تبیان، دستیار زندگی

قرمزی شهرها، سوغات مسافران کرونایی نورزو

سفرهای نوروزی با نمودار شیوع کرونا چه کرد؟

طی روزهای پایانی سال 99 به‌رغم هشدارهای مسئولان بسیاری از افراد در مراکز خرید حضورداشته و متأسفانه در ایام عید هم اغلب افراد یا به دیدوبازدید رفتند و یا بار سفر بستند. بررسی میزان آمارهای مبتلایان یا مرگ‌ومیرهای کرونا از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در آینده نزدیک کرونا اوج گرفته و همین امر مشکلات متعدد را به دنبال دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بر اساس تازه‌ترین آمار رسمی، 11 هزار و 420 مبتلای جدید در شبانه‌روز گذشته در ایران شناسایی‌شده و 123 بیمار جان خود را از دست دادند.
به گفته دکتر طبرسی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا ، تأثیر سفرهای نوروزی در اوایل اردیبهشت‌ماه مشخص خواهد شد. هم‌اکنون شهر تهران خلوت است و بسیاری از افراد هنوز در سفر هستند، بی‌شک تعداد قابل‌توجهی به بیماری مبتلا خواهند شد و وضعیت کرونا در شهر تهران بدتر از شرایط موجود می‌شود. باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که در پیک چهارم شاهد ابتلای کودکان، نوجوانان، افراد مسن، زنان باردار، مبتلایان به بیماری زمینه‌ای و... به کرونا هستیم.

آخرین آمارها از سفرهای نوروزی 1400 نشان می‌دهد تعداد سفرها نسبت به سال 1398 تنها 28درصد کمتر بوده است. وزارت بهداشت اعلام کرده در ایام نوروز، ۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز و۱۲۶ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. معاون کل وزارت بهداشت هم از شیوع موج چهارم کرونا خبر داده و گفته است که عوارض سفرها دو هفته بعد دیده می‌شود.

سفرها، عید دیدنی ها، خریدهای شب عید، افزایش دورهمی‌ها، عدم توجه به پروتکل‌ها از مواردی است که سبب شیوع زودهنگام موج جدید کرونا شده‌اند.

البرز، ایلام، مازندران، گیلان ، مرکزی و لرستان ازجمله استان‌هایی هستند که موج جدید کرونا در آن‌ها شروع‌شده است.

علاوه بر ایران، مقامات ترکیه نیز در پیک جدید کرونا در این کشور خبر داده‌اند. این در حالی است که هنوز تورهای تفریحی ایران به مقصد ترکیه برقرار است و سازمان هواپیمایی اقدامی برای لغو آن‌ها نکرده است. به همین دلیل نمکی وزیر بهداشت درخواست لغو هرگونه سفر به این کشور را اعلام کرد که البته هنوز اجرایی نشده است.

بنا بر اعلام اپیدمیولوژیست‌ها کسانی که سفر رفتند دست‌کم تا 5 روز نباید رفت‌وآمد داشته باشند. گفته‌ می‌شود‌ کرونای انگلیسی دوره کمون کوتاه‌تری دارد و ظرف یک هفته علائم ابتدایی آن مشاهده خواهد شد. بااین‌حال در حالی مسئولین علت شیوع کرونا را سفر می‌دانند که روزانه هزاران نفر در فضای بسته مترو و بی‌آرتی‌ تردد می‌کنند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره)تهران نیز از پر شدن تختهای آی‌سی‌یو این بیمارستان طی روزهای اخیر خبر داده است.
طی یک ماه گذشته همکاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاهش چشمگیری داشته است. با این تفاسیر رعایت هرچه تمام‌تر پروتکل‌های بهداشتی تنها راه عبور از پیک چهارم کرونا است.