تبیان، دستیار زندگی

اف‌بی‌آی: سیاه‌پوست‌ها تروریستند!

پشت پرده قتل فعال جنجالی حقوق سیاه‌پوستان آمریکا

دولت آمریکا، سال‌هاست به‌دروغ سه مسلمان را به‌عنوان قاتل مالکوم ایکس معرفی کرده بود؛ اما حالا مشخص‌شده که «اف‌بی‌آی» مالکوم ایکس رو کشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

هنگامی‌که داستان‌های وحشیانه داعش در خاورمیانه از سال 2014 چرخه‌های خبری را پر کرده بود، در توصیف توطئه‌های خنثی‌شده داعش در ایالت متحده یک پوشش گسترده وجود داشت. به نظر می‌رسید اف‌بی‌آی هفته‌ای یک‌بار مردان جوانی که اغلب بیمار روحی و روانی بودند، پیدا می‌کند تا برای حملات تروریستی اقدام به ساختن وسایل کنند.
در سال 2015، یکی از نیروهای اف‌بی‌آی در فیس بوک با هارلم سوارز- یک آمریکایی کوبایی که از ناحیه سر دچار جراحت زیادی شده بود- تماس گرفت و به او کمک کرد تا بمبی را در فلوراید طراحی کند. هنگامی‌که سوارز سعی در عقب‌نشینی داشت، نیروی اف‌بی‌آی همچنان به وی فشار می‌آورد. سوارز سرانجام با تجهیزات لازم برای انجام بمب‌گذاری دستگیر شد و اکنون به حبس ابد محکوم‌شده است. در مورد دیگری در سال 2015، پیتون پرویت، جوان 18 ساله‌ای که به اوتیسم مبتلا شده بود و نمی‌توانست کفش خود را ببندد، به جرم تروریسم به دلیل ارسال دستورالعمل‌های ساخت بمب به شخصی که فکر می‌کرد از اعضای داعش است، متهم شد. حالا نقش اف‌بی‌آی در قتل یک فعال اجتماعی سیاه‌پوست و مسلمان حقوق انسانی و مدافع حقوق آفریقایی -آمریکایی‌ها برملا شده است.
اعضای خانواده مالکوم ایکس نامه‌ای را که یک افسر پلیس درگذشته نوشته است مبنی بر اینکه اداره پلیس نیویورک و FBI عامل قتل فعال مشهور سیاه‌پوست و مدافع حقوق مدنی هستند، علنی کردند.
مالکوم ایکس سخنگوی قدرتمندی بود که به‌عنوان سخنگوی ملی ملت اسلام که از جدایی‌طلبی سیاه‌پوستان حمایت می‌کرد، موردتوجه قرار گرفت. او بیش از یک دهه در این گروه به سر برد و در سال 1964 علناً از آن جدا شد. وی برخی از نظرات قبلی خود را درباره فواید جدایی نژادی تعدیل کرد.
سرانجام مالکوم ایکس به دست دولت امریکا به شهادت رسید. تا امروز، سه مسلمان افراطی به‌عنوان قاتلین مالکوم ایکس معرفی می‌شدند اما حالا، یک افسر سابق پلیس نیویورک، نقش پلیس و FBI در قتل مالکوم ایکس را افشا کرده است.
این پلیس آمریکایی گفته است: «مقامات ارشد پلیس او را تحت‌فشار گذاشتند تا مانع از امنیت محل سخنرانی مالکوم ایکس شود.»

مالکوم ایکس، یک مسلمان آفریقایی-آمریکایی بود که علیه نژادپرستی فعالیت داشت. او از تعالیم اسلامی برای انتقاد به نژادپرستی و تبعیض‌ در امریکا استفاده می‌کرد. در تمام مدت فعالیت، FBI او را تحت‌فشار قرارداد و سرانجام هنگام یک سخنرانی با ۱۵ گلوله کشته شد. او تنها منتقد نژادپرستی در امریکا نبود که از سوی آژانس‌های امنیتی آمریکایی تحمل نمی‌شد. اف‌بی‌آی همچنین به قتل مارتین لوتر کینگ و فرد همپتون، دیگر اسطوره‌های مبارزه با تبعیض علیه سیاهان هم متهم است.
مارتین لوتر کینگ، در سال‌های پایانی عمر خود هیچ حریم خصوصی نداشت. مستقیماً مورد جاسوسی قرار می‌گرفت، تمام تلفن‌هایش شنود می‌شدند و دفتر کار و اطرافیان او مورد نفوذ اف‌بی‌آی قرارگرفته بودند. از تمام زندگی او جاسوسی می‌کردند تا ابزاری برای اعمال فشار به او پیدا کنند.
دولت امریکا از هیچ اقدامی، برای تخریب و پرونده‌سازی علیه منتقدین و بی‌اعتبار سازی وجه عمومی آن‌ها دریغ نکرد. تنها در یک مورد، اف‌بی‌آی با انتشار تصاویر ویرایش شده از مارتین لوتر کینگ تلاش کرد تا ازدواج او و همسرش را به هم بزند.
برچسب «تروریسم داخلی» که اف‌بی‌آی برای منتقدین نژادپرستی به کار می‌برد، بهانه‌ای برای نقض گسترده حقوق این افراد بود. البته این رویه تا به امروز هم ادامه پیداکرده است.
برخورد‌های خشونت‌آمیز، دستگیری‌های متعدد و نقض گسترده حریم خصوصی معترضین در سال ۲۰۲۰ ادامه‌ی مبارزه دولت امریکا با منتقدین است.
دولت امریکا، همواره فعالان ضد نژادپرستی را، به‌خصوص اگر مسلمان یا سیاه‌پوست باشند یک تهدید بالقوه می‌شناسد.
چند دهه بعد از قتل رهبرانی همچون مالکوم ایکس و مارتین لوتر کینگ، حتی جوانان منتقد هم از فشار‌های دولتی در امان نیستند.
دولت امریکا، موقعیت مکانی، فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات خصوصی و حتی چت‌های معترضین را تحت نظر قرار می‌دهد!