تبیان، دستیار زندگی

افشای جنایت‌های فرانسه در الجزایر

دولت فرانسه بعد از چند دهه اجازه داد تا بخشی از اسناد مربوط به استعمار فرانسه در الجزایر منتشر شود. این اقدام نمادین، تنها بخش کوچکی از جنایت‌های فرانسه در الجزایر را که پیش‌ازاین نیز فاش شده بودند، به نمایش می‌گذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چندی پیش ماکرون در واکنش به اعتراضات گسترده الجزایری‌ها به فرانسه گفته بود: «هیچ توبه و عذرخواهی در کار نیست.»
تاریخ استعمار فرانسه که از ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲ به طول انجامید، به گفته منابع غیررسمی حداقل ۵ میلیون کشته بر جای گذاشت.
فاجعه‌ای که فرانسه در الجزایر به بار آورده زمانی روشن‌تر خواهد بود که بدانیم کل جمعیت الجزایر در ۱۹۶۲ تنها ۱۰ میلیون نفر بود!
فرانسوی‌ها در الجزایر شیوه جدیدی برای استعمار پایه‌ریزی کردند که پیش‌ازاین سابقه نداشت. قانونی در الجزایر توسط فرانسه تصویب شد که مالکیت تمام زمین‌های بدون خانه را به فرانسه تفویض می‌کرد! به همین دلیل هم تا سالیان سال، مردم الجزایر از زراعت و فعالیت در بسیاری از زمین‌ها محروم بودند.
زمین‌های غصب شده، در کنار زمین‌هایی که به دلیل فعالیت‌های اتمی فرانسه آلوده شد، علت بخشی از عقب‌افتادگی الجزایر بود. فرانسه نه برای جبران جنایت‌های خود بلکه صرفاً برای نفوذ بیشتر در الجزایر، چندی پیش ۲۴ جمجمه الجزایری را به این کشور پس داد. آن‌هم درحالی‌که هنوز جمجمه ۱۸۰۰۰ الجزایری در موزه‌های انسانی فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود!
سربازان فرانسوی مبارزین الجزایری را می‌کشتند و سر آن‌ها را به‌عنوان غنیمت به فرانسه می‌بردند. جسد بسیاری از مبارزین الجزایری هم به صابون تبدیل شد؛ مشابه رفتاری که آلمان نازی با یهودیان داشت. هر چه از حضور فرانسه در الجزایر می‌گذشت جنایت‌ها گسترده‌تر می‌شد.

در سال‌های پایانی در اتفاقاتی که به پروازهای مرگ معروف شد، ارتش فرانسه زندانی‌های الجزایری را به دریا می‌انداخت. بعدازاینکه مشخص شد برخی از آن‌ها زنده می‌مانند، ارتش به‌پای زندانیان بلوک وصل می‌کرد تا مرگ آن‌ها در دریا قطعی باشد. دردناک‌تر اینکه بسیاری از جنایت‌های فرانسه در الجزایر تنها آزمایش‌هایی برای استفاده در دیگر نقاط افریقا بود.

دریکی از بزرگ‌ترین فجایع تاریخ، فرانسه دست‌کم ۱۷ آزمایش اتمی را در الجزایر به اجرا گذاشت. بیش از ۴۲ هزار نفر کشته و میلیون‌ها آلوده‌ی رادیواکتیو در سراسر افریقا تنها بخشی از خسارت آزمایش‌های اتمی فرانسه بود.
فقط دریکی از آزمایش‌ها، بمبی مورداستفاده قرار گرفت که قدرت انفجار آن ۵ برابر بیشتر از بمب هیروشیما بود. تمام این اتفاقات بعد از انقلاب کبیر فرانسه رخ داد که شعار حقوق بشر را دنبال می‌کرد اما تنها سهم الجزایر از دموکراسی فرانسوی، ویرانی مساجد، خرابی کتاب‌خانه‌ها، آتش زدن کتاب‌ها، سرقت میراث باستانی و قتل و تجاوز به زنان و کودکان بود.