تبیان، دستیار زندگی

بایدن؛ رنج مردم ایران مبارک!

چرا جو‌بایدن ادعای دوستی با ایران را می‌کند؟

بایدن و وزیر خارجه امریکا در پیام‌هایی جداگانه عید نوروز را به ایرانی‌ها تبریک گفتند! بایدن گفته پس‌ازاین همه رنج، پیام شادی نوروز بیشتر از همیشه موردنیاز است!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اولین پیام نوروزی خود را به ملت‌هایی که جشن هزاره ورود بهار و سال نو ملی ایران را جشن می‌گیرند، منتشر کرد.
به نقل از کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی گفت: «بهار نمادی ابدی از تجدید حیات و تولد دوباره است و نور و امید قلب مردم را از ایالات‌متحده تا ایران، آسیای میانه، اتحادیه‌های اروپا، خاورمیانه و اروپا پر می‌کند. این همان پیام و شادی نوروز است که ما با انداختن یک سفره هفت‌سین در کاخ سفید، آن را گرامی می‌داریم.»
وی گفت: «این پیام، امسال شاید بیش از هر زمان دیگر، به‌شدت موردنیاز است. پس‌ازآن همه رنج و خسران، [این پیام] برای ما یادآور آن است که روزهای بهتری در پیش است و همه ما باید برای دستیابی به آینده‌ای مشترک و برخوردار از صلح، رفاه و درک بیشتر باهم کارکنیم.»
این در حالی است که علت اصلی درد و رنج ایرانی‌ها تحریم‌هایی است که دولت امریکا علیه ایران وضع کرده است.پیش از بایدن، اوباما و ترامپ‌ هم هم‌زمان با شدید‌ترین تحریم‌ها، ریاکارانه عید نوروز را تبریک می‌گفتند!
مردم ایران سال نو را در حالی جشن می‌گیرند که تحریم‌های امریکا آن‌ها را از واردات دارو هم محروم کرده است. رسانه‌های آمریکایی همواره درد و رنج مردم ایران را به‌عنوان دستاورد فشار تحریمی نشان می‌دهند.
ریچارد نفیو که حالا مسئول میز ایران در دولت بایدن است، باافتخار رنج مردم ایران را هدف تحریم‌ها اعلام کرده بود.
دولت بایدن باوجود ادعاهای صلح‌جویانه انتخاباتی، فشار اقتصادی علیه ایران را تغییر نداده است.
ایران از ابتدا اعلام کرده بود اگر امریکا به برجام بازگردد، حاضر است متقابلاً تعهدات خود را اجرا کند اما دولت بایدن تنها شعار صلح‌طلبی می‌دهد و در مقابل، از هیچ تلاشی برای بدتر کردن اوضاع در ایران دریغ نمی‌کند.
مقامات دولت امریکا اعلام کرد‌ه‌اند که بایدن قرار است تحریم‌های ایران را به بهانه دخالت در انتخابات امریکا بیشتر هم بکند.
چند روز پیش مشخص شد، ایران به دلیل تحریم و محدودیت منابع مالی برای مبارزه با کرونا به دنبال دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول است اما دولت بایدن اجازه دریافت این وام را هم به ایران نمی‌دهد.
رسانه‌ها پیش‌ازاین گفته بودند، با آمدن بایدن، رویکرد دولت امریکا در تحریم‌های درمانی تغییر محسوس خواهد کرد! این، آخرین تلاش امریکا برای عدم دسترسی ایران به منابع مالی برای مبارزه با کرونا نبود. بر اساس توافقی غیررسمی بنا بود تا کره جنوبی پول‌های ایران را پس دهد اما با مخالفت امریکا، ایران نمی‌تواند حتی پول خود را از کره جنوبی بگیرد.
در چند هفته اخیر، برخی از گزارش‌ها از افزایش واردات نفت چین از ایران خبر داده بودند. این خبر تا حدی ایران را به افزایش درآمدهای نفتی خود امیدوار کرده بود اما در مقابل دولت بایدن اعلام کرد که چین را به دلیل واردات از ایران تحریم خواهد کرد!
سیاست سخت‌گیرانه بایدن علیه ایران باعث شده تا کوشنر، داماد تندروی ترامپ که مجری بخشی از سیاست‌های تهاجمی او بود هم از بایدن تقدیر کند.
دولت بایدن مانند دولت‌های قبلی امریکا تمام تلاش خود را می‌کند تا هیچ بهبودی در وضعیت اقتصاد ایران رخ ندهد. باوجود همه این فشارها ادعای دوستی با مردم ایران همچنان سیاست دولت‌مردان آمریکایی است.