تبیان، دستیار زندگی

مقایسه کامل تیلاکس پرو با سایر روش های درمانی

برای درمان کمردرد جراحی همیشه لازم نیست در این مقاله چند روش درمانی مثل کمربند فراصوت تیلاکس پرو ، اوزون تراپی و ... را برررسی می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مقایسه کامل تیلاکس پرو با سایر روش های درمانی



سایر گزینه‌های درمانی هم می‌تواند درد کمر را بهبود بخشد یا از بین ببرد . در این مقاله می خواهیم چند مورد روش درمانی را بررسی کنیم.

1. ورزش و حرکات کششی  

ورزش برای هر بیمار، بسته به حاد یا متوسط بودن درد تجویز می شود. در خیلی از جاها نرمش ها و تمرینات کششی برای کاهش کمر درد گفته شده اما توصیه ما برای شما این است اگر می خواهید از این روش استفاده کنید حتما با یک متخصص مشورت کنید

2. کمربندهای فراصوت ( ultrasound ) تیلاکس پرو

کمربندهای فراصوت تیلاکس پرو یا مشابه آن حاصل پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه مولدهای فراصوت ( ultrasound ) هستند. این کمربندها همانند دستگاه های سونوگرافی (Dynamic Imaging) مجهز به مولدهای فراصوت هستند که باعث انعطاف بیشترعضلات کمر فرد بیمار می شود و در طی یک دوره استفاده باعث بهبودی در وضعیت فرد می شود.

انعطاف عضلات کمر به وسیله این مولدها در یک دوره زمانی حدودا 20 روزه (معمولا هر روز یک ساعت ) ایجاد می شود و از آن جهت که در بسیاری از موارد دیگر فرد نیاز به عمل جراحی ندارد با استقبال فراوان روبرو شده است.

موارد استفاده این کمربندها برای تسکین کمردرد، فتق دیسک، درد سیاتیک و اسکولیز است.

معروف ترین این کمربندها تیلاکس پرو ساخت شرکت ولنت (Vollent) و کمربند Ektaelite می باشند.

3. استفاده از گرما و سرما برای کمردرد

قرار گرفتن سرما یا گرما در ناحیه کمر منجر به آرام شدن عضلات در این ناحیه از بدن می شود . گرما باعث کاهش انقباض در ناحیه کمر می شود که مناسب برای اسپاسم و افزایش گردش خون هست و اما سرما می تواند باعث افت دمای بافت ناحیه کمر شود که خواص ضد التهاب دارد و باعث تسکین درد دیسک می شود.

4. آب درمانی

تفاوت راه رفتن و ورزش کردن در آب با خشکی :
وقتی در آب ورزش می کنید یا راه می روید وزن شما 90 درصد کم می شود
همچنین آب مانند کمربندی دور کمر شما قرار میگیرد پس فشار کمتری به مهره های شما وارد می شود اما برای استفاده از این روش هم حتما توصیه می شود که بسته به میزان شدت دیسک با پزشک خود مشورت کنید.

5. استفاده از ماساژ درمانی
برای انجام و تجویز ماساژدرمانی مناسب از بیماران درباره علائم بدنی، سابقه بیماری و .... سوال پرسیده می شود و بعد از ارزیابی وضعیت بیمار با معاینه نواحی درد، مقدار فشار مناسب برای بیمار را پزشک مشخص می کند.

انواع ماساژ شامل ماساژ سوئدی یا ریلکس کردن، ماساژ با سنگ داغ، ماساژعمیق بافت، شیاتسو نام دارد
مقایسه کامل تیلاکس پرو با سایر روش های درمانی

6. کاهش وزن

وظیفه ستون فقرات، حمل وزن بدن و توزیع بارهای اضافی در طول استراحت و فعالیت می باشد. زمانی که وزن بدن بالا باشد و ستون فقرات بار اضافی حمل کند، دیگر قادر به توزیع درست بار نبوده و در نتیجه موجب آسیب به مهره های ستون فقرات، کمر درد و سیاتیک می شود. آسیب پذیر ترین قسمت ستون فقرات نسبت به وزن اضافی بدن بخش پایینی آن یا ستون فقرات کمری می باشد.
مقایسه کامل تیلاکس پرو با سایر روش های درمانی

7. جراحی

پزشک ممکن است در صورت موثر نبودن درمان خانگی جراحی را پیشنهاد دهد اما پزشکان در صورت ضرورت عمل جراحی را تجویز می کند.
جراحی لزوما همه انواع کمر درد را اصلاح نمی کند بلکه ممکن است به کمردردهایی که در اثر مشکلات جسمی خاصی در ستون فقرات ایجاد می شود کمک کند.

8. اوزون تراپی

در این روش پزشک معالج با تزریق گاز اوزون که غلظت آن توسط پزشک مشخص می شود به صورت کاملا تخصصی درون بافت تزریق می شود.

در ابتدا شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد را داشته باشید همچنین با استفاده از این روش غضروف و بافت های شما بازسازی می شود اما در شرایطی ممکن است 3 تا 5 جلسه برای درمان نیاز داشته باشد.

با توجه به اینکه عمل توسط پزشکان ماهر و مجرب انجام می‌شود و ایمن خواهد بود ممکن است به ندرت باعث ایجاد موارد زیر شود :

1. ایجاد آسیب به رشته عصبی

2. عفونت دیسک

3. خونریزی رتینال

9. طب سوزنی

طب سوزنی در واقع یک شاخه از طب سنتی است که در این روش با وارد کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن باعث ایجاد تغییرات درعملکرد بدن می شود معمولا سوزن ها حداکثر تا روی عضلات بدن وارد می شوند که امروزه از این روش برای درمان دیسک کمر و سیاتیک استفاده می‌شود و گاهی با کاهش درد توسط داروهای شیمیایی برابری می کند.

10. داروهای شیمیایی

داروهای مسکن در واقع همان داروهای ضدالتهاب هستند. اگر گاهی از این داروها مثلا برای سردرد یا کمر درد استفاده شود حکم مسکن را دارد اما اگر در طی یک مدت زمان مشخص استفاده شوند حکم داروهای ضدالتهاب را دارند. بعضی تفکرات در خصوص داروهای مسکن یا ضد التهاب  وجود دارد که گفته می شود، اگر از این داروها استفاده شود فقط باعث تسکین می شود و علائم را مخفی می کند در صورتی که درعلم طب، زمانی که مورد اورژانسی پیش آید از داروهای مسکن یا ضد التهاب استفاده نخواهد شد.
مقایسه کامل تیلاکس پرو با سایر روش های درمانی