تبیان، دستیار زندگی

نحوه به توافق رسیدن والدین بر سر انتخاب اسم

تاثیرات باورنکردنی نام کودک در زندگی آینده او

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب اسم کودک کار آسانی نیست، در اینجا چند نکته برای کمک به شما آورده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتخاب اسم کودک
همه والدین دوست دارند بهترین‌ها را برای فرزندشان فراهم کنند. اغلب پدر و مادرها تلاش می‌کنند تا با بهترین اسباب‌بازی‌ها، بهترین اتاق زایمان، بهترین لباس‌ها و... کودکشان را از دیگران متمایز کنند. یکی از راه‌هایی که والدین به دنبال منحصربه‌فرد کردن فرزندشان هستند، اعطای اسم به همان نسبت متمایز و گاه عجیب است اما گاهی والدین در انتخاب اسم برای فرزندشان دچار اختلاف می‌شوند و اغلب آنها از تأثیرات اسم بر زندگی آینده فرزندشان بی‌خبر هستند. به همین منظور ما در این مقاله به اهمیت انتخاب اسم برای کودک و روش‌های به توافق رسیدن والدین بر سر انتخاب اسم به ارائه نکات مهمی پرداخته ایم.

آیا انتخاب اسم در شخصیت آینده کودک تأثیر می‌گذارد؟

والدین وقت زیادی را صرف تصمیم‌گیری برای انتخاب نام مناسب فرزندشان می‌کنند. برخی به دنبال یک نام منحصربه‌فرد و خاص هستند که فرزندشان را متمایز کند، برخی دیگر ممکن است خیلی سریع بر سر گذاشتن اسم‌های مذهبی و یا نام یکی از عزیزان بر روی فرزندشان به توافق برسند اما والدین کمی درک می‌کنند که نام کودک با تعدادی از خصوصیات در ارتباط است که ممکن است هنگام بزرگ شدن کودک حتی در رشد و شخصیت او تأثیر بگذارد. برخی مطالعات نشان داده است که بین نام و شخصیت یک شخص رابطه مستقیمی وجود دارد.
پشت هر کلمه‌ای که روزانه استفاده می‌کنیم معنایی پنهان است و نام‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از افراد بر این باورند که نام کودک ممکن است شخصیت آن‌ها را تا حد زیادی تعیین کند. باید دقت کنید که با صدازدن اسم اشخاص، شما فقط نام آن‌ها را صدا نمی‌زنید بلکه او را بامعنی آن اسم مورد خطاب قرار می‌دهید؛ این ممکن است یکی از دلایلی باشد که می‌گویند نام کودک در آینده و شخصیت او تأثیرگذار است.
همچنین برخی مطالعات نشان داده است که کودکانی که نامشان را دوست دارند و نامشان از معانی مثبت و زیبایی برخوردار است، نسبت به کسانی که نامشان را دوست ندارند، از اعتمادبه‌نفس و خودباوری بیشتری برخوردارند.
از طرف دیگر، بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که نام افراد چقدر می‌تواند در موفقیت زندگی تأثیر بگذارد. این تحقیقات برخی از مفیدترین یافته‌ها درباره انتخاب اسم را نشان می‌دهد:

اگر تلفظ نام آسان باشد، مردم بیشتر طرفدار شما خواهند بود
در یک مطالعه از دانشگاه نیویورک، محققان دریافتند که افرادی که تلفظ نامشان راحت‌تر است، اغلب موقعیت‌های بالاتری در محل کار دارند.

اگر نام شما متداول و رایج است، احتمال استخدام شما بیشتر است
در یک تحقیق از دانشگاه مارکت، محققان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد نام‌های کم‌نظیر و رایج، دوست‌داشتنی‌تر هستند. افرادی که نامشان رایج است، سریع‌تر استخدام می‌شوند و کسانی که نامشان کمیاب و غیرمعمول است، کمتر مورد استخدام قرار می‌گیرند. این بدان معناست که افرادی بانام‌های رایج علی، محمد، حسین، مهدی، رضا، امیرعلی و ...، در آینده شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت.

اسامی کمیاب و غیرمعمول با بزهکاری کودکان مرتبط است
مطالعه‌ای در سال 2009 در دانشگاه شیپنسبورگ نشان داد که بین محبوبیت نام کوچک و رفتار مجرمانه نوجوانان رابطه شدیدی وجود دارد. محققان دریافتند نوجوانان بانام‌های کمیاب و غیرمعمول بیشتر به رفتارهای جنایی روی می‌آورند. بدیهی است که این یافته‌ها نشان نمی‌دهد که نام‌های غیرمعمول باعث این رفتار شده‌اند، بلکه صرفاً ارتباط بین این دو مورد را نشان می‌دهند.(1)

 والدین چگونه در انتخاب اسم به توافق برسند؟

 شاید شما به‌عنوان مادر از سال‌ها پیش اسمی را برای فرزندتان در نظر گرفته‌اید و می‌خواهید همان اسم را روی کودکتان بگذارید اما همسرتان با آن اسم مخالف است. گاهی هم پدرها روی اسمی خاص تأکیددارند که مادر با آن مخالف است. گاهی برخی مادران با یکسری استدلال غلطی مثل‌اینکه چون فامیلی بچه با پدر یکی است پس حداقل اسم را من انتخاب کنم یا بچه را من 9 ماه در شکم پرورش داده‌ام پس حق من است نام فرزندم را انتخاب کنم، نظر پدر را نادیده می‌گیرند. درحالی‌که در انتخاب اسم هر والد به یک اندازه حق اظهارنظر دارند و انتخاب اسم باید به‌گونه‌ای باشد که موردتوافق هر دو والد باشد زیرا او کودک هردوی آن‌هاست. برای آنکه در انتخاب اسم دچار اختلاف نشوید و به یک توافق مشترک برسید لازم است به نکات زیر توجه کنید:

معیارهایتان را مشخص کنید
قبل از شروع فرایند، بهتر است برخی از معیارهای اساسی را که هر می‌توانید در مورد آن‌ها توافق کنید را تعیین کنید.  ممکن است یکی از زوجین تمایل داشته باشد اسمی مذهبی برای فرزندش انتخاب کند و زوج دیگر به دنبال اسمی خاص و منحصربه‌فرد باشد. در این صورت می‌توانید با احترام به سلیقه همدیگر به دنبال اسمی مذهبی و منحصربه‌فرد باشید. به هر ترتیب، معیارهای شما هرچه باشد، آن‌ها را بنویسید و حداقل هنگام جستجوی نام‌ها از این مرزها پیروی کنید.

به شریک زندگی خود گوش دهید
اگر همسرتان با پیشنهاد اسمی که شما انتخاب کرده‌اید مخالفت کرد، به‌جای بحث و دعوا بهتر است به دلایل مخالفت او گوش دهید. آیا این اسم او را یاد کسی می‌اندازد؟ آیا او اسم‌های رایج و متداول را به اسم‌های عجیب‌وغریب یا خاص ترجیح می‌دهد؟ سعی کنید هنگام بحث درباره دلایل دوست‌نداشتن نام از همسرتان سؤال کنید و این را به خاطر داشته باشید که هر دوی شما در یک تیم هستید. هردوی شما بهترین‌ها را برای پسر یا دخترتان ازجمله نام مناسب می‌خواهید.

لیست‌های جداگانه‌ای تهیه کنید
یکی از بهترین راه‌ها برای به توافق رسیدن بر سر اسم کودک این است که لیستی جداگانه از نام‌ها تهیه کنید، سپس لیست‌هایتان را با یکدیگر عوض کنید و به یکدیگر اجازه دهید هراسمی را که دوست ندارید، خط بزنید. این به شما کمک می‌کند تا حداقل بر سر اسم‌هایی که با یکدیگر توافق دارید به نتیجه برسید.

نام کودک را به‌نوبت انتخاب کنید
اگر قصد دارید بیش از یک فرزند داشته باشید، همسرتان می‌تواند نام کودک اول را بگذارد، با این تفاهم که شما نام فرزند بعدی خود را انتخاب خواهید کرد.

قرعه‌کشی کنید
اسامی مدنظرتان را روی کاغذ نوشته و در یک ظرف بگذارید یا بهترینش آن است که اسامی را روی کاغذ نوشته و لای قرآن بگذارید و از شخص ثالثی بخواهید یک نام را بیرون بکشد.

از دوستان و خانواده‌تان کمک بگیرید
اگر به هیچ نحوی نمی‌توانید در مورد انتخاب فرزندتان با یکدیگر به توافق برسید، بهتر است از فردی که هر دو نفرتان قبولش دارید، کمک بگیرید و از او بخواهید اسمی را برای فرزندتان انتخاب کند.

انتخاب اسم برای کودک یکی از هیجان‌انگیزترین و شیرین‌ترین لحظات برای هر پدر و مادری است اما یادتان باشد که مبادا به خاطر چنین مسئله پیش‌پاافتاده‌ای با یکدیگر دچار اختلاف شوید. نکات فوق را برای نام کودکتان امتحان کنید و این نکته را همواره به خاطر بسپارید که هردوی شما به یک اندازه در انتخاب اسم فرزندتان سهم دارید؛ پس بهتر است به جای بحث و دعوا با همدیگر توافق کنید.

پی نوشت: 1- ترجمه شده از businessinsider