تبیان، دستیار زندگی

خطرات و مضرات بازی‌های آنلاین برای کودکان

چگونه از کودکان در بازی‌های انلاین محافظت کنیم؟

بازی یک روش سرگرم‌­کننده و اجتماعی برای گذران وقت، تشویق به کار تیمی ‌و رشد مهارت کودکان است. بازی برای رشد ذهنی و فکری کودکان بسیار خوب و مفید است، بازی‌ها می‌توانند به کودکان و نوجوانان احساس رهایی از دنیای واقعی را بدهد و جنبه اجتماعی برخی از بازی‌ها می‌تواند به كودكان كمك كند تا بخشی از یك جامعه باشند اما بازی‌های آنلاین می‌تواند کودک شما را در معرض خطرات جدی قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ارینب سیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی های آنلاین کودکان
بدون راهنمایی صحیح در مورد اینکه کودکان چه بازی‌هایی را باید انجام دهند یا چه زمانی باید بازی کنند، آنها می‌توانند در معرض خطرات خاصی مانند خشونت در بازی، سوءاستفاده جنسی یا در موارد شدید اعتیاد به بازی قرار بگیرند. در ادامه در مورد برخی از خطرات احتمالی و کارهایی که می‌توانید برای حمایت از کودکان و نوجوانان در این زمینه انجام دهید و به آن‌ها در انتخاب گزینه‌­های مناسب و ایمن در بازی‌­های آنلاین کمک کنید، بحث شده است.

اعتیاد به بازی‌­های آنلاین

اخیراً اخبار زیادی در مورد اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی آنلاین منتشرشده است. بسیاری از والدین نگران هستند که ممکن است فرزندانشان به سرگرمی‌ها و بازی‌های آنلاین خود اعتیاد پیدا کنند. این موضوع تعجب‌آور نیست؛ مانند هر سرگرمی ‌دیگری نظیر فوتبال، شطرنج ومطالعه، کسانی که از اوقات فراغت خود با انجام بازی‌های آنلاین لذت می‌برند، این کار را باعلاقه خاصی انجام می‌دهند. این امر می‌تواند منجر به تمایل کودکان به بازی طولانی‌تر و تکرار بیش‌ازحد آن شود.

بازی‌های آنلاین به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که موانع تکرار بازی را به حداقل و لذت را به حداکثر برسانند. این روش تشویقی که در بازی‌های آنلاین طراحی‌شده به این معنی است که والدین باید در استفاده کودکان خود از کنسول‌ها و تلفن‌های هوشمند محدودیت زمانی قائل شوند، زیرا چنین محدودیت زمانی درواقع مرزهای سلامت روانی و فکری کودکان ماست.

این نگرانی‌ها با انتشار اخباری مبنی بر افزودن بازی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در بخش اختلالات ناشی از رفتارهای اعتیادآور (گروه 06) که شامل الکل، مواد مخدر و قمار نیز هست، تشدید شده است. در مورد گنجاندن بازی‌های آنلاین در این لیست اختلاف‌نظر شدیدی بین کارشناسان وجود داشته است. معیارهایی جهت شناسایی موارد شدید اعتیاد کودکان و نوجوانان به بازی‌های آنلاین تائید شده است.

در مواردی که بازی‌های آنلاین سایر بخش‌های زندگی آن‌ها را مختل نماید و بااین‌وجود، کودکان به مدت 12 ماه به این کار ادامه دهند، عنوان اعتیاد در نظر گرفته می‌شود.

مهم است که بدانیم سطح دوپامینی که در اثر بازی‌ها در مغز ترشح می‌شود، تنها یک‌دهم مقادیر ترشح‌شده توسط مواد شیمیایی است که می‌توانند اعتیادآور باشند؛ بنابراین، تغییر رفتار کودکان درواقع کمک به ایجاد عادت‌های جدید است تا اینکه بخواهیم با استفاده از مواد شیمیایی آن‌ها را وادار به ترک این اعتیاد کنیم.

توصیه‌هایی برای خانواده‌ها
1- بررسی کنید که فرزندانتان چه مدت و چه بازی‌هایی می‌کنند.

2-برایشان محدودیت زمانی قائل شوید. در مواردی که زمان بازی بیش‌ازحد زیاد می‌شود، محدودیت‌های زمانی می‌تواند اقدامی کوتاه‌مدت برای اصلاح مجدد عادت‌های بد باشد.

3-آن‌ها را به استراحت تشویق کنید. به‌عنوان یک قانون، به‌طورمعمول حداقل 5 دقیقه استراحت در هر 45 - 60 دقیقه بازی داشته باشند.

4-از تعیین محدودیت زمانی صرف خودداری کنید و در عوض با کودکان بازی کنید و به آن‌ها کمک کنید فعالیت‌های مختلفی را برای لذت بردن پیدا کنند.

5- اگر نگران سلامتی فرزندانتان هستید که بیش‌ازحد مشغول بازی‌های آنلاین هستند، باید با پزشک مشورت کنید.

تماس با افراد ناشناس

مانند بسیاری از جنبه‌های زندگی، انجام بازی‌های آنلاین در کنار دیگران بسیار سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر است. درواقع اکنون، بازی با همسالان در یک اتاق واقعی به بازی با سایر افراد آنلاین تبدیل‌شده است. علاوه بر این، تعداد افرادی که می­توانند در یک بازی آنلاین شرکت کنند نسبت به بازی معمولی بسیار افزایش‌یافته است. محبوبیت بازی آنلاین Fortnite تا حدودی به این دلیل است که در آن هم‌زمان بیش از 100 فرد ناشناس وارد یک مبارزه می‌شوند و تا مرگ همگی آن‌ها بازی ادامه می‌یابد.

سطح و نوع ارتباطاتی که دربازی‌های آنلاین ارائه می‌شود طی سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده است. درگذشته بازی‌های آنلاین مجزا از شبکه‌های اجتماعی بودند، اما اکنون همپوشانی بسیار بالایی با شبکه‌های اجتماعی آنلاین دارند. در حقیقت، اولین تعامل اکثر کودکان ما با افرادی که نمی‌شناسند، بیشتر از هر جای دیگری در یک بازی آنلاین مانند Roblox اتفاق می‌افتد.

در بازی‌های آنلاین، افراد لزوماً نمی‌دانند با چه کسانی بازی می‌کنند. ممکن است شخصیت‌های آنلاین در این بازی‌ها سایر کودکان باشند اما تأیید آن بسیار دشوار است. به همین دلیل، والدین باید بدانند که فرزندانشان چه بازی‌هایی را انجام می‌دهند و چگونگی ایمن نمودن محیط این بازی‌ها برای فرزندان خود را یاد بگیرند. با کنترل معقول و منطقی، بازی با سایر کودکان به‌صورت آنلاین می‌تواند برای کودکان لذت­بخش باشد و همچنین آن‌ها را با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف از سراسر جهان آشنا کند.

توصیه‌هایی برای خانواده‌ها
1- تنظیمات دستگاه‌ها را بررسی کنید. هنگام خرید کنسول بازی، تنظیمات تعاملات آنلاین را در حالت کنترل والدین قرار دهید.
2-دستگاه‌ها و کنسول­های بازی را در فضاهای مشترک خانوادگی قرار دهید تا بتوانید تعاملات فرزندانتان را ببینید.

3-صدا را روی بلندگوها و نه هدست پخش‌کنید. اگر فرزند شما از یک هدست برای بازی استفاده می­کند، مطمئن شوید که او گاهی اوقات صداها را از بلندگو پخش می‌کند تا بتوانید صحبت‌های گفته‌شده را بشنوید.

4-اعلان‌ها (نوتیفیکیشن) را در حساب خود روشن کنید. اپلیکیشن‌هایی را بر روی کنسول‌های بازی مانند PlayStation و Xbox نصب کنید تا از پیام‌های مستقیم به حساب خود مطلع شوید.

5-برای فرزندان خود که در سنین مختلف هستند حساب‌های کاربری جداگانه‌­ای ایجاد کنید تا بتوانید متناسب با سن آن‌ها تعاملات آنلاینشان را تنظیم کنید.

6-باهم بازی کنید؛ با استفاده از حساب کاربری فرزند خود بازی‌ها را باهم انجام دهید و ببینید با چه کسانی صحبت می‌کند.

7-از تنظیمات دستگاه‌ها برای ایجاد گروه‌هایی از دوستان واقعی برای بازی با آن‌ها استفاده کنید. در کنسول‌ها، می‌توانید قبل از شروع بازی، گروهی از دوستان شناخته‌شده فرزند خود ایجاد کنید و سپس سایر بازیکنان را حذف کنید تا یک تجربه بازی امن اما آنلاین داشته باشید.