تبیان، دستیار زندگی

برای کسانی که هنوز موفق به خانه تکانی نشده‌اند...

با این ترفندها خانه‌تان را سریع‌تر تمیز کنید

برخی افراد به دلیل مشغله‌های کاری، خانه تکانی را به هفته‌ی آخر و در واقع روزهای آخر اسفندماه موکول کرده‌اند. شما هم اگر از این دسته افراد هستید که هنوز شروع نکرده‌اید با این راهکارها می‌توانید در مدت زمان کوتاهی خانه‌تان را تمیز کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تمیزکاری خانه

ترتیب مشخصی داشته باشید

اگر می‌خواهید در حداقل زمان ممکن خانه را تمیز کنید باید یک ترتیب و روال همیشگی داشته باشید. یعنی هر بار خانه را با ترتیب همیشگی تمیز کنید: مثلاً اول فقط یک اتاق را تمیز کنید، سپس سراغ اتاق بعدی یا هال بروید و ... و با آشپزخانه تمام کنید. با این شیوه هم وقتتان برای تصمیم‌گیری تلف نمی‌شود و هم دیگر دستتان آمده برای تمیز کردن هر قسمت چه کار باید بکنید، بنابراین سریع پیش می‌روید.
برای اینکه سرعت عملتان را بالا ببرید، باید نظم داشته باشید و هر بار یک کار مشخصی را انجام دهید. روتین تمیزکاری شما، متُد شماست. سرعت عمل نتیجه‌ی متُد درست است نه عجله کردن. بدین ترتیب شما واقعاً می‌توانید در نیمی از زمان همیشگی خانه را تمیز کنید.

از بالا به پایین و از چپ به راست تمیز کنید

اول میز ناهارخوری را تمیز نکنید که بعدش ببینید خاک‌هایی که از روی لوستر بالای میز ناهارخوری می‌تکانید، روی میزی را که تازه تمیز کرده‌اید پوشانده است. تمیزکاری را از بالا به پایین پیش ببرید، مثلاً اول پنکه سقفی و لوسترها را تمیز کنید و به ترتیب پایین بیایید تا آخر کار، کف را تمیز کنید.
ضمناً از چپ به راست یا راست به چپ خانه را تمیز کنید تا خاک دوباره به جای تمیز شده برنگردد. خیلی از افراد چیزی را می‌بینند و تمیز می‌کنند و سپس چیز دیگری را می‌بینند و تمیزش می‌کنند و گرد و خاک و کثیفی روی چیزهایی می‌افتد و می‌نشیند که تازه تمیز کرده‌اند. اگر از بالا به پایین و مثلا چپ به راست تمیزکاری‌ها را انجام دهید، همه چیز فقط یک بار تمیز می‌شود و تمیز می‌ماند.

اگر واقعاً می‌خواهید تمیزکاری‌هایتان در کمترین زمان ممکن انجام شوند و مجبور نشوید با گرد و خاک زیاد و لکه‌های سرسخت و ... بجنگید، پس باید مکرراً خانه را تمیز کنید تا تمیز بماند. مثلاً هر دو هفته یک بار تمیزکاری خانه باعث می‌شود هر بار زمان کمتری صرف کنید و ضمناً خانه‌تان همیشه تمیز و مرتب و زیبا باشد


پنجره‌ها را با تی شیشه پاک‌کن تمیز کنید

پنجره‌ها با شیشه شوی به آن تمیزی که می‌خواهید نمی‌شوند؟ یک روش حرفه‌ای برای تمیز کردن شیشه‌های پنجره استفاده از تی شیشه پاک‌کن و ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی است. شیشه‌ها را از بالا به پایین تمیز کنید. هر بار که تیغه تی به پایین می‌رسد، قبل از اینکه دوباره بالا بروید، تیغه را تمیز کنید.
اگر نمی‌خواهید از تی استفاده کنید، می‌توانید با اسپری شیشه پاک کن و یک پارچه میکروفیبر شیشه‌ها را تمیز کنید. وقتی از این شیوه برای تمیز کردن پنجره‌ها استفاده می‌کنید، به صورت افقی و از بالا به پایین تمیز کنید. هرگز با حرکات دورانی شیشه را تمیز نکنید چون رد به جا می‌گذارد. ضمناً روزنامه یا دستمال‌کاغذی هم باقیمانده‌هایی روی شیشه می‌گذارند.

همه‌ی لوازم مورد نیازتان را دم دست بگذارید

اگر تمام وسایلی که نیاز دارید دم دستتان باشد، یعنی وقتتان هر بار برای رفتن و آوردن‌شان تلف نمی‌شود. می‌توانید پیش‌بندی ببندید که جیب بزرگی برای گذاشتن ابزار تمیزکاری دارد. ضمناً با این روش لازم نیست هر بار از روی نردبان پایین بیایید. نیازی نیست بطری‌های بزرگ پاک‌کننده‌ها را همه جا با خود ببرید، می‌توانید قبل از شروع کار، مقداری از آن‌ها را در بطری اسپری‌های کوچک بریزید و با خود به راحتی حمل کنید. همچنین می‌توانید ابزارها و وسایل را در سبدی بگذارید و به هر قسمتی می‌روید، منظم و راحت با خود ببرید.

جلوی کثیف شدن و جرم گرفتن یک سری از وسایل را بگیرید

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن خانه این است که جلوی کثیف شدن را بگیرید. مثلاً می‌توانید دوش حمام را پیش از اینکه جرم بگیرد، مرتباً با محلول مخصوص جرم‌گیری تمیز نگه دارید. هر بار که دوش می‌گیرید، در پایان محلول جرم گیری مخصوص دوش را به دوش بپاشید و آبکشی کنید. نیازی به سابیدن هم ندارد.

با گردگیر، گردگیری کنید

گردگیرهای پَری برای گردگیری کردن تابلوها و وسایل دکوری عالی هستند زیرا پرها می‌توانند گرد و غبار را از روی وسایل بردارند بدون اینکه وسایل جابجا شوند یا زمین بیفتند. گردگیر برای مرتباً تمیز کردن بسیار خوب است اما اگر این کار مدام انجام نشود و گرد و غبار سنگینی روی وسایل بنشیند، باید از پارچه نمدار یا جاروبرقی استفاده کنید. هفته‌ای یک بار از گردگیر یا داستر استفاده کنید تا گرد و غبارها سنگین نشوند.

آشپزخانه را مرتباً چربی زدایی کنید

نشستن ذرات چربی روی کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه اجتناب ناپذیر است، خصوصاً در اطراف اجاق گاز. شما می‌توانید از چربی زدای مخصوص آشپزخانه استفاده کنید و با پاکسازی مرتب آشپزخانه، جلوی لایه بستن چربی‌ها را بگیرید. همچنین می‌توانید مایع ظرف‌شویی را با آب ترکیب کرده و با پارچه، وسایل را تمیز کنید تا به آن‌ها آسیب نرسد. سپس با آب گرم و اسفنج تمیز، سطح را آبکشی کرده و خشک کنید.
برای لکه‌های سرسخت و جرم‌هایی که با مایع ظرفشویی پاک نمی‌شوند، جوش‌شیرین را با آب ترکیب کرده و روی سطح مورد نظر به آرامی بسابید.

از لیموترش استفاده کنید

لکه‌های زنگ روی دسته‌های فلزی و ... همیشه چشم آزارند اما نیازی نیست از اسید برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. در عوض، از لیموترش کمک بگیرید. اسید موجود در لیموترش، زنگار را حل می‌کند. یک لیموترش را از وسط نصف کرده و آب آن را بگیرید و روی لکه بریزید و بگذارید تقریباً ده دقیقه بماند. برای لکه‌های قدیمی‌تر می‌توانید با یک برس زبر، سطح را بسابید. سپس با آب تمیز آبکشی کنید.

کپک‌های حمام را پاک کنید

قارچ و کپک‌های حمام به دلیل باقی ماندن آب روی دیوارها بعد از استفاده از حمام تشکیل می‌شوند. از هیدروژن پروکسید که در یک بطری اسپری ریخته‌اید برای از بین بردن قارچ و کپک استفاده کنید. این محلول را روی سطح اسپری کرده و بگذارید سه تا پنج دقیقه بماند تا قارچ‌ها نابود شوند.
برای اینکه دوباره قارچ تشکیل نشود، بعد از دوش گرفتن با کمک فن یا پنکه، دیوارها را خشک کنید.

جرم روی شیرآلات را با سرکه تمیز کنید

اگر املاح آب سخت روی شیرآلات جمع شده و آن‌ها را لک انداخته، با برس تمیزشان نکنید چون خط و خش خواهد افتاد. در عوض از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه سفید روی یک دستمال تمیز بریزید و روی شیرآلات بکشید.

سطوح استیل را برق بیندازید

رد انگشت و آب و ... روی سینک و سطوح نمای بدی دارد. با روغن معدنی یا روغن مینرال، لکه‌های روی استیل را پاک کنید. هفته‌ای یک بار مقداری روغن مینرال روی پارچه‌ای تمیز بریزید و لکه‌ها را پاک کنید. ضمناً روغن مینرال باعث می‌شود خمیردندان و دیگر چیزها به سینک نچسبند و راحت‌تر پاک شوند.

ماکروویو را حرفه‌ای تمیز کنید

داخل ماکروویوتان احتمالاً شبیه میدان جنگ است، خصوصاً اگر مدت‌هاست تمیزش نکرده‌اید و حالا لکه‌ها سرسخت شده‌اند. راهش این است که یک فنجان را پُر از آب کرده، در ماکروویو بگذارید و گرمش کنید تا به جوش بیاید. این کار باعث می‌شود بخار، هر چیزی را که به دیواره‌ها چسبیده، شُل کند. سپس پارچه‌ای نمدار بردارید و سطوح داخل ماکروویو را تمیز کنید.

ردیف به ردیف جاروبرقی بکشید

یک ترفند خوب برای سریع و درست جاروبرقی کشیدن این است که تمام طول اتاق را ردیف به ردیف جارو بکشید، نه با حرکات پراکنده و بی‌نظم. این طور خیلی سریع‌تر جارو خواهید کشید.

تمیزکاری‌های خانه را با فواصل کمتری انجام دهید

اگر واقعاً می‌خواهید تمیزکاری‌هایتان در کمترین زمان ممکن انجام شوند و مجبور نشوید با گرد و خاک زیاد و لکه‌های سرسخت و ... بجنگید، پس باید مکرراً خانه را تمیز کنید تا تمیز بماند. مثلاً هر دو هفته یک بار تمیزکاری خانه باعث می‌شود هر بار زمان کمتری صرف کنید و ضمناً خانه‌تان همیشه تمیز و مرتب و زیبا باشد. اگر به این روتین عادت کنید، خواهید دید که ارزشش را دارد.