت‌ها برای همه سهامداران عدالت (مستقیم و غیرمستقیم) که سهام خود را نفروخته باشند، فعال می‌شود. (بطور مثال امروز ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت ۶ میلیون تومان است و بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.)

شماره تماس کارت اعتباری سهام عدالت

اگر متقاضی دریافت کارت‌های اعتباری سهام عدالت هستید باید به یکی از درگاه‌های بانکی مراجعه کنید و فرم‌های اداری وثیقه گذاشتن سهام را انتخاب کنید.

برای این کار نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری، مدرک متفاوت یا سند و ضامن ندارید و تنها باید به سراغ سامانه سجام بروید و احراز هویت‌تان را انجام دهید تا اطلاعات شما در سیستم بورس و بانک یکی باشد. اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت سهام عدالت خود مطلع شوید، تنها کافی است با شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرید.

سهام عدالت

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت بگیریم؟

از شروط اولیه برای اخذ کارت اعتباری سهام عدالت ثبت‌نام در سامانه سجام است. اگر تا به حال در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا باید به سایت سجام بروید و این کار را به راحتی انجام دهید.

راهنمای ثبت نام در سجام

پس اگر سجامی هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به نزدیک‌ترین شعبه بانک یا همان بانکی که خدمات بانکی خود را دریافت می‌کنید، به صورت آنلاین یا حضوری مراجعه کنید و احراز هویت خود را در آنجا انجام دهید. پیشنهاد «رده» به شما این است که از اپلیکیشن مربوط به بانک عامل خود استفاده کنید و این فرآیند را راحت‌تر انجام دهید.

وقتی "شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه" عضویت‌تان در سجام را برای بانک تأیید کند، دارایی سهام عدالت به شما نشان داده می‌شود و یک فرم در مقابلتان قرار می‌گیرد که می‌توانید آن را به صورت اینترنتی پر کنید. به گفته مسئولان می‌توانید تمامی این مراحل را در همان اپلیکیشن‌ بانکی خود انجام دهید ولی درباره امکان مراجعه حضوری برای آن‌هایی که موبایل به‌روز ندارند، روندی مشخص نشده است.

نحوه اختصاص کارت اعتباری سهام عدالت هم با توجه به تصمیم بانک عامل آن انتخاب می‌شود. یعنی بانک‌ می‌تواند این مبلغ را به کارت عادی مشتری‌های خود اضافه کند، آن را به شکل کارت خرید ارائه دهد یا به کمک روش‌های نوین پرداخت، شارژ کند.

سهام عدالت

مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

با توجه به نوع سهامی که در سهام عدالت برای شما تفکیک شده، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، قیمت سهامتان در پایان روز قبل را برای صدور مبلغ کارت اعتباری‌تان در نظر می‌گیرد.

هر بانک بسته به سطح پوشش ریسک خود درصد اعتبار این کارت‌ها را مشخص می‌کند؛ این درصد از ۵۰ درصد ارزش روز دارایی فرد تا ۱۰۰ درصد متغیر است. اما آنطور که به گوش می‌رسد تا سقف ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت، اعتبار در نظر گرفته خواهد شد. یعنی معادل درصدی که امکان آزادسازی آن فراهم شده است.

نحوه بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت

اگر تا ۲۹ روز پس از استفاده از کارتتان مبلغی را که خرج کرده‌اید تسویه کنید، هیچ سودی به مبلغ بازپرداخت تعلق نمی‌گیرد و وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.

در غیراینصورت، تسهیلات ارائه شده با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله محاسبه می‌شود، اگر بازپرداخت‌های خود را به طور منظم انجام ندهید این امکان وجود دارد که دارایی سهام عدالت شما از طریق بانک به فروش برسد. 

مدارک لازم برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

برای اینکه کارت اعتباری عدالت خود را دریافت کنید نیاز به جمع‌آوری مدارک خاصی ندارید و همان احراز هویتی که توسط سجام انجام می‌شود و سپس به بانک اطلاع داده می‌شود، مبنای دریافت کارت اعتباری شماست.

یعنی یک‌بار برای همیشه احراز هویت می‌شوید و با کد بورسی که دریافت کرده‌اید دیگر نیاز به مدارک جدیدی نیست. فقط کد بورسی را همیشه همراه داشته باشید و فراموشش نکنید.

سهام عدالت

کارت اعتباری سهام عدالت به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تمامی سهامدارانی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی دارند، چه روش مستقیم و چه غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و در سامانه سجام هم ثبت‌نام کردند، مجاز به اخذ کارت اعتباری سهام عدالت هستند.

- برای کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باشند، شرط اصلی این است که حتی یک سهم خود را نفروخته باشند تا مشمول این طرح شوند. در غیراین‌صورت امکان بررسی میزان ۶۰درصد سهام وجود ندارد و مشمول دریافت کارت اعتباری سهام عدالت نمی‌شوند.

- برای کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده باشند، باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند تا بانک بتواند سهام آن‌ها را وثیقه کند.

با کارت اعتباری سهام عدالت از چه فروشگاه هایی می توان خرید کرد؟

در حال حاضر، با کارت اعتباری سهام عدالت می‌توانید از ۳ فروشگاه افق‌کوروش، رفاه و وین‌مارکت خرید کنید. کارت اعتباری شما همه محصولات این فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهد. حتی اگر به لوازم خانگی نیاز پیدا کردید، می‌توانید به همراه کارت اعتباریتان به فروشگاه رفاه بروید و کالای موردنظرتان را خریداری کنید.

نحوه ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت با اپلیکیشن های بانکی

به کمک اپلیکیشن‌های بانکی به راحتی و خیلی سریع ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت انجام می‌شود و در این شرایط کرونایی نیازی نیست که حضوری به بانک مراجعه کنید.در حال حاضر از بین ۳ بانک ملی، ملت و صادرات تنها بانک ملی است که ثبت‌نام خود را اپلیکیشنی انجام می‌دهد و ۲ بانک دیگر منتظر اجرایی شدن این خدمت هستند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .