تبیان، دستیار زندگی

چند توصیه مهم به والدین

تأثیرات شگفت آور ابرقهرمانان بر کودکان

به‌عنوان والدین لازم است در مورد ابرقهرمانان موردعلاقه فرزندتان اطلاعاتی را کسب کنید زیرا آن‌ها نقش اساسی در شکل‌گیری شخصیت و رشد کودک شما دارند. خواندن این گزارش می‌تواند به درک نقش این ابرقهرمانان در شکل‌گیری زندگی فرزندتان کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ابرقهرمانان کودکان،الگوبرداری،قهرمانان ملی
کودکان پر از حس کنجکاوی سیری‌ناپذیر و تخیلات هستند. در این دوره کودکان علاوه بر اطرافیان خود از شخصیت‌های کارتونی تقلید می‌کنند. اغلب والدین تصور می‌کنند که کارتون‌ها و انیمیشن‌ها می‌توانند چندساعتی اوقات فراغت کودکان را پر کنند اما حقیقت این است که تماشای برخی فیلم‌ها یا کارتون‌ها باعث می‌شود تا کودک هرروز آن‌ها را مرور کرده و در خیالات خود با قهرمانان داستان همراه شود. بدون شک این ابرقهرمانان تأثیرات شگفت‌آوری بر ذهن کودکان و نوجوانان دارند اما گاهی اوقات این تأثیرات می‌تواند منفی شود. ما در این گزارش به تأثیرات مثبت و منفی ابرقهرمانان بر کودکان می‌پردازیم و در مورد اینکه به‌عنوان والدین چه مراحلی را می‌توانید طی کنید تا چنین اثراتی را به حداقل برسانید، صحبت می‌کنیم.

تأثیرات مثبت ابرقهرمانان بر کودکان

ابرقهرمانان، کودکان را با ویژگی‌های خوبشان الهام می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا افراد بهتری شوند. موارد زیر چند نمونه از تأثیرات مثبت ابرقهرمانان بر کودکان است.

1-آن‌ها به‌عنوان الگو عمل می‌کنند
کودکان به دنبال افراد موردعلاقه خود می‌روند و رفتار، اخلاق و مهارت‌های تصمیم‌گیری آن‌ها را دنبال می‌کنند. به همین دلیل داشتن یک الگوی خوب برای کودکان ضروری است. ابرقهرمانان می‌توانند الگوی خوبی در شجاعت، صداقت، فروتنی و احساس مسئولیت باشند.
نمونه کامل فروتنی، سوپرمن است. او به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند جهان را اداره کند اما بااین‌وجود کمک به مردم را انتخاب می‌کند و به‌عنوان خبرنگار برای کسب درآمد کار می‌کند. کودکان می‌توانند چنین صفاتی را بیاموزند و از آن‌ها پیروی کنند.

2-به ایجاد اعتمادبه‌نفس کمک می‌کنند
ابرقهرمانان از اعتمادبه‌نفس و قدرت لازم برای مقابله با هر چیزی که سر راهشان قرار گیرد، برخوردارند. پس از تماشای کارتون‌های ابرقهرمانی، ممکن است کودک شما باور کند که هیچ‌چیز غیرممکن نیست و این می‌تواند اعتماد به‌نفس او را افزایش دهد.

3- دلسوزی و کمک به نیازمندان را القا می‌کنند
ابرقهرمان‌ها از نیازمندان و بی‌گناهان محافظت می‌کنند. قرار گرفتن در معرض این ویژگی ابرقهرمانی، اهمیت ترحم را به کودکان می‌آموزد و آن‌ها را برای کمک به افرادی که نیاز به کمک و حمایت دارند، ترغیب می‌کند.

4-آن‌ها درست و غلط به کودکان آموزش می‌دهند
ابرقهرمانان برای آنچه درست است، می‌جنگند. پیروی از ردپای آن‌ها می‌تواند به کودکان کمک کند تا تفاوت بین درست و غلط را درک کنند و آن‌ها را برای پیروی از راه درست ترغیب کند.

5- آن‌ها نشان می‌دهند که هرکسی می‌تواند دنیا را تغییر دهد
درحالی‌که مرد عنکبوتی یک ابرقهرمان است که از ارتفاعات بلند می‌پرد و با استفاده از تار به دشمنان خود حمله می‌کند، او همچنین پیتر پارکر معمولی است که با مسائل روزمره نوجوانی در مدرسه دست‌وپنجه نرم می‌کند. همه ابرقهرمان‌ها جدا از زندگی فوق بشری خود زندگی منظمی دارند. این به فرزندان شما کمک می‌کند تا درک کنند، هرکسی می‌تواند یک ابرقهرمان باشد و آن‌ها نیز می‌توانند در جهان تغییر ایجاد کنند.

6-آن‌ها شجاعت و قدرت را آموزش می‌دهند
ابرقهرمان‌ها خود را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا به هدف نهایی برسند؛ یک مثال کامل مرد آهنی است. در پایان انتقام جویان، مرد آهنی موشک را می‌گیرد و به‌تنهایی به سوراخ کرم می‌رود تا مهاجمان بیگانه را نابود کند. مواجهه با کل ارتش بیگانگان به‌تنهایی نیاز به شجاعت و اراده قوی دارد. کودکان در آینده با چالش‌های مختلفی در زندگی روبه‌رو می‌شوند. تقلید کودکان از ابرقهرمانان شجاع می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با سهولت از پس مشکلات برآیند و با موفقیت به پیروزی برسند.

تأثیرات منفی احتمالی ابرقهرمانان بر کودکان

درحالی‌که ابرقهرمانان تأثیرات مثبت شدیدی بر زندگی فرزند شما دارند، اما ممکن است روی آنها نیز تأثیر منفی بگذارد.

1-ممکن است کودک را در معرض آسیب قرار دهد
کودکانی که شیفته ابرقهرمانان هستند ممکن است سعی کنند از آن‌ها الگوبرداری کرده و بدلکاری‌های خطرناک را شروع کنند. اقدامات پرخطر مانند پرش از ارتفاع، بالا رفتن یا بازی با ابزارهای تیز، ممکن است صدمات جدی ایجاد کند.

2-ممکن است مفهوم واقعیت را تحریف کند
دنیای ابرقهرمانان هیجان‌انگیز و جذاب است. کودکان ممکن است تصور کنند بخشی از این دنیای خارق‌العاده هستند. نقش‌آفرینی ابرقهرمانان ممکن است باعث شود کودکان باور کنند که دنیای ابرقهرمانان واقعی است. با این کار، این احتمال وجود دارد که آن‌ها از واقعیت جدا شوند و خود را در دنیای خیالی تصور کنند.

3-ممکن است باعث خودشیفتگی وبرتری جویی در کودکان شود
تماشای قدرتمند بودن ابرقهرمانان ممکن است باعث شود کودکان احساس برتر جویی کنند. آن‌ها ممکن است شخصیت‌پردازی ابرقهرمان‌ها را شروع کنند و معتقد باشند که در مقایسه با دیگران برتر هستند.

4-ممکن است باعث رفتار خشونت‌آمیز شود
فیلم و انیمیشن‌های ابرقهرمانی خشونت زیادی را نشان می‌دهند؛ ازآنجایی‌که ذهن کودکان تأثیرپذیری دارد و به‌سرعت آنچه را که می‌بینند تقلید می‌کنند، بنابراین ممکن است آن‌ها باور کنند که خشونت ورزیدن روش صحیحی برای دستیابی به اهدافشان است.

والدین چه‌کاری می‌توانند انجام دهند؟

به‌عنوان والدین نباید از اهمیت ابرقهرمانان در زندگی فرزند اجتناب کنید. مهم این است که شما با کودک خود همدلی کنید اما درعین‌حال مهم است که به کودک خود بفهمانید که داستان و واقعیت دودنیای جداگانه هستند.

تحقیقات نشان داده که اجازه دادن به کودکان برای تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی می‌تواند پیام اشتباه و نادرستی را به کودکان القا کند. آن‌ها دریافتند که کودکان 5-3 ساله از ابرقهرمانانی که درحال جنگ هستند، تقلید می‌کنند زیرا آن‌ها توانایی شناختی ندارند که پیام اصلی را در تمام فیلم‌های ابرقهرمانی درک کنند. به همین دلیل لازم است والدین آگاهی داشته باشند و بر آنچه فرزندشان مشاهده می‌کند نظارت کنند. خوب است که ابتدا کارتون یا فیلم را خودتان تماشا کنید تا میزان خشونت را ارزیابی کنید؛ سپس در صورت صلاح‌دید اجازه تماشای آن را به کودکتان بدهید.

در حین تماشای کارتون حتماً به تفاوت آدم‌های خوب و بد داستان اشاره‌کنید. کودکان لزوماً افراد واقعی را از شخصیت‌های خیالی متمایز نمی‌کنند؛ بنابراین ذکر ویژگی‌های خوب مانند مهربانی و شجاعت مفید است.

توصیه می‌کنیم تا حد امکان کودکان را از تماشای کارتون‌های ابرقهرمانی محدود کنید تا زمانی که بزرگ‌تر شوند و توانایی شناختی پیدا کنند. ازآنجایی‌که کودکان خیلی سریع تحت تأثیر قرار می‌گیرند، انتخاب ابرقهرمانان مناسب برای تماشا و نگاه کردن بسیار مهم است. والدین باید سعی کنند به‌جای تماشای کارتون‌های ابرقهرمانی، با معرفی قهرمانان ملی مانند حاج قاسم سلیمانی، شهید حججی، شهید همت و... رشادت و پیروزی‌های آن‌ها را در قالب داستان برای کودک بازگو کرده و از دوران کودکی آن‌ها تعریف کنند تا کودکان با الگو قرار دادن آن شخصیت‌ها راه آن‌ها را در آینده ادامه دهند.