تبیان، دستیار زندگی

چرا بعضی از داروها موجب سردرد می‌شوند؟

دلیل اینکه چرا برخی از داروها سبب سردرد می‌شوند می‌تواند بسته به نوع بیماری یا عارضه‌ی تحت درمان و داروی به کار رفته متفاوت باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردرد
هر دارویی که شما برای تسکین درد و ناراحتی‌تان مصرف می‌کنید می‌تواند سردردهای مکرر برایتان ایجاد نماید. این سردردها ممکن است بیش از 15 روز طول بکشند که معمولاً به خاطر اوردوز کردن در داروهای سردرد می‌باشند.

علائم سردردهای ناشی از دارو چیست؟

علائم یک سردرد ناشی از مصرف دارو می‌تواند بسته به نوع سردرد اولیه تحت درمان و همچنین دارویی که مصرف می‌کنید متفاوت باشد. این یک درد روزانه یا تقریباً روزانه است که اغلب شما را صبح زود از خواب بیدار می‌کند. این سردرد با داروی مسکن بهتر می‌شود اما به محض اینکه اثرات دارو از بین می‌رود، دوباره برمی‌گردد.
دیگر علائم شامل حالت تهوع، بی‌قراری و مشکل در تمرکز ذهنی، مشکلات حافظه و حساسیت پذیری می‌شوند.

چه داروهایی موجب سردرد می‌شوند؟

ما دقیقاً نمی‌دانیم چرا مصرف برخی از داروها سبب سردردهای مکرر می‌شوند؛ اما ریسک ابتلا به یکی از این سردردها بسته به دارو گوناگون است. همچنین باید بدانید که هر دارویی برای سردرد شدید می‌تواند موجب این نوع سردرد شود. ضمناً این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

. مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب
. داروهای ضد درد مانند آسپرین و استامینوفن، یا ترکیبی از چند داروی ضد درد می‌توانند موجب سردرد شوند، خصوصاً اگر به مدت چند روز مصرفشان کنید.
. داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می‌توانند سبب سردرد شوند و مصرف زیاد آن‌ها برای مدت زمان طولانی سبب سردردهای مکرر خواهد شد.

داروهای میگرن
داروهای میگرن شامل داروهای قوی‌تری مانند تریپتان‌ها، اوپیودها و یا ترکیبی از داروهای مسکن می‌شوند. این داروها را بیشتر از ده روز در عرض یک ماه مصرف نکنید. چون در این صورت این داروها می‌توانند یک سردرد مداوم در افرادی ایجاد کنند که در حال حاضر این مشکل را دارند یا دچار میگرن هستند.
اوپیودها، داروهای مسکن مشتق شده از اوپیوم (ماده مخدر) یا ترکیبات مصنوعی اوپیوم هستند که شامل ترکیبی از کدئین و پاراستامول می‌شوند. همچنین این سردردها با اعتیاد به داروهای مسکن خیلی بدتر از اعتیاد با تریپتان‌ها هستند.

ریسک فاکتورها برای داروهایی که موجب سردرد می‌شوند

. سابقه سردرد مزمن، خصوصاً سردردهای میگرنی
. استفاده مکرر از داروهای سردرد (اگر ترکیبی از داروهای ضد درد را به مدت ده روز یا بیشتر در یک ماه مصرف کنید و یا اگر داروی مسکنی را به مدت بیشتر از 15 روز متوالی در یک ماه مصرف کنید، این ریسک بیشتر خواهد شد)

داروهای میگرن شامل داروهای قوی‌تری مانند تریپتان‌ها، اوپیودها و یا ترکیبی از داروهای مسکن می‌شوند. این داروها را بیشتر از ده روز در عرض یک ماه مصرف نکنید. چون در این صورت این داروها می‌توانند یک سردرد مداوم در افرادی ایجاد کنند که در حال حاضر این مشکل را دارند یا دچار میگرن هستند


آیا درمانی برای این نوع سردرد وجود دارد؟

اگر اغلب دچار سردردهای ناشی از مصرف دارو می‌شوید، اولین کاری که باید بکنید این است که مصرف این داروها را کاهش دهید تا سیکل درد بشکند. پزشک بعد از اینکه تشخیص قطعی داد، اولین کاری که خواهد کرد این است که شما را نسبت به مشکلتان آگاه کرده و به یک نورولوژیست ارجاع خواهد داد.
سپس پزشک از شما می‌خواهد داروی مورد نظر را فوراً متوقف کرده یا دوز مصرفی آن را تدریجاً کاهش دهید. اما طبیعی است که با قطع مصرف دارو، سردردهایی داشته باشید. زیرا این نوع سردرد معمولاً مستقیماً به نوع داروی ضد دردی که مصرف می‌کنید، زمان مصرف و همچنین دوز مصرفی‌تان مرتبط است. رایج‌ترین رژیم درمانی، با یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی صورت می‌گیرد. مثلاً ناپروکسن، هر دوازده ساعت و به مدت دو تا سه هفته.

وابستگی به داروهای مسکن

همان‌طور که می‌بینید، وابستگی به دارو می‌تواند ریسک فاکتوری برای سردرد ناشی از مصرف داروهای OTC باشد. از این رو، این احتمال وجود دارد که علائم ترک دارو را تجربه کنید، مثلاً:
. اضطراب و بی‌قراری
. تهوع و استفراغ
. بی‌خوابی
. یبوست
این علائم معمولاً بیش از دو تا ده روز تداوم دارند؛ اما ممکن است تا چند هفته هم طول بکشند. در خیلی از موارد، حتی ممکن است نیاز به درمان اضطراب و استفراغ طی چند روز اول پیدا کنید.

نتیجه‌گیری درباره داروهایی که سبب سردرد می‌شوند

سردردهای ناشی از مصرف زیاد داروهای ضد درد و تعداد دفعات سردردهای اولیه قابل پیشگیری‌اند. همچنین پزشک می‌تواند درمان‌های پیشگیرانه را به شما توصیه کند که با کمک آن‌ها می‌توانید جلوی درد ناشی از استفاده زیاد از این نوع داروها را بگیرید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.