تبیان، دستیار زندگی

چرا ایران میزبان لیگ قهرمانان آسیا نشد؟

تیم‌های ایرانی که مشتاقانه و بدون رایزنی برای دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا نامزد شده بودند، با بی‌توجهی کنفدراسیون فوتبال آسیا روبه‌رو شدند. اعلام اسامی کشورهای میزبان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا 2021 از سوی AFC و واگذاری میزبانی سه گروه به عربستان و یک گروه به هند و امارات، گویای وضعیت مدیریتی و نفوذ فوتبال ایران در آسیا است اما مشکل فوتبال ایران کجاست؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

آخر هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا لیست کشورهای میزبان مسابقات لیگ قهرمانان و مقدماتی جامسواکی را اعلام کرد. در یک اقدام عجیب‌وغریب، نه‌تنها هیچ‌کدام از باشگاه‌های ایرانی به‌عنوان میزبان انتخاب نشدند بلکه تیم ملی هم باید برای برگزاری مسابقات خود راهی بحرین شود!

بعضی از رسانه‌ها موضوع تحریم و محدودیت‌های FATF را دلیل این اتفاق دانستند. این ادعا در حالی مطرح شد که قبل‌تر از این هم عدم حضور بانوان در ورزشگاه را دلیل عدم توجه AFC به ایران برای میزبانی مسابقات می‌دانستند. ولی امسال به دلیل کرونا، تمام مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود و به همین دلیل همه منتظر اتفاقی متفاوت بودند.

با نگاهی به گذشته و بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود که تحریم تمام ماجرا نیست. محدودیت‌های بانکی و حق پخش تلویزیونی که به‌عنوان دلایل عدم اعطای میزبانی به ایران یاد می‌شود، مربوط به امسال نیست.

اگر AFC به این دلایل با میزبانی تیم‌های ایرانی مشکل داشت، چند سال اخیر و قبل از شیوع کرونا هم باید مانع میزبانی باشگاه‌های ایرانی می‌شد. شیوع کرونا هم حتی نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این اتفاق باشد چون در گروه E لیگ قهرمانان تنها پرسپولیس و گوا هند برای میزبانی اعلام آمادگی کردند و AFC در کمال ناباوری، هند را که هم امکانات ورزشی کمتر و مبتلایان به کرونای بیشتری دارد را به‌عنوان میزبان انتخاب کرد.

جالب اینجاست که عربستان در حالی میزبان گروه استقلال شده که قبل‌تر AFC به بهانه عدم امنیت کشور ثالث برای دیدارهای نماینده کشورمان با این کشور را مشخص کرده بود اما حالا تیم‌های عربستانی نه‌تنها به ایران نخواهند آمد که میزبان تیم‌های ایرانی در کشورشان خواهند بود!

داستان در بخش ملی، عجیب‌تر است. تیم ملی که روی کاغذ باید میزبان 3 بازی از 4 مسابقه باقی‌مانده می‌بود، حالا باید تمام 4 مسابقه را در زمین رقیبش برای صعود یعنی بحرین بازی کند؛ اتفاقی که قطعاً به حضور شیخ سلمان بحرینی به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال آسیا بی‌ارتباط نیست.

ژاپن، کره جنوبی، چین، قطر، عربستان و امارات به‌عنوان مدعیان اصلی فوتبال در آسیا توانستند سهم خودشان از غنائم میزبانی را به دست بیاورند تا ایران تنها کشوری باشد که بازهم نتوانست در یک مجادله مدیریتی ورزشی موفقیتی کسب کند.