تبیان، دستیار زندگی

کرونا و چالشی به نام سفرهای نوروزی

چرا جلوی سفرهای نوروزی1400 گرفته نشد؟

13 ماه است که مردم با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و امسال دومین نوروزی است که حال‌و‌هوای کرونایی دارد. دراین‌بین شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور هستیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 امسال در حالی به سال 1400 نزدیک می‌شویم که کرونا تاکنون جان بیش از 55 هزار نفر از هم‌وطنانمان را گرفته است و از طرفی کرونای انگلیسی تاکنون بیش از 18 استان را درگیر کرده است. متأسفانه افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و سرعت‌بالای انتشار، افزایش موارد بستری و پیک چهارم کرونا را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است. با شیوع کرونای انگلیسی و عدم اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.
بعد از گذشت یک سال از کرونا، حال دیگر انگار این ویروس ناشناخته برای مردم عادی شده و میزان رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی کاهش‌یافته است.
باوجود مخالفت صریح وزیر بهداشت با سفرهای نوروزی اما با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، اغلب مردم به دنبال برنامه‌ریزی برای سفر هستند. این در حالی است که وزارت بهداشت مدام بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجتناب از تجمع و سفرهای غیرضروری تأکید دارد. بااین‌حال ستاد مقابله با کرونا، مسافرت با وسایل نقلیه عمومی را بلامانع اعلام کرده است. از طرفی هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها نیز برخلاف نوروز گذشته، به مسافران خدمات ارائه خواهند داد. به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد تبعات اقتصادی ناشی از کرونا بر صنعت گردشگری را تا حدودی جبران کند.

رهبر معظم انقلاب 15 اسفندماه فرمودند: «بنده هم قطعاً مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت.»
با گسترش کرونای انگلیسی در شهرهای جنوبی در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمامی شهرهای ایران دوباره به رنگ قرمز درمی‌آیند. البته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته است: «فعلاً مردم اقدام به رزرو بلیط برای نوروز 1400 نکنند.» اگر با سفرهای نوروزی موافقت شود؛ استفاده از وسایل نقلیه عمومی ناخواسته به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل می‌شود. باید دید چند خانواده‌ ایرانی خطرات ناشی از سفر را برای خود به جان می‌خرد.

ستاد کرونا در حالی به دنبال راه‌حل برای برقراری سفرهای نوروزی است که کشورهای اروپایی برای تعطیلات کریسمس محدودیت‌ها را تشدید کردند. برای مثال صدراعظم آلمان خریدهای کریسمس را دلیلی بر گسترش ویروس کرونا در آلمان اعلام کرد. به همین دلیل مقامات آلمان موظف به اعمال تدابیر قرنطینه‌ای سخت‌تر شدند تا بتوانند مرگ‌ومیر را کاهش دهند.

در ایتالیا نیز هم‌زمان با نگرانی از شدت مرگ‌ومیر در آستانه تعطیلات سال نو آمار کرونا به 500 نفر در روز رسید. در شهرهای ایتالیا با جمعیت کمتر از 5 هزار نفر جابجایی تنها تا شعاع 30 کیلومتری امکان‌پذیر شد.
کشورهای دیگر نیز ازجمله (هلند، لهستان، بریتانیا و کره جنوبی) با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس نسبت به ایجاد محدودیت‌های بیشتر اقدام کردند
باید دید ایران اقتصاد را فدای سلامت مردم می‌کند یا از اقدامات کشورهای دیگر برای اعمال محدودیت‌های بیشتر کسب تجربه می‌کند.