تبیان، دستیار زندگی

شیرینی های مخصوص ایام عید نوروز

با نزدیک شدن به سال جدید و عید نوروز بسیاری از خانم های با سلیقه شیرینی های خوشمزه مخصوص این ایام درست می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شیرینی

یکی از خوراکی های خوشمزه و پر طرفدار سفره هفت سین عید نوروز، شیرینی می باشد.بیشتر خانم ها دوست دارند با صرف هزینه ی کمتر شیرینی های با کیفیت تری برای ایام عید نوروز را در منزل تهیه کنند.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه انواع شیرینی خوشمزه برای ایام نوروز را بیان کنیم.
شیرینی شکر پاره

شیرینی شکرپاره خانگی برای عید نوروز

یکی از شیرینی های خوشمزه ترکیه ای ، شیرینی شکر پاره می باشد. این شیرینی را می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی شکر پاره:

کره 125 گرم

شکر 1 لیوان

روغن مایع 1 لیوان

آرد سمولینا 1 لیوان

تخم مرغ 3 عدد (یک زرده برای رومال شکر پاره)

وانیل 1 قاشق مرباخوری

بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری

آرد

مواد لازم برای شربت:

شکر دو نیم لیوان

آب دو لیوان

آبلیمو تازه 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

برای تهیه شیرینی شکر پاره ابتدا تخم مرغ ها را همراه شکر هم بزنید.سپس وانیل را اضافه کنید و کره را که از قبل به دمای محیط رسانده اید و نرم شده به مواد اضافه کنید.

همچنین روغن مایع را هم بزنید. بعد آرد سمولینا و بکینگ پودر را اضافه کنید و آرد را هم آرام آرام اضافه کنید تا زمانی که خمیر بدست نچسبد.

خمیر بسیار نرمی به دست میاد. سپس کف سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و از مواد اندازه گردو برداشته توی دست فرم دهید. بعد توی سینی بچینید و روی آنها را با زرده تخم مرغ رومال کنید.

فر را از قبل با دمای 180درجه روشن کنید و شیرینی شکرپاره را به مدت بیست دقیقه داخل آن قرار دهید.

برای تهیه شربت این شیرینی هم ؛شکر و آب را با هم مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و در آخر آبلیمو را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

سپس شیرینی شکر پاره رو داغ داغ از فر در آورده  و روی آن شربت بریزید و بعد از اینکه شربت جذب شیرینی شد، در ظرف قرار دهید و با پودر پسته تزیین کنید.
کلمپه

کلمپه شیرینی مناسب عید نوروز

کلمپه یکی از شیرینی های سنتی کرمان می باشد که به دلیل استفاده از خرما و گردو ،بسیار مقوی می باشد.

مواد لازم:

آرد سفید 4 پیمانه

روغن جامد قنادی 250 گرم

دو عدد   زرده ی تخم مرغ

ماست یک پیمانه

 زعفران دم کرده

 بکینگ پودر

مواد میانی:

 خرما 150 گرم

مغز گردو پودر شده 50 گرم

 پودر دارچین

پودر هل

طرز تهیه:

 برای تهیه این شیرینی محلی خوشمزه ی کرمان ابتدا آرد و روغن قنادی و زعفران دم کرده را به آرامی با هم خوب مخلوط کنید تا خمیر شود و کنار بگذارید. در یک ظرف دیگر ماست و بکینگ پودر را مخلوط کنید و هم بزنید و زرده های تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید. سپس خمیر را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

خمیر را ورز ندهید. روی سطحی را آردپاشی کنید و خمیر را روی آن قرار بدهید، روی آن را کمی آرد بپاشید و زیر و رو کنید تا به دست نچسبد. سپس خمیر را در نایلون قرار بدهید و حدود 2 ساعت در یخچال استراحت بدهید تا حالت چسبندگی خمیر از بین برود.

پس از 2 ساعت، خمیر را باز روی سطح آرد پاشی قرار بدهید و با وردنه آن را باز کنید تا ضخامت آن حدود نیم سانت شود. خمیر پهن شده را با قالب دایره ای، قالب بزنید. اگر قالب گرد ندارید می توانید با دهانه ی لیوان آن را قالب بزنید.

در مرحله ی بعد خرما را پوست بگیرید و با قاشق له کنید و با پودر دارچین و پودر هل و مغز گردوی خرد شده مخلوط کنید. مقداری از مواد خرما را بردارید. در قسمت وسط یکی از خمیرهای گرد قرار بدهید. بهتر است این مواد خرما را روی خمیر پهن کنید. دقت کنید به دلیل اینکه خمیر این شیرینی، شیرین نیست خرماها را کم نگذارید. خمیر رویی را روی خرماها بگذارید و با قالب سایز بزرگ نان برنجی روی آن فشار بدهید.

 این شیرینی شکر ندارد و و شیرینی آن با خرما است. بنابراین این شیرینی برای افرادی که با شکر میانه ی خوبی ندارد مناسب است. اما اگر می خواهید خمیر شیرین تر باشد، می توانید مقداری پودر قند به مواد خمیر اضافه کنید.


نکته: برای اینکه پوست خرما راحتتر کنده شود؛چند دقیقه آن را داخل آب داغ قرار دهید.

 بعد از اینکه خمیرها را قالب زدید، داخل سینی فر را کاغذ روغنی قرار بدهید و کلمپه ها را با فاصله روی کاغذ روغنی بچینید. روی آن را با مقداری پسته ی پودر شده و یا مغز گردو تزیین کنید. سپس آن را به مدت 15-20 دقیقه در طبقه ی وسط فر با دمای 160 درجه ی سانتیگراد قرار بدهید. دقت کنید بعد از پخت، این شیرینی ها نباید تغییر رنگ بدهند. مدت زمان پخت بسته به فر متغییر است. توجه کنید که باید خمیر شیرینی ها بپزد.

 نکته: این شیرینی شکر ندارد و و شیرینی آن با خرما است. بنابراین این شیرینی برای  افرادی که با شکر میانه ی خوبی ندارد مناسب است. اما اگر می خواهید خمیر شیرین تر باشد، می توانید مقداری پودر قند به مواد خمیر اضافه کنید.

 همچنین بهتر است از روغن قنادی استفاده کنید و اگر روغن قنادی نداشتید می توانید روغن جامد را در یخچال قرار دهید و بعد از چند ساعت از آن استفاده کنید.استفاده از روغن قنادی کمک می کند تا خمیر شل نشود.

 برای داشتن کلمپه های رنگی می توانید از رنگ خوراکی استفاده کنید.

شیرینی مینیاتوری

شیرینی مینیاتوری

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه مخصوص عید نوروز، شیرینی مینیاتوری است که به سادگی تهیه می شود.

مواد لازم:
آرد       250 گرم

شکر آسیاب شده 250 گرم

کره       250 گرم

وانیل    یک قاشق چایخوری

هل آسیاب شده   یک قاشق چایخوری

کنجد برای تزین به میزان لازم
طرز تهیه:
برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا کره را از حدود ۳۰ دقیقه قبل بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسد. کره را بهم بزنید تا لطیف شود. وانیل و هل را به کره اضافه کنید. شکر راهم اضافه کنید و بهم بزنید تا کل مواد یک دست شوند.

نکته: می توانید به جای کره از روغن جامد هم استفاده کنید.

سپس مقداری از آرد را به مواد اضافه کنید و بقیه آن را به تدریج اضافه کنید. اگریکدفعه آرد را اضافه کنید ، ممکن است خمیر سفت شود. زیرا میزان جذب آردها متفاوت است و نمیتوان مقدار دقیقی برای تمام انواع آرد بیان کرد.

 زمانی که احساس کردید خمیر لطیف است و وسط ظرف جمع می شود،مقدار آرد کافی است.

 سپس خمیر را چند دقیقه ورز دهید. اگر نمی‌توانید خمیر را ورز دهید آن را چندین مرتبه روی میز بزنید.

بعد خمیر را در ظرف قرار دهید و روی آن را با پارچه کاملا بپوشانید و به آن سه تا چهار ساعت استراحت دهید.

روی یک سطح مقداری آرد بپاشید و خمیر را باز کنید تا قطر آن به یک سانتیمتر برسد. سپس قالب بزنید و کمی کنجد روی آنها بپاشید.

در این مرحله اگر دوست داشتید می توانید به اندازه یک فندق از خمیر را جدا کنید و مقداری از مغزجات مورد نظر خود را درون آن قرار دهید و شیرینی را گرد کنید.

فر را از قبل با حرارت ۱۸۰ سانتیگراد درجه گرم کنید. یک سینی فر با اندازه مناسب را چرب کنید و شیرینی‌ها را با فاصله در آن بچینید. آن‌ها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا آماد شوند. پس از آنکه شیرینی‌ها را از فر خارج کردید، صبر کنید تا خنک شود و در ظرف مناسب بچینید.
شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی

 یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه مخصوص عید، شیرینی بهشتی است.شیرینی بهشتی ، از خانواده شیرینی های خشک ، نرم و لطیف است و در طعم ها  و رنگ های مختلف تهیه می شود.

 برای تهیه این شیرینی باید دقت و حوصله ی زیادی بکار ببرید. چون این شیرینی بسیار حساس و لطیف است و کوچکترین تغییر در مواد اولیه و زمان پخت روی کیفیت شیرینی تاثیر می گذارد.

مواد لازم:

پودر قند 100 گرم

آرد شیرینی 200 گرم

مارگارین(روغن جامد) 100 گرم

روغن مایع 25 گرم

پودر هل 1 قاشق چایخوری

وانیل خالص 1/8 قاشق چایخوری

زعفران دم شده، پودر کاکائو به میزان دلخواه

پودر پسته برای تزیین

طرز تهیه:
برای تهیه این شیرینی پرطرفدار و خوشمزه ،ابتدا مارگارین یا روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید چون برای تهیه این شیرینی باید نرم باشد، تا هنگام مخلوط کردن مشکلی پیش نیاید.

مارگارین نرم شده را همراه پودر قند با همزن برقی بزنید تا کاملا یکدست و پوک شود.

 در مرحله ی بعدی وانیل و هل را به مواد اضافه کنید و پس از آن آرد را به تدریج اضافه کنید. پس از اضافه کردن چند قاشق آرد متوجه می شوید دیگر نمی توانید با همزن آن رامخلوط کنید پس در ادامه خمیر را تنها با نوک انگشت ورز دهید تا به روغن نیافتد.

همانطور که می دانید چسبندگی آردها با هم متفاوت است پس هیچ وقت آن را یک دفعه اضافه نکنید. همیشه مقداری از آرد هر نوع خمیر را نگه دارید و در صورت نیاز باقی مانده آرد را اضافه کنید.

پس از اینکه آرد مخلوط شد حالا باید روغن مایع را اضافه کنید. خمیر آماده شده را دو بار با چرخ گوشت چرخ کنید تا لطیف تر شود.

در مرحله ی بعدی می توانید خمیر را به چند بخش تقیسم و با مواد مختلف طعم دار کنید. برای داشتن شیرینی بهشتی زعفرانی مقداری زعفران دم شده به خمیر اضافه کنید تا به رنگ دلخواه برسد.

  این شیرینی خوشمزه را می توانید بدون فر هم تهیه کنید. برای این کار به یک پایه فلزی و یک قابلمه بزرگ در دار نیاز دارید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و پایه فلزی را در قابلمه بگذارید. خمیر قالب زده شده را در یک سینی کوچک تر از قابلمه که کف آن کاغذ روغنی پهن کرده اید بچینید.


برای داشتن شیرینی بهشتی شکلاتی مقداری پودر کاکائو اضافه کنید . یا حتی می توان خمیر را با انواع رنگ خوراکی به رنگ دلخواه در آورد باید توجه داشته باشید که بیش از حد ورز ندهید.

در مرحله ی بعد کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید .نیازی نیست که کف سینی را چرب کنید. خمیر شیرینی بهشتی را هم می توانید در قیف بریزید و با انواع ماسوره به آن طرح دهید و هم می توانید آن را گلوله کنید و در نهایت اگر دوست داشتید با وسیله های مختلف روی آن طرح ایجاد کنید. از این روش تزیین میتوانید برای شیرینی های دیگری مثل شیرینی کرکی هم استفاده کنید.

خمیر شیرینی را با فاصله در سینی قرار دهید . خمیر شیرینی بهشتی خوشمزه را با انواع مواد تزیینی مثل پودر انواع مغز خوراکی، سیاه دانه، شکلات نسوز و تزیین کنید و بعد داخل فر به مدت 15 دقیقه قرار دهید.بعد از اینکه شیرینی پخت صبر کنید تا خنک شود و بعد با کاردک از سینی جدا کنید.

نکته: برای تهیه این شیرینی می توانید از انواع طعم دهنده مثل دارچین، جوز هندی، زنجبیل، نسکافه و … استفاده کنید.

 این شیرینی خوشمزه را می توانید بدون فر هم تهیه کنید. برای این کار به یک پایه فلزی و یک قابلمه بزرگ در دار نیاز دارید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و پایه فلزی را در قابلمه بگذارید. خمیر قالب زده شده را در یک سینی کوچک تر از قابلمه که کف آن کاغذ روغنی پهن کرده اید بچینید. سینی را در قابلمه روی پایه قرار دهید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه شیرینی بپزد.
شیرینی ساق عروس

شیرینی ساق عروس خوشمزه

شیرینی ساق عروس ، یکی از شیرینی های خوشرنگ و خوش طعم سفره‌های نوروزی است. این شیرینی دستور پختی بسیار آسان و کم هزینه دارد. با صرف زمان و انرژی بسیار کمی می توانید این شیرین خوشمزه و خوش اسم را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس:

آرد دو پیمانه

شیر ولرم نصف پیمانه

زرده تخم مرغ دو عدد

پودر قند یک قاشق چایخوری

روغن مایع یک چهارم پیمانه

نمک یک هشتم قاشق چایخوری

عصاره وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این شیرینی خوش طعم ابتدا تخم مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سفیده و زده تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید. زرده‌ها هم بزنید تا یکدست شوند. شیر را به زرده‌های تخم مرغ اضافه کنید و ترکیب کنید. در ادامه روغن مایع و عصاره وانیل را به این مواد اضافه کنید و هم بزنید.

 برای تزیین شیرینی، سر و ته آن‌ها را ابتدا به عسل، سپس به پودر پسته و پودر گردو آغشته کنید، همچنین بر اساس سلیقه از ترافل‌های رنگی، کنجد یا پودر نارگیل استفاده کنید.


آرد را در دو مرحله الک کنید، این کار به ترکیب خمیر کمک می‌کند. یک قاشق چایخوری پودر قند به آن اضافه کنید. مواد خشک را آرام آرام به مایع‌ اضافه کنید وهم بزنید. زمانی‌که خمیر کمی سفت شد، آن را ورز بدهید تا کاملا یکدست و صاف شود. سپس مواد به ظرف منتقل کنید روی آن را با دستمال بپوشانید.

دو ساعت به خمیر فرصت دهید تا استراحت کند. پس از استراحت خمیر، بخش‌های کوچکی از آن را بردارید ؛وردنه بزنید تا نازک شود. حالا خمیر را به دور استوانه مخصوص شیرینی ساق عروس بپیچید.

استوانه چوبی یا فلزی مخصوص این شیرینی را به راحتی می‌‌توانید تهیه کنید. هر کدام از خمیرها را با کمک همان استوانه‌ها داخل پودر قند و پودر هل بغلتانید. زمانی‌که سطح آن‌ها کاملا آغشته شد، به سراغ مرحله هیجان‌انگیر سرخ کرد شیرینی  بروید.

روغن مایع را داخل یک تابه نچسب گرم کنید و شیرینی‌ها داخل روغن سرخ کنید. در هنگامی که شیرینی ساق عروس در روغن سرخ می‌شود، می‌‌توانید آن ‌را به راحتی از استوانه میانی جدا کنید.

حالا نوبت به مغز شیرینی‌ها می‌رسد. پودر گردو را با پودر قند و گلاب ترکیب کنید و با کمک یک قیف، مواد را داخل حفره شیرینی بریزید.

برای تزیین شیرینی، سر و ته آن‌ها را ابتدا به عسل، سپس به پودر پسته و پودر گردو آغشته کنید، همچنین بر اساس سلیقه از ترافل‌های رنگی، کنجد یا پودر نارگیل استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .