تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با اتریوم،اتریوم گس و ریپل فقط در 5 دقیقه!

مجله خبری سکه نیوز در سال ۱۳۹۸ و با تمرکز بر حوزه‌ رمزارز و بلاک‌چین شروع به کار کرد. هدف از راه‌اندازی این مجله، در قدم اول فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی پیرامون حوزه‌های مذکور در قالب خبررسانی، آموزش و تحلیل مسائل روز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با اتریوم،اتریوم گس و ریپل فقط در 5 دقیقه!

گس اتریوم را بهتر بشناسیم

اتریوم گس چیست و چه کاربردی دارد؟ اتریوم به چه معناست؟ جایگاه اتریوم و اتریوم گس در دنیای رمز ارزها کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات و توضیحات دقیق‌تر که درعرصه فناوری و تکنولوژی به کار برده می‌شوند و ممکن است درک آن برای افراد مبتدی و ناآشنا کار راحتی نباشد، با ادامه مطلب همراه ما باشید

مفهوم اتریوم چیست؟

قبل از اینکه مستقیما به سراغ گس اتریوم برویم بهتر است اول معنی و مفهوم اتریوم را بدانیم تا درک ما برای گس اتریوم بیشتر شود.
اتریوم (ethereum) دومین ارز دیجیتال میباشد که مبتنی بر فناوری بلاکچین است که در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین که یک جوان 23 روسی بود مطرح شده و در عرصه فناوری دیجیتال روی کار آمد.
به زبان ساده‌تر اتریوم نرم افزاری محاسباتی است که همزمان یک سری محاسبات ریاضی را بر روی کامپیوترهای مختلف انجام میدهد و به آن‌ها گره یا نود گفته می‌شود.

اتریوم نیز در دسته ارز دیجیتال قرار می‌گیرد و شبیه بیت کوین است اما سازوکار آن فرق میکند و کاربرد آن متفاوت‌تر از بیت کوین است.
به فعال ترین گره یا نود، ماینر گفته می‌شود. به ماینرها استخراج کننده نیز می‌گویند که وظیفه آن‌ها محافظت از خطر حمله و نفوذ به شبکه است و پردازش محاسباتی را که اولویت بندی شده‌اند را انجام می‌دهند.

تراکنش‌هایی که روی بلاک چین اتریوم صورت می‌گیرد وابسته به ماینرها می‌باشد در واقع بدون ماینرها تراکنشی انجام نمی‌شود.

برای پرداخت و قدردانی از زحمات ماینرها لازم است یک سری کارها و عملیات یا تراکنشاتی روی اتریوم انجام می‌گیرد را برای پرداخت به آنها، به صورت عددی و یا کمی اندازه‌گیری کنیم که به هر واحد اندازه‌گیری عملیات و تراکنش‌ها گس میگویند.

کاربرد و مزایای اتریوم در جامعه جهانی


بلاکچین اتریوم بگونه‌ای طراحی شده است که برای اجرای کدهای برنامه نویسی غیر متمرکز بکار میرود.
با این پلتفرم میتوان برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز یا به اختصار (Dapp) را بدون نیاز به واسطه و با استفاده از توزیع جمعی راه‌اندازی و ایجاد کرده و عمل خاصی را انجام داد.

. از مزایای پلتفرم غیر متمرکز اتریوم میتوان به غیر قابل تبدیل بودن آن اشاره کرد زیرا واسطه‌ها و اشخاص ثالث در داده ها نمی‌توانند تغییری ایجاد کنند.
. دومین مزیت به نفوذ نیافتن و غیرقابل دستکاری بودن مربوط می‌شود. چون برنامه‌ها به صورت متحد در شبکه فعالیت میکنند توانایی نفوذ یا حذف داده از شبکه و سانسور آن وجود ندارد.
. سومین مزیت آن داشتن امنیت و تضمین شده توسط رمزنگارها می‌باشد.
. فعال بودن دائم و همیشگی چهارمین مزیت اتریوم است و به این دلیل برنامه‌ها توقف نکرده و هیچ کس نمی‌تواند از اجرای برنامه‌ها جلوگیری کند.
. پنجمین مزیت نیز این است که هر خدماتی مانند پرداخت‌ها، بیمه و رای‌گیری که توسط واسطه انجام میپذیرد و به صورت متمرکز انجام می‌شود توسط اتریوم غیر متمرکز شده و با بلاکچین تمرکز زدایی می‌شود.
آشنایی با اتریوم،اتریوم گس و ریپل فقط در 5 دقیقه!

گس اتریوم چیست؟
همانطور که در مطلب بالا گفته شد هر عملیات و تراکنش‌هایی که بر روی شبکه اتریوم انجام میشود دستمزد یا کارمزد مربوط به خود را دارد که به صورت اتر یا ارز دیجیتال شبکه اتریوم پرداخت میشود .

و اگر کارمزد را به صورت اتر یا اتریوم انجام دهید پرداخت کارمزد بر حسب گس (gas) محاسبه میشود.

به بیان ساده گس بیان میکند که مقدار کاری که برای تراکنش در بلاکچین انجام شده چقدر است و کارمزد آن را نسبت به توان محاسباتی که نیاز است را محاسبه میکند اما اتریوم ارزی است که برای پرداخت گس استفاده میشود.

تراکنش هایی که صورت میپذیرد بر حسب پیچیدگی و مقدار کاری که پردازش می‌شوند باهم تفاوت دارند.

در اتریوم پرداخت هزینه برای گس، متعلق ماینرها است که ماینرها وظیفه امنیت و تایید تراکنش هارا به به عهده دارند
آشنایی با اتریوم،اتریوم گس و ریپل فقط در 5 دقیقه!

گس قیمت ثابتی ندارد، هرینه و قیمت گس را کاربران خود انتخاب کرده و هزینه‌ای دلخواه پرداخت میکنند.

شبکه اتریوم ظرفیت محدودی دارد و همه تراکنش‌ها در لحظه و آنی تایید نمی‌شوند.

از این رو ماینرها تراکنش‌ها را اولویت‌بندی میکنند و تراکنش با کارمزد یا گس بالا را انتخاب و تایید میکنند زیرا به دلیل انبوه تراکنش‌ها و حمله اسپمرها به شبکه ممکن است شبکه کند شود و اگر کسی هزینه پرداختی گس را پایین و کم انتخاب کند ممکن است تراکنش او در صف مانده و حتی هیچ وقت تایید نشود.

برای اولویت‌بندی تراکنش‌ها ماینرها از شاخصه‌هایی به نام، گس پرایس به معنی قیمت گس (gas price) و گس لیمیت به معنی حد گس (gas limit) بهره میبرند.

مفهوم گس لیمیت (gas limit) یا حد گس


برای انجام عملیات تراکنش در شبکه اتریوم، کسی که به عنوان فرستنده تراکنش فعال است باید گس لیمیت را قبل از فرستادن تراکنش، تعیین کند.

حداکثر گسی که فرستنده برای پردازش تراکنش خود میتواند پرداخت کند را حد گس مینامند.
وقتی میخواهید حد گس را تعیین کنید توجه داشته باشید که:

. هر عملیات و تراکنش مختلف هزینه گس مختلفی نیز دارد.
. ماینرها زمانی که گس تمام شد از عملیات صرف نظر میکنند.
. وقتی که مقدار گس اضافه باقی ماند خیلی زود به شخص فرستنده گس ها برمیگردد

مفهوم گس پرایس (gas price) یا قیمت گس


گس پرایس یعنی هزینه‌ای که کاربر برای هر هرگسی که مصرف میکند بپردازد همانطور که میدانیم قیمت گس‌ها برای انجام عملیات و ترانکش ثابت است و قیمت توسط کاربر انتخاب و پرداخت می‌شود.

در نتیجه ماینرها از میان همه‌ی تراکنش‌های انجام شده تراکنشی را انتخاب و تایید میکنند که قیمت گس و حد گس بیشتری دارد.

 (GWEI) واحدی است که بخاطر پرداخت کارمزد هر گس برای ماینرها که همان قیمت گس اتریوم میباشد را در نظر می‌گیرند که تراکنش را میتواند در اول لیست صف تراکنش‌ها قرار دهد و میتوانید با پرداخت گس بیشتر هنگام شلوغی و ترافیک شبکه تراکنش خود را توسط ماینرها خیلی زود به تایید برسانید.

ریپل (Ripple) چیست؟


ریپل یک نوع رمز ارز دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم است و از فناوری بلاکچین یا زنجیره بلوکی برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می‌کند که به اختصار با علامت (XRP) که یک توکن است، نشان داده می‌شود.

ریپل که از فناوری ارز رمز پایه، یا رمزنگاری استفاده می‌کند یک پروتکل متن باز و سیستم پرداخت متمرکز است که پرداخت و تراکنش های مالی و بین المللی را با کمترین هزینه و کارمزد در مدت زمان فوری و سریع انجام می‌دهد.

مقایسه ریپل با اتریوم و هدفش در بازار جهانی


بنیان گذاران ریپل به نام جد مک کالب و کریس لارسن که ریپل را در سال 2012 به وجود آوردند هدف از راه اندازی ریپل پراخت سریع و هزینه کارمزد کم برای تراکنش‌های بین المللی عنوان کرده‌اند.

هدف ریپل آن است که مردم از دست ابزارهای مالی که وقت آن‌ها را می‌گیرد و مدت زمان بیشتری که برای تراکنش لازم است را می‌طلبد خلاص شوند مانند کارت های اعتباری و بانک ها.
اتریوم و ریپل چند سال پیش برای به دست آوردن رتبه دوم در بین رمز ارزها که در بازار به عنوان ارز رمزنگاری شده توجه مثبتی به آنها وجود دارد، یکدیگر را به چالش کشیدند و رقیب هم هستند و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

برای مقایسه ریپل و اتریوم باید توجه داشت که ویژگی هایی نظیر عملکرد و مکانیسم این رمز ارزها چگونه است و هدف آن‌ها برای آینده پرداخت‌ها و تراکنشات در بازار سرمایه و بین الملی چیست همچنین نحوه سازوکار توکن‌ها در هر کدام به چه صورت است.

با مقاله‌های بیشتری در خصوص رمز ارز دیجیتال با سکه نیوز همراه باشید.