تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانیم از خواص عناب بهره مند شویم؟

عناب ؛ میوه ای قرمز رنگ و خوشمزه است که طعم شیرینی دارد و برای سلامتی بدن خواص فراوانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عناب
این میوه درختی دارد که ارتفاع آن به 10 متر می رسد و در ابتدا سبز رنگ و گرد بوده و بعد از اینکه می رسد؛ زیتونی شکل و رنگ آن قرمز می شود و چروک می خورد.این میوه به خرمای چینی و یا خرمای قرمز هم معروف است.

عناب؛ بومی آسیای جنوبی است، اما در حال حاضر در سراسر جهان کشت و استفاده می‌شود. استفاده دارویی از این میوه در طب چینی و طب سنتی قدمت ۲۵۰۰ ساله دارد.

خواص عناب

 میوه عناب برای سلامتی بدن خواص فراوانی دارد. این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیادمی کند و بنیه بدن را افزایش میدهد .در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر و درمان کم خونی استفاده میشود.

 یکی از مهمترین ویتامین هایی که در عناب وجود دارد، ویتامین (ث) می باشد. این ویتامین به عناب خاصیت آنتی‌اکسیدانی می دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

همچنین پتاسیم موجود در عناب، باعث تقویت عضلات بدن می‌شود. همچنین مقدار زیادی کربوهیدرات در این میوه وجود دارد که به عنوان یک  منبع انرژی عالی برای بدن به شمار می رود.

  عناب با سرطان مبارزه می کند.این میوه پلی ساکاریدهایی دارد که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، سلول‌های مضر برای سلامت بدن را خنثی می کند و التهابات را کاهش می‌دهد. در نتیجه از تکثیر این سلول‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.همچنین ویتامین (ث) موجود در عناب از ابتلا به سرطان جلوگیری میکند.


البته این نکته نیز قابل ذکر است که از عناب بیشتر به‌صورت خشک در سراسر جهان استفاده می‌شود و میوه تازه آن کمتر قابل دسترس است. عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد . حرارت بدن  را فرو می نشاند و خنک است، عناب تازه مانند میوه های دیگر مصرف می شود و اثر ملین دارد.

این میوه سرشار از فلاونوئیدها، پلی‌ساکاریدها و اسیدهای ترترپنیک است که همگی آن‌ها از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی و مورد نیاز بدن هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می دهد و آن‌ها را از بین می‌برد.

 عناب با سرطان مبارزه می کند.این میوه پلی ساکاریدهایی دارد که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، سلول‌های مضر برای سلامت بدن را خنثی می کند و التهابات را کاهش می‌دهد. در نتیجه از تکثیر این سلول‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.همچنین ویتامین (ث) موجود در عناب از ابتلا به سرطان جلوگیری میکند.

در طب سنتی ایران هم مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب هم یک نوشیدنی بسیار مفید محسوب می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. کسانی که دچار سرماخوردگی شده‌ اند و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برند، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی برای این بیماری می باشد. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است.

 نحوه مصرف عناب

 برای استفاده از این میوه می توان به روش های مختلفی از آن استفاده کرد تا از خواص آنه بهره مند شد. در ادامه برخی از روش های مصرف این میوه ی پر خاصیت را بیان می کنیم.

میوه عناب کوچک و شیرین است. اگر عناب کاملا خشک نشود و به حالت نیمه خشک مصرف شود، طعم آن شبیه به خرما است. همچنین اگر بتوانید به نوع تازه آن دسترسی داشته باشید یک میان وعده عالی و بسیار مغذی برایتان به حساب می آید که طعمی شبیه به سیب دارد. اما عناب خشک و پودر عناب نیز معمولا برای دسرها استفاده می‌شود و حتی با آن کیک رژیمی درست می‌کنند.
ترشی عناب

 ترشی عناب

یکی از موارد استفاده از عناب ،ترشی آن است.این ترشی یکی از ترشی های بسیار مفید و خوشمزه می باشد که با عناب تهیه می شود و برای افرادی که طعم عناب را می پسندند یکی از ترشی های دلچسب محسوب می شود.

برای تهیه ترشی عناب به مواد زیر نیاز داریم:

عناب:300 گرم

نعنا خشک :2 قاشق غذاخوری

آب لیموی تازه :یک دوم پیمانه

رب گوجه فرنگی :3 قاشق غذاخوری

شکر قهوه ای: 3 قاشق غذاخوری

سرکه سفید یا قرمز : نیم لیتر

فلفل سیاه پودرشده : یک قاشق چایخوری

نمک :یک قاشق چای خوری

آب :به مقدار لازم

طرز تهیه:

برای تهیه ترشی عناب ، آن را داخل مخلوط  آب و آب لیمو بریزید. طوری که تمام قسمت های آن در محلول قرار گیرد. با یک چیز سنگین در ظرف ،سعی کنید عناب ها را در زیر ظرف قرار دهید تا کاملا در محلول آب و آب لیمو به مدت 3 تا 4 ساعت  فرو روند و خیس بخورد.

بعد از چند ساعت خیس خوردن عناب ها ، آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد بشویید .

 سپس سرکه ، شکر و رب گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیایند. و به مدت 10 ثانیه قل بزنند تا بوی خامی رب گرفته شود. عناب ها را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا با بقیه مواد چند دقیقه بجوشد.حرارت را خاموش کنید تا ترشی ولرم شود .بعد نعناع ، نمک و فلفل را هم به ترشی اضافه کنید.

نکته: به غلظت این ترشی توجه کنید. این ترشی زمانی کامل خواهد شد که نه خیلی آبکی باشد و نه خیلی غلیظ. این ترشی همیشه ‏باید داخل یخچال نگهداری شود.
عناب

 شربت عناب

 یکی دیگر از روش های مصرف میوه ی پر خاصیت عناب ، به صورت شربت آن می باشد. شربت عناب بهترین نوشیدنی برای فصل بهار و تابستان است، این شربت صاف كنندۀ خون، مسكن التهاب و تشنگى و حدت خون است. مصرف شربت عناب برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که این باعث پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می‌شود.

همچنین شربتی که از عناب تهیه می‌شود، بهترین نوشیدنی شستشو دهنده و پاک کننده مجاری است و مواد زائد را از کبد پاکسازی می‌کند، همچنین شربت عناب برای جلوگیری از جوش‌های پوستی و آلرژی‌ها بسیار مفید است.

برای تهیه شربت عناب به مواد زیر نیاز داریم:

 عناب
 آب
 شکر سفید

برای تهیه شربت عناب لازم است که ابتدا به مقدار دلخواه ، عناب تازه و نرم سال را تمیز بشویید و به اندازه ۴ تا ۱۰ برابر عناب آب اضافه کنید،برای حدود هشتصد گرم عناب، حداقل چهار لیتر آب را داخل قابلمه بریزید و عناب ها را در آن بجوشانید.

پس از اینکه عناب ها نرم شدند و کاملا پخته شدند، با پشت کفگیر آنها را له کنید و خوب بهم بزنید. حالا عناب‌های پخته شده را از صافی یا آبکش عبور دهید، پس از صاف کردن عناب‌های پخته شده باید با هم وزنش شکر سفید مخلوط کنید، برای این مقدار عناب حداقل دو یا سه کیلو گرم شکر کافیست.

بعد از اضافه کردن شکر دوباره بجوشانید تا به قوام شربت برسد. زمانیکه مایع صاف شده را برای بار دوم میجوشانید توجه کنید که زمان زیادی روی حرارت نماند تا بیش از اندازه غلیظ و سفت نشود، بهتر است فقط چند دقیقه روی حرارت قرار دهید در حدی که فقط شکر در آن حل شود و به قوام شربت برشد. پس از سرد شدن، شربت را داخل ظروف شیشه‌ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف نصف استکان را در یک لیوان آب حل کرده و نوش جان کنید.

 شربت عناب بهترین نوشیدنی برای فصل بهار و تابستان است، این شربت صاف كنندۀ خون، مسكن التهاب و تشنگى و حدت خون است. مصرف شربت عناب برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که این باعث پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می‌شود.


پختن غذا و خورش با عناب


این خورش بسیار مقوی می باشد و برای اختلالات جنسی و نازایی، بدخلقی مفید است و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و خواب آور است؛ اعصاب را آرام می کند و دستگاه هاضمه را تقویت می کند.

مواد لازم:

گوشت گوسفندی چرخ کرده ۵۰۰ گرم

پیاز رنده شده ۱ عدد

پیاز خلالی شده  ۱ عدد

بادام خام درسته پوست گرفته شده  ۲۵۰ گرم

عناب خیسانده شده ۱ پیمانه

سیر له شده ۱حبه

رب انار یا رب آلوچه ۳ قاشق غذاخوری

لپه پخته شده  ۱ پیمانه (در صورت دلخواه)

شیره خرما یا انگور یا عسل بر اساس ذائقه

گردو خرد شده ۱ پیمانه

نمک،فلفل و زردچوبه مقداری

نعنا خشک  ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
برای تهیه این خورشت پر خاصیت ابتدا گوشت چرخ شده را به همراه پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل و زردچوبه و نعنا خشک خوب ورز دهید.به صورت گلوله هایی به اندازه گردو گرد کنید و در کمی روغن ارده کنجد یا کره حیوانی سرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز خلالی شده را سرخ  کنید تا عسلی شود و به آن نعنا خشک، سیر له شده، نمک و فلفل و زردچوبه، رب انار و شیره انگور، بادام پوست گرفته و عناب ها را اضافه کنید و تفت دهید. ۲ لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید کمی خورش قوام آید.

بعد از نیم ساعت گردوی خرد شده را که کمی هم تفت داده اید اضافه کنید. اگر دوست داشتید می توانید لپه پخته شده نیز اضافه کنید. بعد از کمی قل خوردن، گوشت های قلقلی را اضافه کنید.

 طعم این خورشت بستگی به ذائقه ی شما دارد، اگر خورشت با طعم ترش دوست داشتید،می توانید انواع رب آلو یا رب انار و یا زرشک اضافه کنید و اگر هم دوست داشتید شیرین باشد ، از میوه به و یا سیب استفاده کنید.

بعد از چند دقیقه خورش آماده خوردن می باشد. این خورش خوشمزه را می توانید با برنج ساده میل کنید.

آش عناب

 برای تهیه آش عناب به مواد زیر نیاز داریم:

عناب 50 گرم

لوبیای قرمز 50 گرم

برنج سیاه 30 گرم

بادام زمینی 50 گرم

برنج 30 گرم

شکر قهوه ای 20 گرم

طرز تهیه:

برای تهیه آش عناب، ابتدا باید لوبیای قرمز، برنج سیاه، بادام زمینی و برنج را بشویید. سپس به مدت زمان 1 ساعت آنان را در آب قرار دهید تا خوب خیس بخورند. در ادامه عناب ها را به خوبی شستشو دهید. سپس تمامی مواد را به همراه عناب ها درون یک قابلمه بریزید و مقداری آب هم به آن اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا محتویات آن به خوبی پخته شوند. در ادامه شکر قهوه ای را نیز به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. برای پخت این آش به یک ساعت زمان نیاز دارید.

 مربای عناب


یکی دیگر از روش های مصرف عناب ، به صورت مربای آن می باشد.این مربا به سادگی تهیه می شود و برای اماده کردن آن به زمان زیادی نیاز ندارید.

 مواد لازم:

عناب 500 گرم

شکر 1000 گرم

آب 4 پیمانه

آبلیمو تازه 2 قاشق غذاخوری

هل 2 عدد

طرز تهیه مربای عناب:

برای تهیه این مربای خوشمزه ،در مرحله اول ابتدا عناب ها را به مدت 5 ساعت درون ظرف آب قرار دهید تا به خوبی خیس خورده و نرم شود و سپس هسته های آن را خارج کنید و کنار بگذارید.

سپس یک کیلو شکر و 4 پیمانه آب را درون قابلمه ای بریزید و مخلوط کنید و روی شعله متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر به خوبی درون آب حل شود.
در مرحله ی بعدی عناب و هل را اضافه کنید و وقتی آب جوشید درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و حرارت شعله را کم کنید تا عناب ها به خوبی بپزد و منتظر بمانیدتا مربا قوام خوبی پیدا کند.

در مراحل آخر پخت، آبلیمو تازه را اضافه کنید و 2 دقیقه منتظر بمانید  و سپس شعله را خاموش کنید و به مدت 24 ساعت مربا را درون ظرف و در دمای محیط نگهداری کنید و بعد از آن مربای عناب را درون ظروف شیشه ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .