تبیان، دستیار زندگی

چکار کنیم تا فرزندمان خلاق شود؟

خیلی از والدین دغدغه‌شون اینه که فرزند‌شون خلاق باشه و دوست دارن بدونن چکار کنن که فرزند‌شون خلاق بشه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خلاقیت
داشتن خلاقیت و ذهنی خلاق برای انجام فعالیت های زندگی بسیار مهم است. داشتن یک ذهن خلاق باعث می شود تا افراد از چیزهایی که در زندگی همیشه به آن عادت داشته اند، فاصله بگیرند و چیزهای جدیدتری را در ذهن خود پرورش دهند.

باید بدونید بچه‌ها خلاق هستن و ما فقط باید زمینۀ مناسب رو برای خلاقیتشون فراهم کنیم. اما چطوری؟ با چه اسباب‌بازی‌هایی؟

بسیاری از مردم خلاقیت را ویژگی ذاتی نمی دانند بلکه آن را حاصل مهارت هایی می دانند که فرد می آموزد و به آن بیش از پیش بها می دهد. اگر می خواهید کودکانی مبتکر داشته باشید، آموزش هنر به آنها یکی از روش های عالی است.



خیلی خوبه که اسباب‌بازی‌هایی برای فرزندمون بخریم که از ظاهرشون معلوم نباشه چطور میشه باهاشون بازی کرد و قاعدۀ خاصی برای بازی کردن با اونها وجود نداشته باشه و یا اگر قاعده هم داره، بشه یه جور دیگه هم باهاشون بازی کرد. مثلاً جورچین رو با جنگا مقایسه کنید.ما می‌تونیم جورچین رو به یک روش خاصی درست کنیم و کنار هم گذاشتن قطعات جورچین قاعده و روش خاص خودشو داره، اما جنگا اینطوری نیست. میشه باهاش چندجور بازی کرد.
.

نکتۀ مهم: دیگه اینه که وقتی اسباب‌بازی‌ رو به فرزندمون می‌دیم، بهش نگیم چطوری باهاش بازی کن. در عوض ازش بپرسیم: «فکر می‌کنی چطوری میشه باهاش بازی کرد؟»

یا اگر گفت: «با اینا چطوری بازی کنم؟» بهش بگیم:« خودت چی فکر می‌کنی؟» یا بعد از اینکه یه روش خاصی برای بازی گفت، می‌تونیم بگیم: «دیگه چجوری میشه با این بازی کرد؟»

البته در آخر می‌تونید روش اصلی بازی با اسباب‌بازی هم به عنوان یه روش دیگه به بچه آموزش بدید اما هیچ‌وقت یک روش خاصِ بازی رو برای یک اسباب‌بازی درست جلوه ندید و نگید: «اینجوری بازی نکن غلطه» و «اینطوری درسته».

خیلی از بچه‌ها قبل از اینکه پدر و مادر روش درست استفاده از یک اسباب بازی رو بهشون بگن، راه‌های جدید و خلاقانه‌ای برای بازی با اون پیدا می‌کنن و بزرگترا رو در بهت و حیرت فرو می‌برن از خاطراتتون بگید. بچه‌های شما چه بازیهای خلاقانه‌ای انجام دادن و میدن؟

بازی‌هایی هم که قاعدۀ خاصی دارن (مثل جورچین) خوب و مفید هستن و لازمه بچه‌ها با اونها هم بازی کنن اما باعث پرورش خلاقیت نمیشن و مهارت‌های دیگه‌ای رو پرورش می‌دن.

والدینی که برای کودکشان کتاب می خوانند ، به رشد مهارتهای شنوایی و پرورش بینش در آنها کمک می کنند. بر اساس نتایج عملی اگر والدین به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خیلی زودتر یاد می گیرند.خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاویر، صحبت کردن را به کودکان می آموزد. تشویق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمینان می بخشد. کتاب ها بخش مهمی از رشد کودکان هستند زیرا به آن ها کمک می کند کلمات جدیدی را یادگرفته و خواندن را به آن ها می آموزد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .