تبیان، دستیار زندگی

چگونه تخم مرغ اسکاتلندی درست کنیم؟

تخم مرغ اسکاتلندی،تخم مرغ آبپزی است که دور یک لایه گوشتی و ترد پیچیده می شود. این اسنک بسیار خوش طعم و مقوی می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخم مرغ اسکاتلندی
تخم مرغ اسکاتلندی یک اسنک خوش‌طعم و مقوی است که با تخم مرغ آبپز، گوشت چرخ‌ کرده و آرد گندم تهیه می‌شود. بعضی از افراد زردی آن را سفت می کنند و برخی آن را نیم پز و به اصطلاح عسلی درست می کنند. این  موضوع سلیقه ای است .

تخم مرغ اسکاتلندی مانندتوپک پنیری یاتخم مرغ شکم پر یک میان‌وعده خلاقانه، مقوی و البته خوشمزه است که با کمی صبر و حوصله می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید.

 برای تهیه تخم مرغ آبپز؛ بهتر است از تخم مرغ تازه استفاده نکنید؛چون تخم مرغ اگر تازه شود، پوست آن به سختی جدا می شود.همچنین برای اینکه متوجه شوید تخم مرغ تازه است یا نه، آن را در یک کاسه آب قرار دهید. اگر ته‌نشین شد، یعنی تازه است، اما اگر بالا آمد، تازه نیست.

تخم مرغ آب پز خواص بسیاری برای سلامتی دارد. مصرف روزانه تخم مرغ آب پز می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت مغز بگذارد. بنابراین برای سلامت مغز، تخم مرغ آب پز بخورید زیرا دارای ترکیبی به نام کولین است .

همچنین یکی از خواص مهم تخم مرغ آب پز، کمک به جلوگیری از ریزش مو است.ویتامین (آ و ای) موجود در آن از ریزش مو جلوگیری می کند. خوردن منظم تخم مرغ آب پز، راهی کاملا طبیعی برای براق کردن موهاست. اسیدهای چرب موجود در تخم مرغ به سلامت و براق شدن موها کمک می‌کنند.
برای تهیه تخم مرغ آبپز؛ بهتر است از تخم مرغ تازه استفاده نکنید؛چون تخم مرغ اگر تازه شود، پوست آن به سختی جدا می شود.همچنین برای اینکه متوجه شوید تخم مرغ تازه است یا نه، آن را در یک کاسه آب قرار دهید. اگر ته‌نشین شد، یعنی تازه است، اما اگر بالا آمد، تازه نیست.

تخم مرغ آب پز برای محدود کردن جذب کالری در بدن نیز مفید است. بنابراین مصرف آن برای همه و به ویژه افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند مناسب است.

در این مطلب می خواهیم طرز تهیه تخم مرغ اسکاتلندی را باین کنیم. همانطور که گفتیم این اسنک ؛ همان تخم مرغ آبپز است که دور آن لایه گوشتی پیچیده شده است. بعد از اینکه تخم مرغ پخت، آن را زیر آب بگیرید یا داخل یک کاسه ی یخی قرار دهید. قبل از اینکه پوست تخم مرغ را بگیرید، اجازه دهید کاملا سرد شود. حتما تخم مرغ پوست کنده شده را در آرد بغلتانید تا احتمال از هم باز شدن آن هنگام پخت کمتر شود. این اسنک را هم می‌توانید سرخ کنید و هم آن را بپزید.

مواد لازم برای تهیه تخم مرغ اسکاتلندی:


گوشت چرخ کرده450 گرم

تخم مرغ پنج عدد

آرد گندم نصف فنجان

آرد سوخاری سه چهارم فنجان

جو دوسرنصف فنجان

روغن زیتون یا روغن سبزیجات یک قاشق چای‌خوری

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه:

‏برای تهیه این اسنک خوشمزه ، ابتدا فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا گرم شود. گوشت چرخ کرده را به چند تکه‌ی دایره‌‌ای شکل تقسیم کنید. دایره‌ها را در یک ظرف قرار داده و تا زمانی که به آن‌ها نیاز شود، در یخچال بگذارید.

 در مرحله بعد در یک قابلمه آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید و روی حرارت گاز بگذارید. اجازه دهید آب بجوشد. سپس چهار عدد تخم مرغ‌ را به قابلمه اضافه کنید. اگر دوست دارید زرده آبکی باشد چهار دقیقه و برای اینکه سفت شود، آن را شش دقیقه بپزید.

توجه داشته باشید که تخم مرغ طی مراحل تهیه، دوباره پخته می‌شود. در همین زمان، درون یک ظرف یخ و آب و کمی نمک بریزید. زمانی که تخم مرغ‌ها پختند، آن‌ها را به ‌کاسه اضافه کنید و اجازه دهید خنک شوند. زمانی که خنک شدند، آن‌ها را خشک کنید و پوست‌شان را بگیرید.

سپس آرد گندم را درون یک کاسه بریزید. یک عدد تخم مرغ خام باقی‌مانده را در یک کاسه دیگر بریزید و با چنگال بزنید. آرد سوخاری، جو دوسر و فلفل سیاه را هم به یک کاسه دیگر اضافه کنید. به آرامی تخم مرغ‌های آبپز را در آرد گندم بغلتانید.

گوشت چرخ کرده‌ها را از یخچال بیرون بیاورید. کمی از روغن زیتون یا روغن سبزیجات را  در کف دست‌ بمالید. یکی از گوشت چرخ کرده‌‌های دایره شکل شده را کف دست خود بگذارید و آن را صاف کنید تا قطر آن تقریبا پنج سانتی‌متر شود.

  بعد از اینکه تخم مرغ پخت، آن را زیر آب بگیرید یا داخل یک کاسه ی یخی قرار دهید. قبل از اینکه پوست تخم مرغ را بگیرید، اجازه دهید کاملا سرد شود.


این کار را ادامه دهید تا چهار لایه از گوشت صاف شده به دست بیاید. هر کدام از تخم مرغ‌هایی که در آرد غلتانده شده‌اند را وسط یکی از این گوشت‌ها بگذارید و گوشت را دور آن بپیچید.

سطح گوشت را صاف کنید. به آرامی هر کدام از گوشت‌ها را در کاسه ای که تخم مرغ زده شده  دارد،بغلتانید تا کاملا سطح گوشت به آن آغشته شود. سپس گوشت‌ها را در مخلوط آرد سوخاری بزنید تا کاملا به آرد آغشته شوند. کف سینی فر کاغذ پوستی بگذارید. سپس گوشت‌ها را درون سینی فر قرار دهید.

سینی را درطبقه وسط فر فرار دهید و اجازه دهید به مدت تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و تا زمانی که سطح تخم مرغ اسکاتلندی قهوه‌ای طلایی شده و گوشت نرم شود و کامل بپزد، در فر بماند.

اگر سطح گوشت‌ها به طور نامساوی قهوه‌ای شد، آن‌ها را بچرخانید. سینی فر را با دستکش بیرون بیاورید و تخم مرغ‌ها را در بشقاب سرو خود قرار دهید و داغ سرو کنید. تخم مرغ اسکاتلندی خوشمزه و مقوی شما آماده خوردن می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .