تبیان، دستیار زندگی

آیا لاغر بودن همیشه نشانه‌ی سلامتی است؟

علائمی که نشان می‌دهند بیش از حد وزنتان کم است

در خیلی از فرهنگ‌های امروزی، لاغری مورد پسند زنان و مردان است؛ اما چیزی که باید مدنظر داشته باشید سلامت فرد است، چون فقط ظاهر نیست که اهمیت دارد. شما ممکن است 90 کیلو باشید اما سالم باشید، در حالی که یک فرد 44 کیلویی دچار مشکلاتی در سلامتی خود باشد. همه چیز به بدنتان، سابقه ژنتیکی‌تان و غذاهایی که می‌خورید برمی‌گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاهش وزن
خیلی از افراد چاق دچار کمبود ویتامین‌ها و املاح هستند که معمولا پنهان می‌ماند. شاید تعجب کنید اگر بدانید خیلی از افرادی که دارای اضافه وزن هستند، سوءتغذیه هم دارند؛ زیرا تغذیه‌ی درستی ندارند و همین مسئله در مورد افراد لاغر نیز صدق می‌کند.

علائمی که نشان می‌دهند یک فرد لاغر سالم نیست

ریزش موی زیاد

لاغر بودن در بیشتر مواقع نیازمند این است که کمتر بخورید. حالا این را به خاطر داشته باشید که همیشه هم این‌طور نیست و برخی از افراد به طور طبیعی سوخت و ساز سریعی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد هر چه دوست دارند بخورند. اما افراد لاغر معمولاً 2500 کالری روزانه‌ای را که به آن نیاز دارند دریافت نمی‌کنند، بنابراین ویتامین‌های ضروری که بدنشان باید بگیرد تأمین نمی‌شود.
بارزترین علامت کمبود ویتامین، ریزش مو است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا موهای شما می‌ریزند اما یکی از عمده‌ترین دلایل، از دست دادن مواد مغذی است. ویتامین‌هایی مانند B، C، D، E، و آهن، زینک و سلنیوم تنها چند مورد از ویتامین‌ها و املاحی هستند که کمبود آن‌ها می‌تواند سبب ریزش مو شود.

پُرکاری تیروئید

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که می‌تواند باعث شود یک نفر بسیار لاغر باشد، پُرکاری تیروئید است. وقتی صحبت از عملکرد تیروئید می‌شود، احتمالاً تصور می‌کنید اختلال عملکرد تیروئید فقط به آن‌هایی مربوط می‌شود که قادر به کاهش وزن نیستند؛ اما پُرکاری تیروئید هم می‌تواند بسیار مسئله‌ساز باشد. این افراد به طرز ناراحت‌کننده‌ای لاغرند زیرا تیروئید آن‌ها بیش از حد فعالیت می‌کند. غده تیروئید می‌تواند برای تمام بدن مشکلاتی ایجاد کند.

بدن شما روزانه به 1500 تا 2000 کالری نیاز دارد تا فرایندهای حیاتی‌اش را خوب پیش ببرد. کمتر از این میزان کالری دریافت کردن می‌تواند کمبودهایی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی به بار بیاورد


به سختی گرم شدن بدن

چرا افراد لاغر همیشه سردشان است؟ شاید شما هم افراد لاغری را دیده باشید که وسط تابستان ژاکت می‌پوشند. خیلی چیزها می‌توانند باعث شوند یک نفر تمام مدت سردش باشد، از جمله تیروئید؛ اما تیروئید تنها عامل نیست، زیرا کمبود آهن نیز می‌تواند سبب کم‌خونی شود. افرادی که آهن کافی در خون خود ندارند و گلبول‌های قرمز خونشان کافی نیست اغلب برای گرم شدن بدنشان مشکل دارند. آن‌هایی که کم‌خون هستند، اکسیژن کافی در بدن خود ندارند و این می‌تواند احساس سرما ایجاد کند.

مشکلات باروری

زنانی که اضافه وزن دارند معمولاً با مشکلات باروری مواجه‌اند اما اگر شما زیاد لاغر باشید هم به احتمال زیاد دچار مشکلات باروری خواهید شد. در واقع لاغر بودن به این معنی نیست که شما می‌توانید به راحتی باردار شوید. سطح هورمون شما می‌تواند به سرعت از حد نرمال خارج شود و این اتفاق تمام سیستم باروری‌تان را از تعادل خارج کند.

دیابت

احتمالاً تعجب می‌کنید که دیابت را نیز در لیست مشکلات مربوط به زیاد لاغر بودن می‌بینید. بیشتر افراد فکر می‌کنند دیابت فقط مربوط به افراد چاق است؛ اما دیابت در واقع مربوط به غذاهایی است که می‌خورید. پیش از هر چیزی، دیابت می‌تواند علت ژنتیکی داشته باشد، بنابراین اگر شما سابقه‌ی خانوادگی دیابت داشته باشید، پس احتمال اینکه شما هم دیابت بگیرید وجود دارد، حالا هر وزنی که داشته باشید.
دوم اینکه یک فرد لاغر تصور می‌کند چون اضافه وزن ندارد پس مجاز است هر چه می‌خواهد بخورد. واقعیت این است که تمام مدت فست فود خوردن کار سالمی نیست، فرقی هم نمی‌کند وزنتان چقدر باشد. شما در اثر عادت‌های نادرست غذایی هم می‌توانید دیابت بگیرید، حتی اگر لاغر باشید.

بیماری قلبی

آدم لاغر، دور کمرش چربی ندارد اما در اطراف قلب و کبدش چربی اضافی دارد. مشکل اینجاست که چربی می‌تواند واقعاً خطرناک باشد اما بیشتر لاغرها تصور می‌کنند سالم هستند و چربی اضافی ندارند.
این اصلاً عجیب نیست که یک فردی که کم‌وزن است، مشکل قلبی داشته باشد. چربی اضافی در اطراف قلب خطرناک است، هر وزنی که داشته باشید.

سیستم ایمنی ضعیف

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی‌تان را قوی کنید، باید سبزیجات برگ‌دار و دیگر سبزیجات و میوه بخورید. اما خیلی از افرادی که زیاد لاغرند علت لاغری‌شان این است که به خودشان گرسنگی می‌دهند یا سوخت و سازشان بیش از حد فعال است. مشکل اینجاست که خیلی‌ها مواد مغذی مورد نیاز سیستم ایمنی‌شان را دریافت نمی‌کنند.
وقتی شما خیلی لاغر هستید، می‌توانید به سیستم ایمنی‌تان فشار بیاورید و آن را دچار کمبودهایی کنید، بنابراین این سیستم هم به درستی کار نخواهد کرد. قسمت ناراحت‌کننده‌ی مسئله این است که وقتی ایمنی بدنتان ضعیف است، شما مستعد انواع و اقسام بیماری‌ها خواهید بود. ضمناً یک سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند شما را مستعد ابتلا به سرطان‌ها نیز بکند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان عارضه‌ای است که خیلی از افراد سالمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استخوان‌ها شکننده شده و به راحتی می‌شکنند. این عارضه اغلب مشکلی است که در اثر رژیم غذایی نادرست و کمبود ویتامین D رخ می‌دهد. همچنین کمبود استروژن نیز نقش قابل توجهی در ابتلا به پوکی استخوان دارد.

مشکلات قاعدگی

بی‌نظمی‌های قاعدگی وقتی که وزن شما در حد قابل قبولی نباشد، عجیب نیستند. با نرمال نبودن وزن بدن ممکن است مشکلات ناباروری را تجربه کنید، اما وقتی که بدن شما آن‌گونه که باید کار نمی‌کند، باید بررسی پزشکی شوید.
بدن شما به عنوان یک زن جوری طراحی شده که ماهی یک بار دیواره‌ی رحمتان فرو بریزد. وقتی سیستم باروری خوب کار نمی‌کند، می‌تواند روی خلق‌وخویتان نیز اثر بگذارد؛ زیرا پای خیلی از هورمون‌ها در میان است.

اختلالات خوردن

یکی از اولین چیزهایی که با دیدن یک فرد لاغر به ذهنمان خطور می‌کند این است که آن‌ها دچار اختلالات خوردن شده باشند. امروزه حتماً شنیده‌اید که بعضی از افراد دچار آنورکسیا یا بولیمیا هستند. این افراد به دلیل تأثیر گرفتن از فرهنگ غالب دچار اختلالات خوردن می‌شوند، زیرا از بدن و اندام خود راضی نیستند.

ضعف عضلانی

کمبود مواد مغذی بر تمام بدن اثر می‌گذارد، از جمله عضلات. عضلات شما برای سالم و قوی بودن به پروتئین نیاز دارند و وقتی پروتئین کافی نمی‌خورید، عضلاتتان ضعیف خواهند شد. بدن شما روزانه به 1500 تا 2000 کالری نیاز دارد تا فرایندهای حیاتی‌اش را خوب پیش ببرد. کمتر از این میزان کالری دریافت کردن می‌تواند کمبودهایی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی به بار بیاورد.

لباس‌هایی که اندازه‌تان باشند پیدا نمی‌کنید

اگر زیاد لاغر باشید، لباس خریدن دیگر برایتان لذت‌بخش نیست. اگر سایزهای رایج جامعه خوب اندازه‌تان نشوند، به سختی می‌توانید چیزی پیدا کنید که روی بدنتان خوب بنشیند. مثلاً شلوارهای جین ممکن است از نظر قدی اندازه‌تان باشند اما در قسمت کمر یا ران‌ها خوب فیت‌تان نشوند. آیا می‌دانستید خیلی از افراد لاغر اغلب از فروشگاه‌های لباس بچه‌گانه خرید می‌کنند؟!

خستگی و بی‌انرژی بودن

وقتی خیلی لاغر هستید، زود هم خسته می‌شوید. وقتی چیزی می‌خورید، بدنتان مقداری از مواد مغذی گرفته شده از غذا را به عنوان انرژی ذخیره می‌کند. از آنجایی که احتمالاً به اندازه کافی نمی‌خورید، ذخایر انرژی‌تان نیز اندک است. بنابراین انجام فعالیت ساده‌ای مثل پیاده‌روی تا فروشگاه محل می‌تواند برای شما تقریباً غیرممکن باشد. افراد خیلی لاغر انرژی لازم برای ورزش کردن و عضله سازی را ندارند.

کلام آخر
جامعه پزشکی هرکسی را که شاخص توده بدنی‌اش کمتر از 18.5 باشد، خیلی لاغر می‌داند. طیف هدف برای شاخص توده بدنی باید تقریباً 19 تا 24 باشد. اگر 15 درصد از وزن ایده‌آل‌تان سبُک‌تر هستید، باید تدریجاً مقداری وزن اضافه کنید.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.