تبیان، دستیار زندگی

در خانه تکانی عید چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

همه خانم های ایرانی با نزدیک شدن عید نوروز به فکر خانه تکانی و تمیز کردن منزل خود می افتند،اما اینکه چگونه و از کجا باید خانه تکانی را شروع کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی
اگر چه در هر زمان و هر لحظه ای می توان خانه را تمیز کرد ، اما یکی از رسم و رسوم ایرانی ها ها برای رسیدن سال نو ،خانه تکانی عید می باشد. اکثر خانم های ایرانی  در روزهای آخر سال مشغول انجام خانه تکانی عید هستند.برای انجام یک خانه تکانی خوب باید اصول و قواعدی را رعایت کنید تا بتوانید به موقع و تا رسیدن سال نو آن را به پایان برسانید.

هر فعالیتی که در زمینه شستن، تمیز کردن، تغییر دکوراسیون و چیدن منزل،همچنین جابجا کردن وسایل و هر آنچه که به بهبود شرایط خانه و تمیزی آن کمک کند خانه تکانی گفته میشود.

خانه تکانی عید هم مانند خانه تکانی های قبلی است که انجام می دادید پس بهتر است به خودتان استرس وارد نکنید و آن را تبدیل به هیولای بزرگ نکنید.اگر شما خانه ی خود را در طول سال تمیز کرده باشید، دیگر نیازی نیست همه قسمت های خانه را به مدت طولانی برای عید تمیز کنید.

 خانه تکانی عید هم مانند خانه تکانی های قبلی است که انجام می دادید پس بهتر است به خودتان استرس وارد نکنید و آن را تبدیل به هیولای بزرگ نکنید.اگر شما خانه ی خود را در طول سال تمیز کرده باشید، دیگر نیازی نیست همه قسمت های خانه را به مدت طولانی برای عید تمیز کنید.


اگر چه خانه تکانی عید گفته می شود، اما بهتر است آن را شب عید و روزهای آخر سال انجام ندهید و قبل از رسیدن روزهای آخر سال کارهای خود را تمام کرده باشید.

چون اگر همه ی کارهای خود را به روزهای آخر سال و شب عید بسپارید ، فشار کاری شما زیاد می شود و نمی توانید با کیفیت و به خوبی خانه ی خود را تمیز کنید. اگر به درستی برای خانه تکانی عید وقت بگذارید کار را بدون عجله و فشار روحی انجام میدهید و به اندازه کافی برای کارهایی مثل تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم زمان خواهید داشت.

 البته این را هم در نظر داشته باشید که نیازی نیست زمان زیادی هم برای خانه تکانی در نظر بگیرید. برخی از افراد ممکن است ده روز خانه تکانی آنها طول بکشد، اما به خوبی از ساعات کاری که مشغول انجام نظافت بودند ،استفاده نمی کردند،اما در مقابل افرادی هم هستند که چند ساعت را اختصاص به این کار می دهند و با دقت و حوصله آن را به پایان می رسانند.

برنامه ریزی کنید

بهتر است برای اینکه منزل خود را نظافت کنید، برنامه ریزی داشته باشید که از کجا شروع کنید و چه کارهایی را باید انجام دهید. از یک قسمت خانه به قسمت دیگر نروید. برای مثال ابتدا تمیز کردن اتاق خواب را انجام دهید و سپس به سراغ پذیرایی و آشپزخانه بروید و تا زمانی که نظافت اتاق خواب تمام نشده، به سراغ اتاق دیگر نروید.در تمیز کردن و نظافت هر اتاقی دقت داشته باشید  و با برنامه پیش بروید.

تهیه فهرستی از جاهایی که می خواهید تمیز کنید

قبل از اینکه خانه تکانی را شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند را تهیه کنید. کارها را بر اساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید. به این ترتیب میتوانید با توجه به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمانهای اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در ماشین لباسشویی بریزید.

 هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت میزنید، که انجام شد،این کار حس بسیار خوبی به شما میدهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.
خانه تکانی

آماده کردن وسایل مورد نیاز خانه تکانی

 قبل از شروع خانه تکانی و بعد از اینکه برنامه ریزی کردید که خانه ی خود را تمیز کنید، باید وسایل مورد نیاز خانه تکانی را تهیه کنید. این وسایل شامل انواع پاک کننده ها، جارو، دستمال های تمیز، تکه های ابر و ... می باشد که هر یک برای تمیز کردن بخشی از منزل مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتی که آنها را  فراهم کنید در هنگام خانه تکانی مشکلی نخواهید داشت.

از شوینده ها و تمیز کننده های مخصوص سطوح مختلف استفاده کنید تا کارسریع تر انجام شود. مخصوصا موقع تمیز کردن حمام و سرویس بهداشتی، این تمیز کننده ها بسیار به کار می آیند. فقط کافیست که آنها را روی سطوح مختلف بریزید و اجازه بدهید مدتی بگذرد تا جرم ها و میکروبها را از بین ببرند. بنابراین کار شما کمتر و راحت تر خواهد شد.

خانه تکانی را با خوش گذرانی انجام دهید

نظافت لزوماً معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند اشتیاق شما را برای انجام کار بیشتر کند و  شما را به تحرک وا دارد. برای اینکه در انجام کار مشتاق تر باشید ،برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود بگویید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه یی خواهید داد. این جایزه می تواند چیزی ساده، اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.

 به تنهایی خانه تکانی نکنید

 برای اینکه تمیز کردن منزل و نظافت آن شما را خسته نکند ، بهتر است به تنهایی این کار را انجام ندهید و کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کنند، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

 یخچال و قفسه‌های آنرا با محلو‌های مخصوص بشویید تا میکروب‌زدایی شود. برای اینکه داخل یخچال و فریز را تمیز کنید میتوانید، از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید تا علاوه بر پاکیزگی، بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین ببرد .


آشپز خانه تکانی

 برخی از افراد خانه تکانی را از آشپزخانه شروع می کنند . برای آشپزخانه ابتدا از کابینت  و قفسه ها شروع کنید. کابینتها، حداقل سالی یک بار به گردگیری و شستشو نیاز دارند . بهتر است نایلون‌های کف آنها را هم عوض کنید تا تمیز تر شوند. پس از اینکه گرد و خاک بین شیارها و درزهای کابینت‌ها را کاملاً تمیز کردید با خیال راحت نایلون را پهن کنید و ظرف و ظروف را روی آن بچینید‌.

 در مرحله ی بعد به سراغ قفسه ی ادویه ها بروید.بهتر است ادویه هایی که مورد استفاده شما قرار نمی گیرد را از قفسه بیرون بیاورید و کابینت را تمیز کنید.

بعد از کابینت به سراغ یخچال و فریزر بروید. یخچال و قفسه‌های آنرا با محلو‌های مخصوص بشویید تا میکروب‌زدایی شود. برای اینکه داخل یخچال و فریز را تمیز کنید میتوانید، از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید تا علاوه بر پاکیزگی، بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین ببرد .

داخل فریزر ظرفهایی دارای مواد غذایی هستند .همین ظرف‌ها، فضای زیادی را اشغال می‌کنند. پس از اینکه بدنه داخلی یخچال و فریزر و سطح قفسه‌های آن را تمیز کردید‌، آنها را از برق درآورده، جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد‌ و سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید.

گاز ، هود،مایکرویو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کتری، قابلمه‌های بزرگ و تمامی ظروف آشپزخانه را هم بشویید و خشک کنید.
خانه تکانی

نظافت اتاق ها

 برای تمیز کردن اتاق ها ؛ ابتدا از کمدها شروع کنید. برای تمیز کردن کمدها بهتر است از اول آن را کاملا خالی کنید. و لباس های کهنه و یا اضافه را جدا کنید .برای اینکه سردرگرم نشوید و از تمیز کردن و خانه تکانی خسته نباشید، کمدها را یکی یکی خالی کنید.

 وسایل اضافی کمدها را دور بریزید. وسایلی که مورد نیازتان هست را از این وسایل جدا کنید و آنهایی که قابل استفاده هستند ولی به کار شما نمی آید را به افرادی که نیازمند هستند ؛بدهید. برای لباس هایی که جای زیادی می‌گیرند، کیسه‌ای با قابلیت وکیوم شدن بخرید. این کیسه به شما امکان می‌دهد تا لباس های زیادی را در بسته‌ای قرار دهید که جای خیلی کمی می‌گیرد. هر لباس و وسیله‌ای را در کشوی مخصوص به خود قرار دهید.

بعد از کمدها به سمت تخت خواب بروید و آن را تمیز کنید. آن را جابه جا کنید و کف آن را تمیز کنید. روتختی و روبالشتی و پتوی آن را بشویید. اگر وسیله‌ای زیر تخت هست، آن را هم بردارید و تمیز کنید. کف اتاق را جارو کنید و بشویید. دیوارها را هم تمیز کنید.

تمام قاب عکس‌ها، میز تحریر، میز توالت، پریزها و باقی وسایل را با دقت تمیز کنید. کشوها را خالی کنید و درست مانند کمدها، وسایل اضافه را دور بریزید و بقیه را بعد از تمیز کردن دوباره در کشوها بچینید.

کشوهایی که وسایل بیخودید و به درد نخور دارد را مرتب کنید و تمام چیزهای بی‌خودی آن را خالی کنید. برای وسایلی که کاربرد دارند و واقعا مفید هستند، جای تازه‌ای پیدا کنید و بقیه را دور بریزید.

 حمام و دستشویی

 در نظافت منزل ،حمام و دستشویی را فراموش نکنید. یکی از مکانهای مهم برای تمیز کاری ،حمام و دستشویی می باشد. برای نظافت سرویس‌های بهداشتی در خانه تکانی با توجه به جنس کف، دیوارها، دستشویی، وان و… مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب و شستشو را انجام دهید. حوله‌های قدیمی را که کثیف و کهنه شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن کنید.

همچنین اگر بخواهیددر هر بار حمام شستن یکی یکی هر وسیله را تمیز کنید و در جای خودش بگذارید وقت زیادی گرفته می شود. پس حداقل یک بار در سال برای خانه تکانی عید وسایل حمام را روی یک میز بچینید و اول گرد و غبار روی آنها را پاک کنید. بعد با استفاده از یک پارچه میکرو فایبر شروع به پاک کردن و تمیز کردنشان کنید. یادتان باشد قبل از اینکه بخواهید جای صابون، شامپو و یا هر وسیله دیگر حمام را تمیز کنید حتما آنها را خالی کنید

سالن پذیرایی


یکی از مکانهایی که بیشتر وقت افراد را  برای تمیز کاری و نظافت می گیرد، سالن پذیرایی است. چون در تمیز کردن آن حساسیت زیادی دارند.

برای تمیز کردن سالن پذیرایی ابتدا دیوارهای آن را تمیز کنید. تمامی دیوارها را با کمک اسفنج و ماده شوینده به خوبی بشویید. اگر روی دیوار ها لک مدادرنگی وجود داشت، فورا یک لایه باریک خمیر دندان روی لک بگذارید و پس از یک دقیقه آن را خوب پاک کنید.

تمیز کردن گوشه های دیوارها را یادتان نرود. از چوب های گرد گیری با سری میکروفایبر استفاده کنید. یا به جای آن می توانید یک حوله یا تیشرت کهنه و غیر قابل استفاده را روی یک تکه چوب محکم ببندید و از آن استفاده کنید. با گردگیری کردن باعث می شوید گرد و غبارهای اتاق ها کمتر شوند و در نتیجه زمان کمتری را برای جارو کردن یا پاک کردن سطوح صرف کنید.

 یکی از مهم ترین کارها در خانه تکانی شستن فرش ها می باشد.اگر فرش های منزل شما به شستشو نیاز دارد، بهتر است آن را به قالیشویی بسپرید.اگر خواستید فرش ها درخشان شوند،در هنگام شستن ؛ مقداری نشاسته‌ ذرت را روی فرش بپاشید و بگذارید یکی دو ساعت روی فرش بماند، بعد با جاروبرقی فرش را جارو کنید.


 بعد به سراغ پرده ها بروید. برای بالا بردن دوام پرده‌ها بهتر است ابتدا با جارو برقی گرد و خاک را از روی آن پاک کنید. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که در هنگام شستن پرده‌ها به جنس و رنگ آنها دقت کنید، زیرا روش شستن پرده‌ها با جنس‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

 برای شستن پرده‌ های قابل شستشو ابتدا پرده را با آب ولرم و پودر پاک کننده به مدت یک ساعت خیس کنید و سپس بشویید. پس از آبکشی باید پرده را نیمه خشک نصب کنید تا چروک نشود.

 در مرحله ی بعدی شیشه ها را بشویید و تمیز کنید. برای پاک کردن و برق انداختن شیشه‌ها می توانید از دستمال‌های بدون پرز استفاده کنید و با کمک اسپری‌های شیشه‌شور، سطح شیشه‌ها را از بیرون و داخل پاک کنید. در آخرین مرحله مقداری سرکه سفید را روی دستمالی بدون پرز اسپری  کنید و از آن برای درخشان شدن شیشه‌ها استفاده کنید.

 لوسترها فراموش نشود.برای تمیز کردن لوسترها ابتدا با یک دستمال گرد و غبار آن‌ها را بگیرید و خوب تمیز کنید، بعد پارچه آغشته به الکل را روی آن‌ها بکشید تا کاملا تمیز شود.

یکی از مهم ترین کارها در خانه تکانی شستن فرش ها می باشد.اگر فرش های منزل شما به شستشو نیاز دارد، بهتر است آن را به قالیشویی بسپرید.اگر خواستید فرش ها درخشان شوند،در هنگام شستن ؛ مقداری نشاسته‌ ذرت را روی فرش بپاشید و بگذارید یکی دو ساعت روی فرش بماند، بعد با جاروبرقی فرش را جارو کنید.

 تغییر دکوراسیون هم یکی از کارهایی است که می تواند روحیه شما را عوض کند و در انجام تمیز کاری منزل شما را مشتاق تر کند. حتما لازم نیست برای سال نو میز غذاخوری و یا مبل های  خود را عوض کنید، با خرید یک رومیزی جدید و زیبا می‌توانید نمایی نو به آن بدهید.

همچنین اگر یک گلدان با رنگی شاد روی میزی بگذارید و با چند شاخه گل آن را تزئین کنید، طراوت و زیبایی را به خانه خود آورده‌اید. قرار دادن چند گلدان گل طبیعی در زاویه های مختلف خانه و جاهایی که نور کافی وجود دارد، زیبایی بسیاری به منزل می‌دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .