تبیان، دستیار زندگی

افشاگری عروس علیه ملکه

نژادپرستی، بیماری سلطنتی همه گیر

پس از مصاحبه جنجالی و افشاگری‌های عروس ملکه انگلیس، خاندان سلطنتی انگلیس با یک بحران بی سابقه روبه‌رو شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چند ورز پیش اپرا وینفری در برنامه تلویزیونی CBS با مگان و شاهزاده هری مصاحبه کرد. در طول مصاحبه دوساعته، مگان اظهار داشت که در ماه‌هایی که من باردار بودم تقریباً در تمام مدت بارداری به‌صورت مداوم به مکالمه‌هایی کشیده می‌شدیم که گفته می‌شد به فرزندمان محافظ ویژه داده نمی‌شود و عنوانی به او اختصاص نمی‌یابد و همچنین نگرانی‌هایی در خصوص اینکه در زمان تولد تا چه اندازه امکان دارد رنگ پوست بچه‌ی ما تیره باشد.

دولت روسیه در واکنش به این افشاگری اعلام کرد: «این فقط یک رسوایی نیست، این فروپاشی اعتبار خاندان سلطنتی است. مگان مارکل، تنها عضو رنگین‌پوست خاندان سلطنتی انگلیس است.»

مگان مارکل بارها در انگلیس مورد تحقیر قرارگرفته بود. یکی از کارکنان بی‌بی‌سی او را به شامپانزه تشبیه کرد. خواهر بوریس جانسون هم گفته بود مگان DNA عجیب‌وغریبی دارد!
بعد از ازدواج شاهزاده هری با او، بسیاری در انگلیس امیدوار بودند که این ازدواج به تعدیل نژادپرستی در دربار منجر شود اما همین یک عضو رنگین‌پوست هم از سوی خاندان سلطنتی تحمل نشد. در اثر همین تحقیر‌ها درنهایت شاهزاده هری و همسرش از خاندان سلطنتی جدا شدند.

همه در مورد نژادپرستی در امریکا باخبرند اما کمتر کسی از نژادپرستی سیستماتیک در انگلیس شنیده است. بسیاری از منتقدین معتقدند نژادپرستی در خاندان سلطنتی جای تعجب ندارد. نشان سلطنت ملکه الیزابت شامل تصویر فرشته‌ای سفیدپوست است که روی گردن شیطانی رنگین‌پوست ایستاده است. بسیاری از منتقدین این تصویر را به کشته شدن جرج فلوید تشبیه کرده و آن‌را توهین‌آمیز و نژاد پرستانه می‌دانند.

ماهیت خاندان سلطنتی بر برتری خون یک خانواده و یک نژاد استوارشده است. انگلیس از معدود کشورهایی در جهان است که همچنان بر اساس سیستم سلطنتی اداره می‌شود. نیروی نظامی در این کشور ملی نیست و همچنان عنوان «ارتش سلطنتی ملکه» را یدک می‌کشد. بریتانیا تحت سلطنت همین خانواده سال‌‌ها برده‌داری در آسیا و آفریقا را دنبال کرد.

تاریخ انگلیس صرف‌نظر از سال‌ها استثمار رنگین‌پوستان، چیز زیادی برای گفتن ندارد. ملکه الیزابت اول، یکی از بزرگ‌ترین تاجران برده در تاریخ بود، حتی به گواه تاریخ، پیشینیه زجرآور نژادپرستی در امریکا و برده‌داری سیاهان، میراث سال‌ها حکومت بریتانیا در امریکاست.

خاندان سلطنتی در انگلیس، به‌واسطه مالیات مردمی هزینه سنگینی را سالیانه به کشور تحمیل می‌کنند. هیچ‌کدام از طرح‌هایی که در انگلیس تلاشی برای تغییر این وضعیت می‌کرد، بانفوذ بالا و قدرت خاندان سلطنتی به‌جایی نرسید.
چندی پیش گاردین افشا کرده بود حداقل ۱۰۰۰ مورد قانون در پارلمان انگلیس که بیشتر آن مربوط به اموال خاندان سلطنتی بود، از سوی ملکه تغییر داده‌شده است.
چندی پیش پسرعموی ملکه، به جرم تعرض به ده سال حبس در خانه پدری به‌جای زندان محکوم‌شده بود. این اتفاق مجدداً موجی از اعتراضات را به رانت‌ها و شرایط استثنایی خاندان سلطنتی نسبت به مردم عادی ایجاد کرد.