تبیان، دستیار زندگی

بهانه‌گیری‌های پسر 4 ساله‌ام غیرقابل تحمل شده است

اگر امکان دارد راهکار بدهید که چطور در این شرایط کرونایی که نمی‌شود جایی رفت، با این همه بهانه‌گیری کودکان کنار بیاییم؟ پسری 4 ساله و شر دارم و خسته شدم چون بهانه‌گیری‌هایش غیرقابل تحمل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربیت فرزند، بهانه گیری کودکان، دوران کرونا،


نویسنده : دکترعبدالحسین ترابیان | روان‌شناس

مخاطب گرامی، در یک سال گذشته شیوع کرونا، سبک‌زندگی عادی مردم جامعه را دگرگون کرده است. آسیب بیشتر این ویروس به دلیل جو ناامنی است که بر جامعه حاکم شده و این ناامنی یک ساله پیامدش این است که همه افراد جامعه و خانواده قطعا افکار مزاحم دارند و این افکار آزاردهنده باعث بیش برانگیختگی افراد می شود و به روابط اعضای خانواده هم ممکن است آسیب برساند.
لازمه پیشگیری از تنش ناشی از پایین آمدن آستانه تحمل در اعضای‌خانواده، تمرین برای تقویت مهارت سازگاری با وضع موجود است.

برای‌اوقات‌فراغتش برنامه‌ ریزی کنید

فراموش نکنیم از وضع موجود کرونایی و تغییر سبک‌زندگی، کودکان بیشترین آسیب را تحمل می‌کنند چون در کوره حوادث کودکان آسیب‌پذیرتر هستند و توان سازگاری‌شان کمتر است. بنابراین باید کودکان را در این شرایط بیشتر درک و حمایت کنیم و متناسب با شرایط برایشان برنامه‌ریزی داشته باشیم. به عبارت دیگر اگر شما برای اوقات‌فراغت پسر 4 ساله‌تان بر اساس علایقش، برنامه‌ریزی کنید، به طور قطع بسیاری از گلایه‌ها و به قول شما بهانه‌گیری‌هایش کاهش خواهد یافت.

 لازمه پیشگیری از تنش ناشی از پایین آمدن آستانه تحمل در اعضای‌ خانواده، تمرین برای تقویت مهارت سازگاری با وضع موجود است



شاید روحیه خودتان خوب نیست

توجه داشته باشید کودکان با تفکر عینی که دارند، روحیه‌شان آینه تمام نمای روحیه والدین است که بروز می‌دهند. روحیه والدین اگر بالا و سازگارانه و شاد باشد، مسلما این روحیه مستقیم به فرزندان منتقل می‌شود. پس قبل از این که نگران بی‌تابی‌های فرزندان خود باشیم، بازسازی روحیه خود و امیدبخشی به فرزندان در اولویت ما باشد. در شرایط کرونایی فرزندان بنا به اقتضای سنی خود تحرک یا واکنش دارند ولی والدین ممکن است تحت تاثیر شرایط تاب‌آوری پایینی داشته باشند و کودکان را متهم به بی‌قراری و آزاررسانی کنند. نکته و درخواست پایانی از شما والد گرامی این است ‌که آمادگی روحی خود را با مطالعه، سازگاری، واقعیت‌پذیری و برنامه‌ریزی تقویت کنید زیرا در این صورت ارتباط امن و موثر در خانواده و مسلما همدلی بین شما و پسرتان تقویت خواهد شد.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .