تبیان، دستیار زندگی

سیاه نمایی در مورد ایران

ماجرای حمله رسانه‌ای به کسی که از ایران تعریف کرده بود

«حق ندارید ایران را کشوری زیبا وزندگی‌ ایرانی‌ها را عادی نشان دهید.» ایران بدترین کشور دنیاست. زندگی همه ایرانی‌ها سیاه است. مردم ایران بدبخت‌اند. مهاجرت کنید تا خوشبخت باشید. این گزاره‌ها تنها بخشی از نفرت پراکنی‌های چند کاربر در مورد یک توئیت ساده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ماجرا ازاین‌قرار است که «رافائل مائوریلو» استاد ایتالیایی دانشگاه علامه که چند سالی است در ایران زندگی می‌کند، با تعدادی عکس از زیبایی‌های تهران گفته بود اما تنها به جرم نشان دادن بخشی از زندگی عادی مردم در تهران، هدف بدترین توهین‌ها و حملات قرار گرفت.
حملات توئیتری عمدتاً از سوی اکانت‌هایی صورت گرفت که پروژه «زندگی نرمال» را در چند ماه اخیر دنبال می‌کردند.
هم‌زمان با اوج‌گیری فشارهای دولت امریکا به ایران فعالیت این کمپین هم شروع شد. کاربران ایرانی توییتر، با داغ کردن هشتگ زندگی نرمال اعتراضاتی را نسبت به وضع معیشت و همچنین محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی به راه انداختند.
این هشتگ در عرض چند روز به موجی توییتری تبدیل شد که بسیاری از ایرانیان خارج و داخل کشور سعی کردند با استفاده از آن، زندگی در داخل و خارج از ایران را باهم مقایسه کنند و تفاوت شرایط را به تصویر بکشند.

کاربرانی عمدتاً جعلی با انتشار برخی عکس‌ها از مزیت‌های عجیب‌وغریب زندگی در غرب می‌گفتند. کاربری از درآمد چند صد هزار دلاری نوشته بود و دیگری از خانه‌هایی رؤیایی برای کم‌درآمدترین اقشار جامعه می‌گفت!

بسیاری از افرادی که مهاجرت را انتخاب می‌کنند، با همین تصورات فانتزی عازم کشورهای غربی می‌شوند. کار به‌جایی رسیده بود که حتی بی‌خانمانی در امریکا هم بخشی از توسعه امریکا و آزادی مردم آمریکا معرفی‌شده بود.

این توئیت‌ها در حالی شروع‌شده بود که هم‌زمان با آن تصاویر صف‌های چند کیلومتری مردم در امریکا و دیگر کشورها برای غذا منتشر می‌شد که نشان می‌داد، ادعاهای فانتزی این کمپین خیلی با واقعیت آنچه در غرب رخ می‌دهد، فاصله دارد.

این کاربران هم‌زمان که کشورهای غربی را بهشت زندگی معرفی می‌کردند، از هیچ تلاشی برای سیاه نمایی ایران دریغ نکردند. تک‌تک مشکلاتی که در همه جای دنیا مردم با آن مواجه می‌شوند به بدترین شکل در ایران بزرگنمایی شد و ایران به‌عنوان یک استثنا در مشکلات معرفی شد. برای مثال وقتی هنوز واکسن در هیچ کجای جهان به تولید عمده نرسیده بود، به‌دروغ ایران را تنها کشوری که مردم آن واکسینه نشده‌اند، معرفی می‌کردند.

هر اقدامی صورت گرفت تا با تزریق ناامیدی میان مردم، حس خود تحقیری ایرانی‌ها را افزایش دهند. این پروژه یک عملیات مشخص داشت: زندگی در همه‌جا به‌جز ایران عالی است.

در طول این کمپین، هر تلاشی برای ایجاد حس خوب میان مردم و امید به بهبود وضعیت با بدترین حملات مواجه شد.
توئیت این استاد هم چون ایده اصلی این پروژه یعنی «ارائه تصویر یک ایران ویران‌شده» را زیر سؤال برد و موردحمله قرار گرفت.

زندگی در ایران هم مثل همه جای دنیا پر از نقاط سفید و سیاه است. البته، با شروع تحریم‌ها مشکلات در ایران به طرز قابل‌مشاهده‌ای افزایش پیداکرده است. سیاه نمایی در مورد ایران هم‌زمان با شروع تحریم‌ها شدت یافت تا مردم احساس رنج بیشتری داشته باشند.
آمریکایی‌ها از طرفی مردم ایران را با تحریم تحت‌فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر به آن‌ها ناامیدی تزریق می‌کنند.