تبیان، دستیار زندگی

چه اعمالی برای شب و روز عید مبعث سفارش شده است؟

یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان عید مبعث می باشد. روزی که حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث شد و هدایت بشر و راه دین مبین اسلام آغاز شد. برای شب و روز این عید بزرگ اعمالی سفارش شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد رسول الله
 روز مبعث ، روزی است که حضرت محمد (ص) در غار حرا به پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.در روایات آمده است  در حالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غار حرا در حوالی مکه معظمه به عبادت و نیایش می‌پرداخت. جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! «اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّک الْاَکرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ...». (قرآن را) به نام پروردگارت -که هستى را آفرید- بخوان، همو که انسان را از خون بسته آفرید.اینها نخستین آیاتی بودند که بر محمد (ص) نازل شد.

حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله از کوه پایین آمد در حالى که عظمت خداوند و جلالت ابّهت الهى او را مدهوش خود کرده بود و به تب و لرز دچار شده بود. چیزى که اضطرابش را بیشتر مى‌کرد، این بود که مى‌ترسید، قریشیان او را تکذیب کنند و او را به دیوانگى نسبت دهند، در حالى که او عاقل‌ترین مردم و گرامى‌ترین آنان بود ؛بنابراین، خداوند اراده کرد که قلبش را مملوّ از شجاعت کند و به او فراخى دل عنایت فرماید. براى همین از کنار هر سنگ و درختى که ردّ مى‌شد، مى‌شنید که مى‌گفتند: «السّلام علیک یا رسول اللّه.»

حضرت محمد در زمانی که به پیامبر برگزیده شد ۴۰ سال داشت. حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر (ص) اولین کسی بود که به حضرت محمد (ص) ایمان آورد و حضرت علی (ع) هم اولین مردی بود که مسلمان شد.

 در حالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غار حرا در حوالی مکه معظمه به عبادت و نیایش می‌پرداخت. جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان، محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! «اِقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّک الَّذی خَلَقَ * خَلَقَ الْاِنسانَ مِنْ عَلَقَ * اِقْرَا وَ رَبُّک الْاَکرَمُ * اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ...». 


 باور شیعیان و اهل سنت درباره مبعث


بر اساس باور شیعیان حضرت محمد (ص) در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام‌الفیل که ۱۳ سال قبل از هجرت بود به پیامبری مبعوث شد، اما اهل سنت این را باور ندارند و طبق نظر اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر (ص) مشخص نیست، ولی بعضی از آن‌ها معتقدند که حضرت محمد (ص) در شب ۲۱ ماه رمضان به پیامبری مبعوث شده است. در بعضی از مستندات اهل سنت هم روز دوشنبه مصاف با ۱۷، ۱۸ یا ۱۹ ماه رمضان به عنوان روز بعثت پیامبر (ص) عنوان شده است. اما اهل سنت چیزی تحت عنوان عید مبعث ندارند.
در ادامه مطلب برخی از اعمالی که برای این شب و روز سفارش شده را بیان می کنیم:

اعمال شب و روز مبعث

شب مبعث از شبهای متبرکه است و برای آن اعمالی ذکر شده:

 غسل کردن

 بسیار صلوات فرستادن


 زیارت امیر المومنین

خواندن زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) از بهترین اعمال شب عید مبعث است.

عید مبعث

خواندن نماز

در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد (ع) روایت شده که فرمود در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می تابد بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شد و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می برد.

یکی از کارهایی که در این شب سفارش شده است، نماز خواندن است.به این صورت که: در هر رکعت «یک مرتبه» «حمد» و «سوره»[توحید] خوانده و پس از پایان نماز، هر کدام از سوره های «حمد» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ النَّاسِ» را «چهار مرتبه» بخوانیم، آنگاه «چهار مرتبه» بگوییم.

لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ

معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود و منزّه است خدا و خدا را سپاس و هیچ نیرو و توانی نیست جز به خدای بلندمرتبه بزرگ.

و «چهار مرتبه»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّی لَاأُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً

خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی گیرم.

و «چهار مرتبه»:لَاأُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَداً

هیچ کس را برای پروردگارم شریک نسازم.

 برای روز مبعث هم نماز سفارش شده است به این صورت که دوازده رکعت نماز به جا می آوری در هر رکعت سوره «حمد» و سوره ای که آسان باشد می خوانی و پس از گفتن تشهّد و سلام بین هر دو رکعت می گویی:

الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبِیراً . یَا عُدَّتِی فِی مُدَّتِی، یَا صاحِبِی فِی شِدَّتِی، یَا وَلِیِّی فِی نِعْمَتِی، یَا غِیاثِی فِی رَغْبَتِی، یَا نَجاحِی فِی حاجَتِی، یَا حافِظِی فِی غَیْبَتِی، یَا کافِیَّ فِی وَحْدَتِی، یَا أُنْسِی فِی وَحْشَتِی، أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِی، فَلَکَ الْحَمْدُ، وَأَنْتَ الْمُقِیلُ عَثْرَتِی، فَلَکَ الْحَمْدُ، وَأَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِی، فَلَکَ الْحَمْدُ، صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْتُرْ عَوْرَتِی، وَآمِنْ رَوْعَتِی، وَأَقِلْنِی عَثْرَتِی، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمِی، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتِی فِی أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِی کانُوا یُوعَدُونَ.

خدا را سپاس که فرزندی نگرفته و برایش در فرمانروایی شریکی و یاوری از روی خواری نبوده است و او را بزرگ شمار، ای توشه ام در همه عمر، ای هم نشینم در سختی ها، ای سرپرستم در نعمت، ای فریادرسم در آرزو، ای پیروزیم در حاجت، ای نگهدارم در غیبت، ای کفایت کننده ام در تنهایی، ای همدمم در هراس، تو پوشاننده کاستی منی، تو را سپاس، تو نادیده گیرنده لغزش منی، تو را سپاس، تو بلندی بخش من در وقت افتادگی هستی، تو را سپاس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و عیبم را بپوشان و هراسم را ایمنی بخش و لغزشم را نادیده گیر و از گناهم چشم بپوش و از زشتی هایم درگذر و در زمره بهشتیان قرارم ده همراه با آن وعده صادقانه ای که به آن ها داده ای.

  یکی از با فضیلت ترین کارها در روز مبعث، روز گرفتن می باشد.مبعث یکی از چهار روزی است که روزه گرفتن در آن برابر است با روزه هفتاد سال.


هنگامی که از نماز و دعا فارغ شدی، هر یک از سوره های «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ بِّ النَّاسِ» و «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» و «آیت الکرسی» را «هفت مرتبه» می خوانی و «هفت بار» می گویی:

لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ

معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود و پاک است خدا و هیچ نیرو و توانی نیست جز به خدای بلندمرتبه بزرگ.

و «هفت بار»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّی لَاأُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً.

خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی آورم.و هر دعایی که می خواهی بخوان.

روزه گرفتن

 یکی ازبا فضیلت ترین کارها در روز مبعث، روز گرفتن می باشد.مبعث یکی از چهار روزی است که روزه گرفتن در آن برابر است با روزه هفتاد سال.

زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین


از پرفضیلت ترین اعمال در روز مبعث زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .