تبیان، دستیار زندگی

تعطیلات عید نوروز را چگونه گذراندید؟ چند پیشنهاد برای انشاء

عید نوروز اصلی ترین اعیاد ایرانیان است که با شکوفایی و زنده شدن طبیعت آغاز می شود. عید نوروز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعطیلات نوروزی
یکی از موضوعات درس انشاء که معمولا معلم ها به دانش آموزان میدهند این است که یک انشاء درباره عید نوروز و تعطیلات عید نوروز خود بنویسند. البته باید متذکر شویم که عید نوروز سال گذشته و امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در دنیا با تمام عید نوروزهای سال های قبل تفاوت دارد، به همین دلیل موضوع انشاء دانش آموزان نیز کمی متفاوت تر از سال های قبل است. 

بچه که بودیم، بعد از تعطیلات یکی از موضوعات انشاءی ما این بود؟ تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟ همه ساله در آغاز سال نو خانواده ها در کنار هم جمع می شدیم و دید و بازدید داشتیم خیلی از ما هم در این روزهای تعطیل به سفر می رفتیم. امسال نوروزمان بسیار متفاوت از سالهای دیگر گذشت. ویروس کرونا باعث شد مجبور باشیم در خانه قرنطینه شویم.

قرنطینه، یادمان انداخت که روزگاری مردان و زنانی برای دفاع از جان و مال و ناموس و دین و وطن مان مقابل سرب و آتش و باروت دشمن سینه سپر کردند و اینک، افرادی مثل پرستاران و پزشکان و کادر درمانی برای جان و سلامت ما می جنگند و باید قدردان آنها باشیم.

کرونا به ما یادآوری کرد خیلی زود دیر می شود و باید قدر لحظات باهم بودن را بیشتر بدانیم. ما در این روزها، بیش از هر چیز به همدلی اجتماعی نیاز داریم، جامعه ایرانی مهربانی را به خوبی بلد است چون به قول شاعر چو عضوی به درد آورد روزگار، دیگر عضوها را نماند قرار!.

روزهای قرنطینه فرصت خیلی خوبی است که بنویسیم بله می توانیم خاطرات مان را از این روزها برای آیندگان به یادگار بگذاریم. خاطره‌نویسی، یکی از عام‌ترین و صمیمانه‌ترین راه‌ها برای انتقال حس به وسیله نوشتن است و هرکس می‌تواند با رعایت اصولی ساده و قواعدی محدود، به ساده‌ترین شکل، اتفاقات مهم زندگی خود را ثبت کند.

تعطیلات نوروزی

چند پیشنهاد برای موضوع انشاء

قرنطینه بهترین فرصت برای یادگیری مهارت‌هایی است که به آن علاقه مند هستیم. از آشپزی و زبان‌های خارجی تا موسیقی را می‌توانید به صورت آنلاین و بدون صرف هیچ هزینه‌ای به صورت خودآموز یاد بگیرید.

هر سال نزدیک نوروز حال و هوای دوستان و اطرافیان عوض می شود و به خاطر خانه تکانی و آماده شدن برای نوروز جنب و جوش زیادی دارند.در خیابان مردم را می بینیم که با کیسه های خرید عید به سمت خانه در حرکت اند و یا ویترین مغازه ها را تماشا می کنند و معمولا خانواده های کوچک بصورت دسته جمعی به خرید می روند و پدر دست بچه ها را میگیرد و با هم حرکت می کنند که صحنه های زیبایی است.

نزدیک سال تحویل همه لباسهای نو به تن می کنیم و برای فرارسیدن سال نو لحظه شماری می کنیم و در آخرین دقایق همراه خانواده در کنار سفره ی هفت سین می نشینیم و پدر معمولا قرآن می خواند و همه سعی دارند ثانیه های شروع سال را در حال ذکر و دعا باشند.

وقتی که سال تحویل می شود روبوسی می کنیم و سال نو را به همدیگر تبریک می گوییم و لحظات شادی به وجود می آید. در تعطیلات به دیدن فامیل و دوستان میرویم و معمولا کوچک تر ها اول به دیدن بزرگترها میروند.

و بعد از آن بزرگتر ها در فرصت مناسب به بازدید کوچک تر ها میروند و این رسم خیلی خوب است ٬ چون هم دید و بازدید انجام میشود و هم آداب و رسوم احترام به بزرگتر زنده نگه داشته می شود.

در نوروز همه بوی تازگی میدهند و مخصوصا پسر بچه ها خیلی مواظب اند که شلوار و لباس عیدشان کثیف و خاکی نشود. ما باید در تعطیلات به مرور درسهایی که در طول سال خوانده ایم بپردازیم چون ممکن است این تعطیلات باعث شود آنها را فراموش کنیم.

با این کار برای امتحانات آخر سال هم آماده می شویم و تابستان خوبی خواهیم داشت. ما خیلی تعطیلات نوروز را دوست داریم برای اینکه معمولا از بزرگ تر ها عیدی می گیریم و پسر عمو و پسر خاله و دای و پسر عمه هایمان را بیشتر می بینیم.

بعضی ها در نوروز به مسافرت میروند که این کار خیلی خوب است ولی باید مواظب باشیم در هنگام رانندگی تند نرویم و سرعت مناسب داشته باشیم چون ممکن است تصادف بشود و اتفاقی برای ما و دیگران بیفتد و تعطیلاتمان خراب شود.

در روز سیزده به در به طبیعت میرویم و روز خوبی را می گذرانیم ٬ من همیشه دوست دارم روز بعد از سیزده به در هم تعطیل باشد تا بتوانم برای رفتن به مدرسه آماده شوم.

ما نباید در این روز طبیعت را آلوده کنیم و شاخه های درختان را بشکنیم و یا آتش بزنیم. وقتی تعطیلات تمام می شود٬ باز هم باید به مدرسه برویم و درس بخوانیم تا بتوانیم در آخر سال نمره های خوبی بگیریم و در آینده شغل مناسبی داشته باشیم.

تعطیلات نوروزی

چند پیشنهاد برای موضوع انشاء

تعطیلات عید همیشه پر از اتفاقات خوب است. به رسم هر ساله، روز سال تحویل همگی کنار هم سفر سفره ی هفت سین جمع شدیم و هر کدام در دل خواسته های خود را با خداوند در میان گذاشتیم و آرزوی مشترک همه ی ما خوبی، سلامتی و سالی پر از اتفاقات خوب برای تمام مردم ایران بود.بعد از سال تحویل دید و بازدید عید شروع شد و در بیش تر روزهای تعطیل ما یا مهمان بودیم یا میزبان، که من مهمان بودن را ترجیح می دهم و موضوع خوشایند درباره ی این موضوع این است که از تمامی کارها معاف هستی و با میوه و شیرینی پذیرایی می شوی.

متاسفانه امسال مسافرتی نداشتیم و بیش تر در شهر خودمان گشت و گذار کردیم و مکان هایی که قبلا فرصت نشده بود ببینیم را دیدیم که به شناخت بیش تر و بهتر من از شهرمان کمک کرد.

تعطیلات سال های قبل به علت مسافرت، فرصتی برای فیلم دیدن و مطالعه برایم نمی ماند اما امسال مسافرت نرفتن را به فال نیک گرفتم و از آن جا که عاشق فیلم و کتاب هستم زمان های بیکاری ام را با فیلم دیدن و مطالعه پر کردم، که هر کدام جذابیت های خاص خودش را برایم داشت.

قبل از عید به علت شلوغی بازار هیچ کدام از اعضای خانواده خرید نکرده بودند، به همین خاطر چند روزی هم برای خرید کردن سپری شد و هر کدام از ما لوازم خود را با قیمت مناسب تری نسبت به قبل از عید، تهیه کردیم.

همیشه قبل از تعطیلات برنامه های زیادی برای 13 روز تعطیل می چینم اما متاسفانه زودتر از آن چه که فکر می کنم این تعطیلات به پایان می رسد و کارها و برنامه های نیمه تمام بسیاری می ماند که باید دنبال فرصت دیگری برای انجام آن ها باشم.

تعطیلات عید امسال اگر چه به نظرم کوتاه ولی پر بار بود و فکر می کنم به نحو احسن توانسته ام از آن روزها استفاده کنم.

تعطیلات نوروزی

چند پیشنهاد برای موضوع انشاء

ایرانی ها، نوروز را در آغاز سال و آغاز گردش طبیعت، جشن می گیرند. نوروز نمادی است از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به زندگی منتهی می شود. مراسم آتش بازی به طور رسمی نخستین بار در شب چهارشنبه انجام شد، این رسم در شب چهارشنبه پای برجا ماند و چهارشنبه سوری یکی از جشن های جنبی نوروز شد. به روایتی سوری به معنی سرخ است و سرخی دلیل انرژی و تحرک.

خرید و پوشیدن لباس های جدید و آراستگی در آغاز نوروز برای ایرانیان اهمیت خاصی دارد. از مراسم زیبا و باشکوه نوروزی که از دوران کهن تا زمان ما باقی مانده و از پیش درآمدهای نوروز به شمار می آید، سبزه نوروزی است.

در تمام مناطق ایران، سبزه های زیبا و سبز و خرمی در ظروف خاصی پیش از عید با آداب و مراقبت بسیار آماده و در زمان تحویل سال نو، بر سر سفره نوروزی گذارده می شود و آن را تا روز سیزدهم فروردین، هم چنان تازه و باطراوت حفظ می کنند. تهیه و مصرف غذاهای مخصوص عید نوروز که مهم ترین آن ها سبزی پلو و ماهی سفید است از دیگر آداب ورود به جشن های نوروز است.

زمان جشن نوروز ۱۳ روز است و در اولین روز نوروز ایرانیان سفره ای پهن می کنند و بر آن هفت چیز که نامشان با حرف سین شروع شده باشد، می گذارند و آن را سفره هفت سین می نامند.

سبزه: نمودارِ گل های زیبا و زینتی، سرسبزی و خرمی.
سیب: میوه ای بهشتی و نماد زایش.
سمنو: از جوانه ی گندم، نمود رویش و برکت.
سنجد: بوی برگ و شکوفه ی آن نماد عشق و دلباختگی است، برای تزیین سفره هفت سین از وسایل دیگری استفاده می شود که هر یک فلسفه خاصی دارند.
آینه و شمع برسر سفره هفت سین به نشانه نور، روشنایی و شفافیت استفاده می شود.

ایرانیان در طول مدت جشن های سال نو به دیدن یک دیگر می روند و سال جدید را تبریک می گویند و کدورت ها و کینه های احتمالی را کنار می گذارند.

مردم ایران در پایان روز سیزدهم با سبزه های سفره هفت سین خود به دامن طبیعت پناه می برند و تمام روز را در طبیعت می گذرانند که در تقویم رسمی کشور این روز روز طبیعت نام گذاری شده است.
عید نوروز و خاطرات آن باعث می شود تا شما بتوانید یک انشا زیبا و بیادماندنی بنویسید و نوشتن یک انشاء خوب باعث می شود تا شما نمره خوبی در این درس بگیرید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .