تبیان، دستیار زندگی

معروف‌ترین افرادی که در سال 99 فوت کردند

مرگ سن و سال نمی شناسند و پیر و جوان برایش فرقی نمیکند و زمانی که دفتر عمر کسی به انتها برسد به سمت پروردگار رهسپار خواهد شد و رسم زندگی همین است اما مرگ عزیزان همواره یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیدجلال طباطبایی
سال ۹۹ نسبت به سال‌های گذشته با تفاوت‌های بسیاری همراه بود، با شیوع ویروس کرونا و اوج آن در کشور اتفاقات بسیار ناگواری رخ داد، بسیاری از هموطنان ما به دلیل ابتلاء به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داده‌اند.


هنرمندانی که در سال 99 در گذشتند


در گذشتگان
محمدرضا شجریان
استاد شجریان متولد ۱ مهر ۱۳۱۹ و در گذشت ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ایشان موسیقی‌دان و یکی از  خوانندگان برجسته ی  موسیقی سنتی ایرانی بودند. 

محمد علی کشاورز
محمد علی کشاورز
زنده یاد محمدعلی کشاورز از شناخته شده ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران بود. وی که متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ بود برای بازی در فیلم سینمایی «مادر» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شده بود. این هنرمند باسابقه سینما و تلویزیون ایران ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ به دلیل نارسایی کلیه درگذشت.

سیامک شایقی
سیامک شایقی؛ کارگردان شناخته شده سینمای ایران، متولد ۲۰ مرداد ۱۳۳۳ در شهر آبادان بود وی در ۲۷ فروردین ماه سال ۹۹ به دلیل ابتلاء به بیماری سرطان درگذشت.سیامک شایقی در طول فعالیت هنری خود بیش از ۱۴ فیلم سینمایی را جلوی دوربین برده بود در کارنامه هنری او فیلم هایی چون ماه در جنگل، ابرهای ارغوانی، خواب زمستانی، سیاه سفید خاکستری، مادرم گیسو، راه و بیراه و... به چشم میخورد.

در گذشتگان
سیروس گرجستانی
سیروس گرجستانی چهره محبوب دنیای طنز یکی دیگر از بازیگران درگذشته سال 99 است که در 12 تیرماه درگذشت. این بازیگر کشورمان در سریال های ماندگاری چون آخرین روز تابستان، امام علی، ولایت عشق، یادداشت های کودکی، پشت کنکوری ها، متهم گریخت، روزگار خوش حبیب آقا، زن بابا، خوش نشین ها، سه دونگ سه دونگ و... به ایفای نقش پرداخته است.

ماه چهره خلیلی
ماه چهره خلیلی از بازیگران کشور؛ متولد ۱۳۵۵  از تهران، وی نوه دختری خانم پروین سلیمانی بود، ماه چهره خلیلی در 17 مرداد سال 99 در اثر بیماری سرطان لوزالمعده در سن 44 سالگی دار فانی را وداع گفت.

صدیقه کیانفر
صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران یکی دیگر از هنرمندانی درگذشته امسال است که در 5 خردادماه درگذشت. صدیقه کیانفر مادربزرگ مهربان دنیای هنر حضور در دنیای هنر را از سال 1336 آغاز کرد و در سریال هایی چون کیمیا، خوب بد زشت، ما فرشته نیستیم، بیدار باش، همه بچه های من و... به ایفای نقش پرداخت.

سوسن سلیمی
زنده یاد خانم سوسن سلیمی؛ متولد ۱۹ خرداد ۱۳۲۳ از دیگر هنرمندانی است که در سالی که گذشت دیده از جهان فروبست. وی در فیلم‌های سینمایی مختلف مانند: نیمه پنهان، اعتراض، پرستار شب، عاشقانه، خسته نباشید حضور داشته است. این هنرمند سینما ۲۶ تیر ۱۳۹۹ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

در گذشتگان

احمد پورمخبر

زنده یاد احمد پورمخبر از جمله هنرمندانی است که در سال ۱۳۹۹ درگذشت، وی ۱۴ شهریور ۱۳۱۹ متولد و ۳۰ تیر ۹۹ به دلیل سکته مغزی درگذشت. این بازیگر که با حضور در سریال‌های متهم گریخت و ترش و شیرین به شهرت رسید، از جمله فیلم‌های سینمایی که وی در آن بازی کرد می‌توان به خروس جنگی، یک جیب پرپول، زندگی شیرین، ده رقمی، داماد خجالتی، دردسر بزرگ، فوتبالی ها و کنسرت روی آب اشاره کرد.

خسرو سینایی
یکی از کارگردانانی که در سال ۹۹ در گذشت زنده یاد خسرو سینایی بود، این هنرمند بزرگ در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری به دنیا آمد و در نهایت در ۱۱ مرداد ۹۹ به دلیل عفونت ریه و ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت. وی فیلم‌های سینمایی از جمله جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، عروس آتش، کوچه پاییز، راویان تاریخ، گواهان تاریخ، فرش، اسب، ترکمن، گفتگو با سایه، آوازهای سکوت، میان سایه و نور از جمله فیلم‌های و مستندهایی است که این هنرمند جلوی دوربین برده بود.

سیدجلال طباطبایی
سیدجلال طباطبایی
سیدجلال طباطبایی بازیگر کشورمان یکی دیگر از هنرمندان درگذشته امسال است که در 22 تیرماه درگذشت. این هنرمند پیشکسوت بازیگری را از حدود سال 1353 آغاز کرد و در سریال هایی چون بزنگاه، ترش و شیرین، متهم گریخت، خانه به دوش، خوش رکاب، خوش غیرت، کاکتوس و... به ایفای نقش پرداخت.

منوچهر طیاب
منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت بامداد روز سه‌شنبه ۴ شهریور در وین درگذشت. منوچهر طیاب متولد سال ۱۳۱۶ در تهران، او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» به حرفه مستندسازی روی آورد و در ۵۷ سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرد.

مسعود مهرابی
مسعود مهرابی روزنامه‌نگار و مدیرمسئول ماهنامه فیلم دهم شهریورماه امسال دارفانی را وداع گفت. مهرابی متولد سال ۱۳۳۳ بود و بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین چهره‌های جریان‌ساز در حوزه رسانه‌های سینمایی بود و بخش عمده‌ای از سینماگران جوان سینمای ایران آشنایی با سینما را وامدار زحمات مهرابی بودند.

در گذشتگان
اکبر عالمی
از میان هنرمندانی که در سال ۱۳۹۹ از میان ما رفتند، می‌توان به زنده یاد اکبر عالمی اشاره کرد، منتقد، مجری، کارشناس و استاد دانشگاه، این هنرمند اوایل مهر ماه ۱۳۹۹ برای ساخت یک مستند به یک بیمارستان می‌رود، که در جریان تولید این فیلم، به بیماری کرونا مبتلا شد و در تاریخ ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۹ درگذشت.چنگیز جلیلوند
زنده‌یاد چنگیز جلیلوند از جمله هنرمندان صداپیشه و مدیر دوبلاژ بود که به جای بسیاری از چهره‌های سینمایی و تلویزیونی صحبت کرده بود که از آن جمله می‌توان به صدای مارلون براندو در «زنده باد زاپاتا» اشاره کرد. وی همچنین در این سیب هم برای تو، قصه عشق پدرم به عنوان بازیگر حضور داشته است. این هنرمند سینما و تلویزیون ۶ آبان ماه ۱۳۱۴ در شیراز به دنیا آمد و ۲ آذر ماه ۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

پرویز پورحسینی
پرویز پورحسینی از جمله بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون بود که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۷ آذرماه ۱۳۹۹ درگذشت، وی در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۲۰ در تهران به دنیا آمده بود. زنده یاد پورحسینی در فیلم‌های سینمایی چون «رستاخیز»، «قاتل اهلی»، «پشت دیوار سکوت»، «جاده قدیم»، «مریم مقدس»، «کمال الملک» حضور داشته است، همچنین در سریال‌هایی چون «بیگانه‌ای با من است»، «بچه مهندس»، «مختارنامه» نقش آفرینی کرده است.

در گذشتگان
کامبوزیا پرتوی
ویروس کرونا جان بسیاری از چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و تئاتری را گرفته است، که از جمله این هنرمندان می‌توان با کامبوزیا پرتوی اشاره کرد، کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۳۴ در گیلان به دنیا آمد، وی کارگردانی آثار سینمایی چون «کامیون»، «کافه ترانزیت»، «گلنار»، «گربه آوازه خان»، «افسانه دو خواهر» برعهده داشته است. این هنرمند در تاریخ ۴ آذرماه ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

علی اصغر شهبازی
علی‌اصغر شهبازی بازیگر سالخورده سینما که در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» نقش پدری مبتلا به آلزایمر را ایفا می‌کرد، صبح روز نهم آذرماه به دلیل ایست قلبی و کهولت سن دارفانی را وداع گفت. علی‌اصغر شهبازی متولد سال ۱۳۰۱ برای اولین بار در فیلم «زیر درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب جلوی دوربین رفت.

اصغر عبداللهی
اصغر عبداللهی
اصغر عبداللهی از جمله فیلمنامه نویسان و داستان نویسان شناخته شده سینمای ایران بود که روز هفتم دی ماه به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستا جم درگذشت. «جهیزیه برای رباب»، «غریبانه»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه»، «در کمال خونسردی»، «چتری برای دو نفر»، «دو نفر و نصفی»، «عینک دودی»، «آبی»، «خانه خلوت»، بندر مه آلود» و … برخی از فیلمنامه‌هایی است که زنده یاد عبداللهی به نگارش درآورده بود. 

علی برقی
علی برقی  بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نخستین بار سال 1371 در فیلم «شرم» کارگردانی کیومرث پوراحمد بازی کرد.  سریال های «ویلای من»، «بچه مهندس» و «نون و ریحون» ز مهمترین آثار این هنرمند است. علی برقی پس از ابتلا به بیماری کرونا به عرصه هنر بازگشت اما در تاریخ 24 بهمن 1399 بر اثر آمبولی ریه درگذشت.

ابراهیم اثباتی
ابراهیم اثباتی یکی از موسیقی دانان کشور بود، که در تاریخ 2 بهمن سال 1399 پس از تحمل بیماری سرطال در سن 49 سالگی درگذشت.

هوشنگ میرزایی
هوشنگ میرزایی از مستندسازان با سابقه کشورمان که به دلیل ابتلا به کرونا، صبح روز پنجشنبه ۲۱ اسفند ماه دار فانی را وداع گفت. میرزایی متولد سال ۱۳۵۰ در کوهدشت، ساخت آثاری مانند سازنه، با خدا می‌رقصم، تفتان، ژین، چیزی شبیه چشم‌هایم، فاصله، سپیدار، مرثیه‌ای برای خاک، آلفارد، عیدانه، شهر خاموش، آنارام، به دیدار خورشید، سنگ و سلاح، سیب و رویا، هیچ راهی دور نیست، در اندوه بم از جمله فعالیت‌های میرزایی در عرصه فیلمسازی بود.


در گذشتگان

چهره های معروف ایران که بر اثر کرونا جان باختند

ویروس کرونا تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان تعداد زیادی را مبتلا کرده و در مواردی نیز باعث فوت شخصیت‌های مهمی شده است.

فاطمه رهبر؛ نماینده مجلس
محمد علی رمضانی؛ نماینده مجلس
عیسی جعفری؛ نماینده مجلس
سید هاشم بطحایی؛ نماینده مجلس خبرگان

در گذشتگان
شهید فخری زاده؛ دانشمند هسته ای
آیت الله صانعی؛ ازمراجع تقلید مقیم قم
آیت الله مصباح؛ از اساتید حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری
آیت الله یزدی؛ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین

محمد میر محمدی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

با احترام به همه درگذشتگان سال ۱۳۹۹ به ویژه آن‌هایی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا چشم از این دنیا فرو بستند و با ایستادن به احترام شهدای کادر درمان در مسیر مبارزه با همه‌گیری کرونا، بر آن شده‌ایم تا در روزهای پایانی سال، زنده کنیم یاد هنرمندان و فرهیختگانی را که به دلیل شرایط حاکم به خاطر اجرای شیوه‌نامه بهداشتی، غریبانه و شاید بی خداحافظی عرصه فرهنگ و هنر را ترک کردند.


حسین شیخ الاسلام؛ معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب
محمد رضا راه چمنی؛ دبیر کل حزب وحدت
سردار ناصر شعبانی؛ از فرماندهان ارشد سپاه

سید جواد آیت الهی؛ امام جمعه یزد
ماموستا عبدالقادر بیضاوی؛ امام جمعه اهل سنت ارومیه
سید علی سیدین؛ امام جمعه کیش
علیرضا صفایی حائری؛ امام جمعه میناب

داود فیرحی؛ هیئت علمی دانشگاه تهران
دکتر محمد زارع؛ رئیس بیمارستان لبافی نژاد تهران
ابوالقاسم رحیمی؛ مدیر عامل بانک مسکن
هوشنگ یاری؛ قاری بین المللی

کریم اکبری مبارکه؛ بازیگر
جنگیز جلیلوند؛ دوبلور سینما و تلویزیون
کامبوزیا پرتوی؛ نویسنده و کارگردان
خسرو سینایی؛ کارگردان و مستند ساز

اکبر عالمی؛ کارگردان مستند و از مجریان تلویزیون 
کیوان نیک نفس؛ دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پارس
علی انصاریان؛ ملی پوش فوتبال و بازیگر سینما و تلویزیون 
مهرداد میناوند؛ بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس 

در گذشتگان

اسامی هنرمندان و فرهیختگانی که در سال ۹۹ چشم از جهان فرو بسته‌اند


هنرمندان و فرهیختگان حوزه ادبیات
اسماعیل سعادت، عباس صفاری، محمود کیانوش، ایرج نوبخت، کامران جلالی، علیرضا راهب، جلال ملکشا، عبدالرضا مزاری جلالی، احسان اسکندری، علی اصغر اقتداری، رحمت الله حسن پور، سید حمید محمودی، عبدالعی صادقی، کریم عبدالهی، محمدرضا حسن‌بیگی، آزاده شریعت، غضنفر بالی لاشک

هنرمندان و فرهیختگان حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون
محمد علی کشاورز، سیروس گرجستانی، ماه‌چهره خلیلی، کیومرث درمبخش، سیامک شایقی، حسن عقیقی، حسن شریفی، سوسن سلیمی، احمد پورمخبر، شراره عقیلی نیکو.

خسرو سینایی، صدیقه کیانفر، بهمن مفید، منوچهر طیاب، میلاد حاجی زاده، مسعود مهرابی، پرویز پورحسینی، چنگیز جلیلوند، کریم اکبری مبارکه، قدرت الله صالحی، سید جلال طباطبائی، اکبر عالمی، خسرو پایاب، کامپوزیا پرتوی، محمد اسدی، ناصر ایزدفر، علی باسره.

حسن کریمی، علیرضا رنجبر، مسعود سلیمی، اسفندیار ملایری، سوسن بقاشانجانی، رضا نظری، حجت الله نجف پور، عباس زمانیفمحمد عفراوی، احمد فیضی، یوسف قربانی، حجت الله نجف‌پور، حامد جلالی کاشانی، محمد تراب نیا، علی برقی، محمود فلاح، محمدرضا الوند، علی ابوالحسنی، هوشنگ میرزایی

هنرمندان و فرهیختگان حوزه موسیقی
محمد رضا شجریان، ابراهیم اثباتی، رحمان گواهی، امان‌الله طاهری، براتعلی ابراهیمی، حسین قلمی، اصغر ابراهیم نژاد، رحیم خیوه‌لی، دلدار رسول‌زاده، سهراب محمدی، محمود میرزاوندی، محمد جمشیدی، عزیز بُسّاق، مجید جمشیدی، رسولبخش زنگشاهی.

همایون رضا عطاردی، عیسی رستمی افین، سید حسن خان‌بیگی، موسی‌الرضا ولی‌نژاد، محمدرضا اتابکی، جمشید نجفی، احمد علی راغب، دوستعلی صادقلو، پویا جوانمیری، جواد داوری، رسول شریفی، گلنوش خالقی، رضا کوهستانی، داریوش سالاری، حجت حسنی، محمد دوّلو، حمید سعید، بهرام نازمهر، غلامرضا حاج محمدی.

هنرمندان و فرهیختگان حوزه اندیشه و کتاب
داوود فیرحی، سید هادی خسروشاهی، حسن محجوب، حسین خامنه‌ای فرد، اکبر دهسرا، علیرضا حافظی، ابوالقاسم اشرف الکتابی، بیوک چیت چیان.

هنرمندان و فرهیختگان حوزه رسانه
روح الله رجایی، شیده لالمی، سهیل گوهری، علی اکرمی، سید سیاوش حسینی، پژمان مهدوی فر، مهدی کاشی، نامجو زحمتکش.هنرمندان و فرهیختگان حوزه هنرهای تجسمی
مصطفی سهرابی، هدی زرباف، حبیب نقاش، حسین رنجبران، مرتضی محلاتی، مجید عقیلی، سعید خضایی.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .