تبیان، دستیار زندگی

چگونه با فرزندان خود صمیمی شویم؟

صمیمیت ، خوشبختی و رضایت هر فردی در زندگی بستگی به شرایط خانواده و محیطی که در آن زندگی می کند، دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه پدر و پسری
گاهی برخی از افراد نمی توانند با پدر، مادر، خواهر و برادر خود راحت صحبت کنند و موضوعات زندگی خود را برای آنها بیان کنند و همین راحت نبودن  باعث می شود که آنها اسرار زندگی خود را با  دوستان در میان بگذارند.این راحت نبودن به این معناست که او با اعضای خانواده ی خود صمیمی نیست.

البته باید بدانیم که این راحت نبودن فرزندان در خانواده بستگی به نحوه رفتار والدین و شرایط زندگی آنها دارد. برخی از والدین فکر می کنند برقراری ارتباط دوستانه و صمیمی با فرزند؛ مشکل است؛در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از مشکلات فرزندان خود را به راحتی می توانند حل کند.

 زمانی که فرزند در خانواده خود و در کنار پدر و مادر احساس امنیت کند، قطعا می تواند با آنها صحبت کند و موضوعات زندگی خود را برای آنها باز گو کند.

 فرزند اگر بداند که از طرف خانواده مورد حقارت قرار نمی گیرد وبا ضرب و شتم آنها روبرو نخواهد شدو همچنین اگر بداند که والدین او را با دوستانش مقایسه نمی کنند، احساس امنیت می کند و پدر و مادر خود را محرم اسرار دانسته و ارتباط خوبی با آنها بر قرارمی کند.

 راحت نبودن فرزندان در خانواده بستگی به نحوه رفتار والدین و شرایط زندگی آنها دارد. برخی از والدین فکر می کنند برقراری ارتباط دوستانه و صمیمی با فرزند؛ مشکل است؛در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از مشکلات فرزندان خود را به راحتی می توانند حل کند.


گاهی دلیل اینکه بیشتر افراد درد دل خود را با دوستان خود در میان می گذارند، این باشد که آنها فقط شنونده هستند و  بعد از پایان صحبت ها برای اینکه او را آرام کنند ،فقط همدلی می کنند و نظرات خود را بر طرف مقابل تحمیل نمی کنند،حتی یک راهکار هم جلوی پای او می گذارند، حالا ممکن است آن راهکار درست باشد یا نادرست. اما اگر فرد با خانواده صحبت کند ممکن است با او نظرات متفاوت آنها روبرو شود و حتی ممکن است او را تحقیر هم کنند.

 درو واقع  پدر و مادرها به محض اینکه بچه صحبت می کند چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرفهای تحریک آمیز می کنند، البته ناخواسته و نمی دانند که این حرف ها فاصله ها را بیشتر می کند و بچه برای اینکه جایگاه خود را درخانه از دست ندهد ومورد سرزنش قرار نگیرد، ترجیح می دهد با همان دوست راحت باشد ودردودل کند.

در این مطلب می خواهیم راه های صمیمی شدن پدر و مادر با فرزندان را بیان کنیم.

به حرف هایشان گوش دهید


پدر و مادر باید به حرف های فرزند گوش دهند تا یک  رابطه صمیمی بین آنهاو فرزند ایجاد شود.در واقع آنها باید تحمل کنند و با آرامش به حرف های فرزندان خود گوش دهند.آنها بدون اینکه خود را در جایگاه پدر و مادر قرار دهند، باید خود را یک دوست صمیمی و هم سن وسال برای فرزندشان بدانند و او را راهنمایی کنند.

والدین باید آماده باشند و در هر زمانی حتی مواقعی که حوصله ندارند به حرف های آنها گوش دهند. در بیشتر مواقع فرزندان، تمایلی به حرف زدن ندارند. پس وقتی ناگهان وارد خانه می شوند و شروع به پرحرفی می کنند بهتر است والدین همه چیز را کنار بگذارند و به حرف های آنها گوش دهند.چون این شرایط ناگهان به وجود می آید و ممکن است خیلی سریع هم از دست برود.

 مقایسه نکنید

 برای اینکه بین خود و فرزند خود ارتباط صمیمی برقرار کنید و فرزند با شما احساس امنیت و آرامش داشته باشد، بهتر است او را با دوستان و هم سن و سالانش مقایسه نکنید. همین قیاس کردن او با دیگران باعث می شود که فرزند احساس راحتی و امنیت نکند و پدر و مادرش را به عنوان یک دوست انتخاب نکند و در این زمینه آنها فرزندشان را از دست بدهند؛ پس بهتر است فرزندان خود را همان طوری که هستند بپذیرند.

باز کردن گوش و بستن دهان


والدین باید بدانند که در بعضی از مکالمات باید دهان خود را ببندند. در این جور مواقع فقط بچه ها باید تعریف کنندو آنها فقط باید به دقت گوش دهند. بعضی از پدر و مادر ها ممکن است پاسخی برای حرف های فرزند خود نداشته باشند و در جواب آنها فقط بگویند، این هم میگذرد! گاهی فقط باید کنار بایستی و صبر کنی، همه چیز خود به خود درست میشود! آنها بدون اینکه مشکلات و سختیهای فرزند را درک کنند اینگونه به آنها پاسخ می دهند و تازه احساس عقل کلی و بزرگ تر بودن هم می کنند. مسلما فرزند از این پاسخ گویی آنها به نتیجه ای نخواهد رسید .
رابطه پدر و پسری

قضاوت نکنید


برای اینکه با فرزند خود رابطه صمیمی برقرار کنید، از قضاوت کردن و ارزش تعیین کردن دست بکشید.بهتر است آنها را کنترل نکنید. اجازه دهید امتحان کنند و دچار اشتباه شوند و با اشتباهات خود روبرو شوند. آنها می توانند از اشتباهات خود درس بگیرند. زمانی که بفهمند پدر و مادرش به دنبال قضاوت کردن آنها نیستید، نظرات آنها را می پذیرند. بهترین راه برقراری ارتباط آزاد گذاشتن آنها در شکوفایی توانایی های خود و کنترل از دور و اطمینان دادن به فرزندان نسبت به این امر است که آنها می توانند همه چیز را به پدر و مادر بگویند.

 باز کردن سر بحث با آنها


 زمانی که دیدید فرزندتان با شما صحبت نمی کند، خودتان سر بحث و صحبت را باز کنید. سعی کنید در مورد فعالیت های فرزند خود اطلاعات به دست آورید و در این رابطه چیزهایی یادبگیرید. مستقیما به این گونه فعالیت ها وارد شوید. به این ترتیب، دقیقا همان چیزی را یاد میگیرید که بچه ها در مورد آن بحث می کنند. در نتیجه در صورت اطلاع از بروز مشکل در این ناحیه، میتوانید ایده های خوبی به او بدهید. مثلا می توانید وقتی اوضاع خوب است بدون اینکه رابطه ی چشمی برقرا کنید در زمان رانندگی ویا تماشای تلویزیون ،در مورد آن موضوع چیز جالبی بگویید و به همین راحتی سر بحث را باز کنید.

 برای اینکه با فرزند خود رابطه صمیمی برقرار کنید، از قضاوت کردن و ارزش تعیین کردن دست بکشید.بهتر است آنها را کنترل نکنید. اجازه دهید امتحان کنند و دچار اشتباه شوند و با اشتباهات خود روبرو شوند. آنها می توانند از اشتباهات خود درس بگیرند. زمانی که بفهمند پدر و مادرش به دنبال قضاوت کردن آنها نیستید، نظرات آنها را می پذیرند. 


با آنها هم سن شوید


برای اینکه با فرزند خود ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار کنید، بهتر است خود را هم سن و سال آنها بدانید.زمانی که والدین باید با فرزند خود بی نهایت راحت باشند، فرزند هم احساس راحتی و امنیت می کند و با آنها مانند یک دوست ارتباط برقرار می کند.


ساختن تجربه ی خوب برای آنها


مهارت های ارتباطی فرزند خود را با دادن بازخورد به او تقویت کنید. مثلا شبها قبل از اینکه بخوابد؛ با هم حرف بزنید. بعد از اولین باری که با هم درباره ی مسئله ای به صورت جدی حرف زدید به او بگویید که بحث خوبی بود و از حرف زدن با او لذت بردید. هر چند وقت ؛صحبت های صمیمانه و خلوت داشته باشید. یک دهه بعد وقتی در برابر حرف زدن با شما مقاومت کرد می توانید به او بگویید که دلتان برای یکی از آن حرف های درگوشی و صمیمی تنگ شده است.


نشان دادن علاقه ی خود به فرزند

 والدین باید علاقه ی خود را با گفتن جملات شیرین به فرزند خود نشان دهند، البته توجه داشته باشند که چرب زبانی نکنند.زمانی که فرزند متوجه این عشق و علاقه ی والدین به خود می شود، احساس صمیمیت می کند.

 سخن گفتن با زبان دل آنها


 والدین باید با فرزندان خود با زبان دل آنها و مناسب با شرایط زندگی آنها سخن بگویند. آنها باید با احترام گذاشتن به فرزندان و تشویق آنها؛ امنیت روانی را در آنها ایجاد کنند و دید آنها را نسبت به اطراف مثبت کنند.

کم کردن فاصله ی روحی خود با فرزند


 بهتر است والدین برای فرزندان خود درد و دل کنند و خاطرات کودکی خود را برای آنها تعریف کنند و با این کار فاصله ی روحی خود را با آنها کم کنند و با این کار رشد معنوی را در آنها تقویت کنند.

برطرف کردن اشتباهات فرزند


 برای ایجاد یک رابطه ی صمیمی و دوستانه با فرزند ، والدین باید اشتباهات آنها را بدون پرده دری و جسارت برطرف کنند.

 شناخت دوستان فرزند


والدین باید نسبت به دوستان فرزند خود حساسیت و شناخت بالایی داشته باشند، زیرا گرایش او بر پذیرش والدین در گروه همسالان و مشابهت آنان از عوامل اصلی تربیت نوجوانان و جوانان است و این کار وقتی آسان می شود که والدین با فرزندان دوست باشند و با این کار  آنهامی توانند به دوستان فرزند خود  نزدیک شوند.

 هدیه دادن


یکی دیگر از راهکارها برای ایجاد صمیمیت بین والدین و فرزند این است که والدین  برای آنها هدیه بخرند. والدین بهتر است به بهانه مناسبت های مختلف برای فرزند خود هدیه بخرند ، البته به صورتی که آنها را پر توقع نسازد و برای هر کار کوچکی از پدر و مادر  انتظار پاداش و جایزه نداشته باشند.

 نکات دیگر:


علاوه بر موارد بالا،والدین باید بدانند برای ایجاد یک رابطه ی صمیمی و خوب بین آنها فرزندشان نباید با آنها به صورت دستوری صحبت کنند و سعی کنند نام آنها را به ویژه در حضور دیگران با احترام صدا بزنند.

 همچنین والدین برای اینکه با فرزند خود صمیمی شوند، حس مسئولیت را در آنها به وجود آورند و با تعیین وظایفی برایشان در خانواده و ایجاد حس مالکیت در آنها؛ اعتماد به نفس آنها را بالا ببرند.

 والدین باید اهمیت جایگاه فرزند را به او تفهیم کنند و به او بگویند که در حفظ و رشد شخصیتشان تلاش کنند.

 والدین بهتر است به بهانه مناسبت های مختلف برای فرزند خود هدیه بخرند ، البته به صورتی که آنها را پر توقع نسازد و برای هر کار کوچکی از پدر و مادر انتظار پاداش و جایزه نداشته باشند.


 پدر و مادر برای ایجاد یک رابطه ی دوستانه با فرزند خود باید توقعات و انتظارات خود را به صورت دقیق و در حد توان و با محبت برایشان توضیح دهند.

 گاهی ممکن است والدین از رفتارهای فرزند خود انتقاد داشته باشند. توجه داشته باشند که در مواقع انتقاد، شخصیت او را زیر سوال نبرند، بلکه حداقل از چند خوبی او تعریف کنند و سپس عمل ناپسند او را انتقاد کنند.

 در مواقعی که فرزند درگیر مشکلات شده است،سعی کنند کنارش باشند و با اواحساس همدردی کنند، امابه او بفهمانند کاری که برایش انجام داده اید وظیفه او بوده و عادت نکند.

سخن آخر:


بهتر است والدین فرزند خود را با سختی ها و مشکلات آشنا کنند تا روحیه آنها قوی شود. صمیمیت بین والدین وفرزند باعث می شود، خیلی از چیزهایی که شر است به خیر تبدیل شود و دردسرهایی که آینده فرزند را تهدید می کند ،از بین برود.در واقع صمیمی شدن والدین با فرزندان کمک می کند بسیاری از مشکلات آنها از بین برود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .